  • 21. Data: 2019-01-09 15:45:57
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 9 stycznia 2019 05:02:37 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    >
    > Raczej nie.
    > Owszem, sklada sie z blaszek i scisnac sie nie da, ale elastyczny jest
    > i sie wyboczy.
    > A i kolo pasowe dobrze dziala na ciagniecie, ale fatalnie na pchanie

    Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
    A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie trzymac pasek bez
    poslizgu. A pchaniem ma zajmowac sie pasek. I ten sie na tym zna :)

  • 22. Data: 2019-01-09 15:50:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:39:35 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):

    > Po angielskiemu nazywa sie pushbelt i rzeczywiscie pcha.

    Nazwa ma spowodować wyłączenie myślenia? Rozważ stan statyczny
    przekładni: Dwie pary kół stożkowych sciskanych sprężynami. Pasek między
    nimi będzie (wzdłużnie) rozciągany czy ściskany?

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 23. Data: 2019-01-09 16:01:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    napisał(a):

    > Tak, pcha. W skrzyni z paskiem zbudowanym z blaszek ktorych dolna czesc ma ksztalt
    scietej litery V i po bokach ma opaski.

    No dobra. Sam się zastanowiłem o oto co wymyśliłem: Trzeba oddzielnie
    traktować dwa elementy - stos blaszek i pierścienie na które blaszki są
    nanizane. Pierścienie pracują na rozciąganie, cały czas. Stos blaszek na
    części napędu "pchającej" rzeczywiście pcha i zachowuje stateczność na
    wyboczenie na skutek właściwie dobranej wysokości stosu do jego
    szerokości i dużej płaskości blaszek. Na części napędu "rozciąganej"
    oczywiście nie przenosi siły rozciągającej. Pierścienie, na skutek
    "pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych. Zatem
    cała moc w takiej przekładni jest przenoszona przez ten fragment stosu
    blaszek który jest ściskany. Oczywiście, w tym samym czasie pierścienie
    są rozciągane, stąd konfuzja.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 24. Data: 2019-01-09 16:06:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Jan 2019 16:01:26 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Pierścienie, na skutek
    > "pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych

    Jasne, przenoszą :) Jakiś tam procent mocy z jednej pary kół stożkowych
    na drugą parę jest przenoszony przez ciągnięcie pierścieni przez koło
    napędowe. Zatem pierścienie na części rozciągającej są poddane większej
    sile rozciągającej niż na części ściskanej, gdzie siła jest różnicą
    między składową wywołaną dociskiem kół stożkowych a składową wywołaną
    momentem obrotowym koła napędzającego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 25. Data: 2019-01-09 16:09:25
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
> [...]
    popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie,
    gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
    koncepcja :)

    nia-pizzy.html

    > No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków,

    A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:

    "Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
    w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
    pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".

    Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.

  • 26. Data: 2019-01-09 16:23:42
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:09:26 UTC-6 użytkownik robot napisał:

> [...]
    koncepcja :)

    > A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:

    Sciska i nie sciska.
    Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.
    Miedzy kolami pasek nie jest sciskany. Jest w tedy tylko pchany (sciskany wzdluznie)
    co nie nadaje mu sztywnosci. Sztywnosc jest osiagnieta tylko precyzja spasowania
    poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie moga przesuwac wzgledem siebie dzieki
    opasce.

    To nie to cisnienie :)

  • 27. Data: 2019-01-09 16:44:08
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 16:23, s...@g...com pisze:

> [...]
    spasowania poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie moga przesuwac wzgledem siebie

    Dokładnie, gauss mówi, że usztywnia, bo wygina. A tu odcinek między
    kołami nie jest w żadem sposób ściśnięty w płaszczyźnie poprzecznej.
    Segmenty nie wyskakują to na boki tylko ze względu na precyzję wykonania.

    > To nie to cisnienie :)

    Siła z jaką koła ściskają pasek po bokach pozwala na przeniesienie
    napędu, a ostatnia ścisnięta blaszka paska jest punktem podparcia dla
    pozostałych, tych już "w powietrzu".

    --
    viktorius

  • 28. Data: 2019-01-09 16:45:47
    Od: robot <a...@o...pl>

> [...]
    koncepcja :)

    > Sciska i nie sciska.
    > Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.

    Nie upieram się, dopiero to rozgryzam. Sam już nie wiem.
    Ale koła klinowe są 2 i dzięki temu jest ściskany.

    Pewien jesteś?

  • 29. Data: 2019-01-09 16:52:52
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 16:44, viktorius pisze:

> [...]
    ostatnia ścisnięta blaszka paska jest punktem podparcia dla pozostałych, tych już "w

    W każdym bądź razie, działanie tego paska, to najciekawsza część CVT. Reszta
    rozwiązań, to nic nowego.
    No chyba że jeszcze jakiegoś bajeru nie przyuważyłem.

  • 30. Data: 2019-01-09 17:11:00
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:01:28 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    >
    > No dobra. Sam się zastanowiłem o oto co wymyśliłem: Trzeba oddzielnie
    > traktować dwa elementy - stos blaszek i pierścienie na które blaszki są

    Troche tak, niezuepelnie.

    > Pierścienie pracują na rozciąganie, cały czas.
    Tak, ale tylko troche. Znaczy sie tylko tyle aby blaszki sie nie rozjezdzaly.

    > Stos blaszek na
    > części napędu "pchającej" rzeczywiście pcha i zachowuje stateczność na
    > wyboczenie na skutek właściwie dobranej wysokości stosu do jego
    > szerokości i dużej płaskości blaszek.
    Yup. :)

> [...]
    > cała moc w takiej przekładni jest przenoszona przez ten fragment stosu
    > blaszek który jest ściskany. Oczywiście, w tym samym czasie pierścienie

    Tak. Wazne jest aby pamietac ze to rozciaganie jest nieduze. Znaczy sie nieistotne z
    punktu widzenia przenoszonej mocy.