  • 21. Data: 2018-04-14 17:08:30
    Temat: Re: Jak wylaczac arduino?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-04-14 o 13:32, Adam Wysocki pisze:

    > Zajrzałem i nie widzę w strukturze portu niczego, co miałoby podtrzymywać
    > stan niski, gdy AVR jest wyłączony. Co ominąłem?

    Ja niczego takiego nie pisałem. Raczej sugeruję zastanowienie się jak
    zadziała taki układ z uwzględnieniem elementów które widać w strukturze
    portu i czy aby na pewno będzie w stanie sam się wyłączyć? Nawet (a może
    tym bardziej?) z rezystorem?

    Pozdrawiam

    DD

  • 22. Data: 2018-04-16 08:24:18
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > zadziała taki układ z uwzględnieniem elementów które widać w strukturze
    > portu i czy aby na pewno będzie w stanie sam się wyłączyć? Nawet (a może

    Tadaaa, dziala, z malymi modyfikacjami w porownaniu z moim pierwszym
    schematem. Po pierwsze ten tranzystor musi byc na lini (+) a nie na masie.
    Po drugie konieczny byl rezystor 10K miedzy G i S mosfeta, bo inaczej niski
    stan na pinie cyfrowym (oznaczajacy niski stan baterii) nie wylaczal
    urzadzenia. Po trzecie na lini od arduino od pinu analogowego musialem dac
    diode zaporowa, bo inaczej przy wylaczonym urzadzeniu plynal przez ten pin
    jakis prad zwrotny do arduino i diody kontrolne na arduino sie jarzyly co
    ciagnelo jakies 5-10mA. Sam mosfet IRLZ44N zwieksza zuzycie pradu urzadzenia
    o ok. 20mA a irlr8726 az 50mA. Wiec uzylem IRLZ44N. Tu jest ostateczny
    schamat :
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/3d9d13457b590bf

    Pzdr

  • 23. Data: 2018-04-16 12:22:08
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-04-16 o 08:24, miumiu pisze:
> [...]
    > o ok. 20mA a irlr8726 az 50mA. Wiec uzylem IRLZ44N. Tu jest ostateczny

    A to zupełnie co innego, chociaż wygląda podobnie :)
    Ta dioda którą musiałeś dodać to właśnie z powodu budowy portu. A w
    ogóle działa bo jest taka przetwornica. Inaczej musiałbyś dodać jeszcze
    jeden tranzystor.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2018-04-16 15:38:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Apr 2018 12:22:08 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <dadoro@_wp_._com_> wrote:
    > Ta dioda którą musiałeś dodać to właśnie z powodu budowy portu. A w

    No ale on ją wstawił zaporowo, a zdaje się miał na tym ponieważ
    analogowym mierzyć napięcie baterii...

    --
    Marek

  • 25. Data: 2018-04-16 23:18:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-04-16 o 15:38, Marek pisze:

    > No ale on ją wstawił zaporowo, a zdaje się miał na tym ponieważ
    > analogowym mierzyć napięcie baterii...

    No i? Z tym będzie musiał sobie poradzić, ale to inny temat. Jak sobie
    nie da rady to zapyta.

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2018-04-17 09:25:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-04-16 o 15:38, Marek pisze:

    > No ale on ją wstawił zaporowo, a zdaje się miał na tym ponieważ
    > analogowym mierzyć napięcie baterii...

    I będzie mierzył, bo ona wcale nie jest zaporowo. Tylko musi włączyć
    podciąganie
    wej do + i od wyniku odjąć ~0,6V.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 27. Data: 2018-04-17 12:47:21
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > I będzie mierzył, bo ona wcale nie jest zaporowo. Tylko musi włączyć
    > podciąganie
    > wej do + i od wyniku odjąć ~0,6V.

    Dioda nie jest ustawiona zaporowo? Imho jest. Po wylaczeniu urzadzenia nie
    przedostaje sie zaden prad wsteczny do arduino. A calosc dziala i mierzy
    napiecie (rzeczywiscie troche mniejsze niz bezposrednio z baterii) tak jak
    jest narysowane bez zadnego podciagania... choc nie specjalnie wiem dlaczego
    ;) Moze ktos wyjasni dlaczego to dziala?

    --
    Pzdr

  • 28. Data: 2018-04-17 21:26:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-04-17 o 12:47, miumiu pisze:

    > Dioda nie jest ustawiona zaporowo? Imho jest. Po wylaczeniu urzadzenia nie
    Zaporowo jest po wyłączeniu, i dobrze bo pin wej i diody nie zasilają
    pasożytniczo
    procka, a bo włączeniu rusza przetwornica na wyj której jest 5V bo po to
    ją tam autor dawał, a na aku jest max 4,2V, to wystarcza aby dioda
    przewodziła.

> [...]
    > jest narysowane bez zadnego podciagania... choc nie specjalnie wiem dlaczego
    > ;) Moze ktos wyjasni dlaczego to dziala?
    Włącz podciąganie będzie lepiej mierzył, mniej zakłóceń zbierał, bo
    zewrze je dioda do aku.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 29. Data: 2018-04-18 11:14:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Apr 2018 23:18:23 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > No i? Z tym będzie musiał sobie poradzić, ale to inny temat. Jak
    > sobie
    > nie da rady to zapyta.

    Jak to inny temat, w pierwszym poście określił oba wymagania:
    wyłączanie i możliwość pomiaru, po to ten pin analogowy występował na
    każdym jego schemacie. A teraz zaproponował rozwiązanie wykluczające
    pomiar więc stąd moje wątpliwości co do rozwiązania , które torpeduje
    pierwotne założenia.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2018-04-18 12:27:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-04-18 o 11:14, Marek pisze:

    > Jak to inny temat, w pierwszym poście określił oba wymagania: wyłączanie
    > i możliwość pomiaru, po to ten pin analogowy występował na każdym jego

    Być może - ja się odnosiłem do wyłączenia.

    > schemacie. A teraz zaproponował rozwiązanie wykluczające pomiar więc
    > stąd moje wątpliwości co do rozwiązania , które torpeduje pierwotne
    > założenia.

    Niespecjalnie wyklucza. W bardzo prosty sposób można sobie z tym
    poradzić. Albo dać pullupa, albo dać duży rezystor zamiast diody, o ile
    można, ale zdaje się że tak. Szeregowy rezystor z jednej strony wymaga
    bardzo małego prądu wejścia (i to chyba jest, ale sprawdzać nie będę) i
    będzie rozładowywał baterię, z drugiej strony nie będzie potrzebne
    wprowadzanie poprawki na diodę. Kwestia zdecydowania co lepiej zrobić i
    jak jest prąd polaryzacji wejścia. Pozostaje jeszcze kwestia stabilności
    rozwiązania z pullupem (prąd będzie wracał do źródła), ale o ile się
    pały nie przegnie to nie powinno to stanowić problemu i raczej widzę to
    w kategorii gadania o niczym.

    Pozdrawiam

    DD