  • 11. Data: 2020-01-14 08:36:14
    Temat: Re: Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    W dniu 2020-01-14 o 00:11, Animka pisze:

    > Najpierw sprawdź czy nie ustawileś w zaawansowanych ustawieniach
    > zasilania, żeby komputer Ci się wyłączał po tylu a tylu godzinach. Ustaw
    > na NIGDY.
    > Może to nie o to chodzi, ale sprawdź.

    Mam tak ustawione, niestety to nie to.

  • 12. Data: 2020-01-14 21:57:16
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 13/01/2020 23:11, Animka wrote:

    > Najpierw sprawdź czy nie ustawileś w zaawansowanych ustawieniach
    > zasilania, żeby komputer Ci się wyłączał po tylu a tylu godzinach. Ustaw
    > na NIGDY.
    > Może to nie o to chodzi, ale sprawdź.

    Jak się plonkuje w Thunderbird? Dawno nie korzystałem (z 5 albo 10 lat!)
    z grup, a widzę ten troll nadal tu jest. :O

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 13. Data: 2020-01-14 22:55:09
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 13 Jan 2020 11:46:33 +0100, w <5e1c4a89$0$540$65785112@news.neostrada.pl>,
    kosmos <k...@u...pl> napisał(-a):

    > Korzystałem z HWInfo, ale on tylko loguje temperatury, obciążenia,
    > obroty itp.; może i jest to pomocne, ale nie umiem za pomocą takich
    > logów nic ustalić.
    > Komputer pracuje na Windows 10 Pro 64 bit, procesor Xeon 3.7/3.9 GHz,
    > pamięć RAM 16 GB, karta graficzna GTX 1060 6 GB.

    Gdyby nie to padanie na raty obstawiałbym zasilacz.

    Jeżeli masz sprzęt na podmiankę, to podmieniaj po kolei.
    A najpierw spróbowałbym przeczyścić styki, w szczególności od grafiki.
    I najpierw ją bym podmienił. Zwłaszcza, że jak sugerujesz, dzieje się to tylko
    w grach.

  • 14. Data: 2020-01-15 09:02:11
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    W dniu 2020-01-14 o 22:55, r...@k...pl pisze:

> [...]
    > I najpierw ją bym podmienił. Zwłaszcza, że jak sugerujesz, dzieje się to tylko

    Co do zasilacza, to nie bardzo mam pomysł jak go zdiagnozować. Poza tym
    jeżeli nawet jest w nim jakaś awaria, to zasilanie - a przynajmniej jego
    część - nadal po "padzie" jest dostarczane, bo wentylatory szumią...
    A w kwestii padania przy grach - ten komputer służy mi głównie do grania
    (jak nie gram to korzystam najczęściej z laptopa), stąd i
    prawdopodobieństwo zwisu właśnie przy graniu jest po prostu wyższe...
    Jak wspomniałem, raz mi się wykrzaczył przy filmie z YouTube, gdzie
    grafika pewnie działała pod niewielkim obciążeniem.

    Po wcześniejszych sugestiach pobrałem program Furmark oraz jakieś
    narzędzie obciążające procesor od Intela (Prime95 nie udało mi się
    odpalić) - przez 2 godziny komputer kotłował z obciążeniem bliskim lub
    równym 100% zarówno na karcie graficznej jaki i na procesorze. I nic -
    nie zawiesił się, a temperatury cały czas były w dopuszczalnych
    zakresach. Do tego kilka cykli w Memtest i też żadnych niepokojących
    sygnałów.

    Do tej pory zakładałem, że problem jest natury sprzętowej, ale teraz
    zaczynam podejrzewać, że być może faktycznie coś jest nie tak z softem.
    Tylko tu już w ogóle nie mam pomysłu jak to przetestować - Windowsa 10
    mam zainstalowanego "czystego", z ISO ze strony MS, jakichś szczególnych
    programów w tle nie mam, sterowniki do karty graficznej były różne w
    międzyczasie... Instalowanie np. Windows 7 jest możliwe (mam klucz), ale
    nie do końca chcę to robić - i tak docelowo będę korzystał z Windows 10,
    więc nawet gdyby na wcześniejszej wersji systemu wszytko działało bez
    zawieszek, to nadal mnie to nie urządza.

    Coś mi się wydaje, że zagadka pozostanie nierozwiązana.

  • 15. Data: 2020-01-15 09:19:18
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 15 Jan 2020 09:02:11 +0100, w
    <5e1ec705$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>, kosmos <k...@u...pl>
    napisał(-a):

    > Co do zasilacza, to nie bardzo mam pomysł jak go zdiagnozować.

    Podmienić. Nawet nie musi pasować do obudowy, może leżeć luzem.

    > Poza tym
    > jeżeli nawet jest w nim jakaś awaria, to zasilanie - a przynajmniej jego
    > część - nadal po "padzie" jest dostarczane, bo wentylatory szumią...

    Nie chodzi o zanik energii, tylko jej niedostatek. Wentylatorom to może być
    obojętne, ponadto mogą być na innym torze zasilania. Możesz spróbować odciążyć
    tor, z którego jest zasilana płyta+grafika.

> [...]
    > Jak wspomniałem, raz mi się wykrzaczył przy filmie z YouTube, gdzie
    > grafika pewnie działała pod niewielkim obciążeniem.

    Sprzętowo dekoduje video.

    > Po wcześniejszych sugestiach pobrałem program Furmark oraz jakieś
    > narzędzie obciążające procesor od Intela (Prime95 nie udało mi się
    > odpalić)

    Czemu? To dobry test. Powinien się odpalić.

    A powodem może być także Win10...

  • 16. Data: 2020-01-15 09:38:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 15 Jan 2020 09:02:11 +0100, kosmos napisał(a):

> [...]
    > mam zainstalowanego "czystego", z ISO ze strony MS, jakichś szczególnych
    > programów w tle nie mam, sterowniki do karty graficznej były różne w

    Oj, przecież mówiłem. Zainstaluj sobie drugiego w10, albo na innym dysku
    a jak nie masz, to na drugiej partycji tego samego dysku. Używaj obu
    instalacji na zmianę. Gdy stwierdzisz ze jedna działa a druga się psuje
    co chwilę to masz odpowiedź.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 17. Data: 2020-01-15 11:37:52
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    W dniu 2020-01-15 o 09:19, r...@k...pl pisze:
    > Wed, 15 Jan 2020 09:02:11 +0100, w
    > <5e1ec705$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>, kosmos <k...@u...pl>

    > Podmienić. Nawet nie musi pasować do obudowy, może leżeć luzem.
    To niestety nie takie proste - do tego komputera zasilacze są
    dedykowane, wsuwane w obudowę na zatrzask - podłączenie standardowego
    zasilacza (jeśli w ogóle możliwe) trzeba by wykonać we własnym zakresie
    (różne końcówki, wtyczki, być może inny prąd), a to znacznie wykracza
    poza moje umiejętności (i odwagę ;-)

    > Nie chodzi o zanik energii, tylko jej niedostatek. Wentylatorom to może być
    > obojętne, ponadto mogą być na innym torze zasilania. Możesz spróbować odciążyć
    > tor, z którego jest zasilana płyta+grafika.

    Tu nie do końca rozumiem - jest jakiś soft do zarządzania takimi
    sprawami? Podkreślę, że zasilacz nie jest tu typowy...

    > Sprzętowo dekoduje video.
    Zgoda, ale z minimalnym obciążeniem. Chyba, że nie obciążenie powoduje
    problem a wywołanie jakiejś funkcji...

    > Czemu? To dobry test. Powinien się odpalić.
    >
    > A powodem może być także Win10...
    Może, jeśli dobrze pamiętam to pojawiał się komunikat o treści (mniej
    więcej) "Program nie został uruchomiony prawidłowo". Ale jakoś mocno się
    nad tym nie pochylałem, może ściągnąłem tylko jakąś część tego, co jest
    potrzebne do uruchomienia. Albo pobrałem niewłaściwą dla systemu wersję
    (chociaż wyboru chyba nie było).

  • 18. Data: 2020-01-15 11:44:58
    Od: kosmos <k...@u...pl>

> [...]
    > a jak nie masz, to na drugiej partycji tego samego dysku. Używaj obu
    > instalacji na zmianę. Gdy stwierdzisz ze jedna działa a druga się psuje

    Na to nie wpadłem. Pytanie, czy na jednym kluczu da się aktywować nową
    instalację z możliwością bezbolesnego powrotu do tego, co mam dzisiaj...
    Cóż, jeśli się na to zdecyduję, to być może się przekonam ;-)

  • 19. Data: 2020-01-15 11:57:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 15 Jan 2020 11:44:58 +0100, kosmos napisał(a):

    > Pytanie, czy na jednym kluczu da się aktywować nową
    > instalację

    A dlaczego nie? Obu na raz nie używasz a maszyna ta sama więc nie ma
    prawa się nic buntować. Instalacja na dwóch dyskach daje tą przewagę że
    możesz butować z jednego lub drugiego dysku za pomocą wyboru dysku w
    biosie i nie musisz korzystać z żadnego bootloadera, co jest jakoś
    konieczne w przypadku dwóch w10 na jednym dysku. Nawet nie wiem czy jest
    możliwa taka instalacja :) i czy trzeba stosować jakieś triki. Dawno
    windy nie używałem :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2020-01-15 14:35:10
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 15 Jan 2020 11:37:52 +0100, w <5e1eeb82$0$554$65785112@news.neostrada.pl>,
    kosmos <k...@u...pl> napisał(-a):

> [...]
    > zasilacza (jeśli w ogóle możliwe) trzeba by wykonać we własnym zakresie
    > (różne końcówki, wtyczki, być może inny prąd), a to znacznie wykracza

    Jakoś nie sądzę -- wtyczki powinny być standardowe.

    > Tu nie do końca rozumiem - jest jakiś soft do zarządzania takimi
    > sprawami? Podkreślę, że zasilacz nie jest tu typowy...

    Ale jaki soft?
    Masz kilka torów zasilania z zasilacza -- jak za dużo wisi na jednym torze, to
    może nie wydalać.
    Wentylatory nawet nie mogą nie zauważyć chwilowego spadku zasilania, ale karcie
    graf. może to przeszkadzać.