  • 11. Data: 2019-01-09 13:59:26
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Zastanów się co powiedziałeś :)

    Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
    nie da się, bo taśma się zwija.

    Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.

    Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.

    MJ

  • 12. Data: 2019-01-09 14:03:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
    >
    > Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.

    Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
    ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
    rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2019-01-09 14:10:30
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 09 Jan 2019 12:34:59 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
    > Nazywać się może. Angole mają swoją fantazję. A ty masz mieć rozum który
    > ci powie że czymś co jest wiotkie nie popchasz :)

    No ale na tym ten trik polega, że pushbelt wcale wiotki nie jest -
    przynajmniej nie póki jest prosty. Sama konstrukcje jego elementów dość
    wyraźnie wskazuje że sprawa jest przemyślana w kierunku pchania, a nie
    ciągnięcia.

    > W istocie, i paski
    > gumowe i paski stalowe segmentowe pracują na rozciąganie i to po obu
    > "stronach" napędu (w przeciwieństwie do np. przekładni łańcuchowej gdzie
    > ciągnąca część jest rozciągana a przeciwna wisi swobodnie). Silne
    > rozciąganie po obu stronach jest wymagane by zapewnić dużą siłę tarcia o
    > talerze.

    Pasek klinowy CVT to nie tylko paski stalowe, a przecież gdyby miało tam
    miejsce ciągnięcie, to po co kombinować z tymi malutkimi elementami które
    wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku pchania.

    Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
    A może Bosch też głupoty plecie? :)

    Mateusz

  • 14. Data: 2019-01-09 14:42:18
    Od: viktorius <v...@i...pl>

> [...]
    > wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku pchania.

    Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
    popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł
    na pchanie, gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo
    sztywny. Podoba mi się ta koncepcja :)

    --
    viktorius

  • 15. Data: 2019-01-09 14:44:56
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?

    Skąd taki pomysł?
    Ty tak myślisz?
    Obejrzałeś film?

  • 16. Data: 2019-01-09 14:48:00
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 14:42, viktorius pisze:

> [...]
    ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta

    Tak właśnie sobie myślałem.
    Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
    Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.

  • 17. Data: 2019-01-09 14:54:05
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 09.01.2019 o 14:48, robot pisze:

    > Tak właśnie sobie myślałem.
    > Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
    > Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.

    A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)

    http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
    nia-pizzy.html

    MJ

  • 18. Data: 2019-01-09 15:39:35
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 9 stycznia 2019 03:57:24 UTC-6 użytkownik robot napisał:
    > Tak sobie obczajam jako laik budowę skrzyni CVT.
    > Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za przełożenie, nie
    ciągnie, tylko pcha?
    > To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na rozciąganie,
    tylko na ściskanie?

    Tak, pcha. W skrzyni z paskiem zbudowanym z blaszek ktorych dolna czesc ma ksztalt
    scietej litery V i po bokach ma opaski.

    Po angielskiemu nazywa sie pushbelt i rzeczywiscie pcha.

  • 19. Data: 2019-01-09 15:41:19
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 9 stycznia 2019 06:46:22 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?

    Szefie, nie kompromituj sie.
    Obejrz film, i nie wypowiadaj sie o czyms o czym nie masz nawet bladego pojecia.

  • 20. Data: 2019-01-09 15:44:01
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:

    > A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
    >
    > http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
    nia-pizzy.html

    No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z
    boków, tym bardziej nic nie wygina go w pół-rulon.
    Tutaj siła działająca w kierunku ruchu układa jego segmenty. A dzięki
    temu, że segmenty są płaskie, układają się w sztywną strukturę
    przenoszącą moment obrotowy między kołami pasowymi.

    --
    viktorius