  • 401. Data: 2018-08-29 23:40:37
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Akarm napisał:

    > Ja nigdy nie miałem telefonu w przedpokoju. I nie rozumiem takiej
    > dziwnej lokalizacji. Gniazdka telefoniczne zainstalowałem we wszystkich
    > pomieszczeniach: pokojach, kuchni, łazience, toalecie, nawet w piwnicy.
    > Ale nie w przedpokoju. Przecież aparaty umieszczone powinny być pod
    > ręką, a nie gdzieś daleko, gdzie trzeba biec po usłyszeniu sygnału.
    > Tylko przy łóżku, kanapie, fotelu, "tronie"... ;)

    Młodym w ogóle trudno jest zrozumieć pewne rzeczy. Jak choćby to,
    że kiedyś telefony w ogóle nie miały gniazdek, albowiem były one
    własnością PPTiT, a przedsiębiorstwo to nie życzyło sobie, aby do
    ich sieci ktoś mógł co innego podłączać. Aparat był więc na stałe
    przypięty kablem do ściany. Przedpokój był zwykle dobrym "miejscem
    kompromisu", gdzie zlecało się monterowi instalację tego cudu
    techniki. Niezależnie od pory dnia i nocy, każdy z członków rodziny
    mógł bez zbytniego skrępowania i przeszkadzania innym rozmawiać
    o czym chciał. Szał instalowania gniazdek gdzie popadnie (takie
    odreagowanie minionej posuchy telekomunikacyjnej) przyszedł dużo
    później. Mnie ten etap ominął -- poza telefonem na biurku miałem
    tylko dwa bezprzewodowe o zasięgu ogólnoogrodowym. Ale to już
    w nowym miejsu zamieszkania.

    --
    Jarek

  • 402. Data: 2018-08-29 23:59:35
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

> [...]
    > własnością PPTiT, a przedsiębiorstwo to nie życzyło sobie, aby do
    > ich sieci ktoś mógł co innego podłączać.

    Które to były lata?

  • 403. Data: 2018-08-30 00:00:24
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Cos w tym jest, ale zeby tak chwili spokoju nie miec nawet w wannie

    Kiedyś widziałem u kogoś kabinę prysznicową z różnymi bajerami. Jednym z
    nich był telefon (zestaw głośnomówiący, ale podpięty pod PSTN).

  • 404. Data: 2018-08-30 00:16:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg pyta:

    > Które to były lata?

    Zmieniło się to na początku lat siedemdziesiątych (a może pod koniec
    sześćdziesiątych). Poczta *sprzedała* swoje telefony dotychczasowym
    abonentom -- po prostu każdy miał dopisaną do jednego rachunku wartość
    aparatu. Od tej pory musiał sam troszczyć się o niego, jeśli się zepsuł,
    to już nie przychodzili za doarmo naprawić. Następnym klientom już
    instalowali gniazdka. A jak ktoś sam chciał to zrobić (albo podłączyć
    sobie telefon w łazience), to też nie patrzono na niego jak na przestępcę.
    Choć teoretycznie dalej nie było to legalne, a obowiązek homologowania
    przez Instytut Łączności wszystkego, co podłącza się do sieci, zniesiono
    dopiero na przełomie XX i XXI wieku.

    --
    Jarek

  • 405. Data: 2018-08-30 00:20:11
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-29 o 23:59, Queequeg pisze:

    > Które to były lata?

    Przed pierwszą wojną światową?
    Bo od połowy ubiegłego wieku na pewno nie.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 406. Data: 2018-08-30 00:38:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Akarm pisze:

    > Przed pierwszą wojną światową?
    > Bo od połowy ubiegłego wieku na pewno nie.

    W Niemczech chyba jeszcze w latach dzewięćdziesiądych aparaty
    telefoniczne mogły być tylko własnością Bundespost. Do dzisiaj
    nie do pomyślenia jest, by ktoś tam miał tam normalne gniazdko
    RJ-11, obowązuje miejscowy pokraczny system (w Australii to
    samo, tylko tam wtyczki i gniazdka jeszcze głupsze). We Francji
    nigdy nie było prywatnych teminali Minitela, wszystko państwowe.
    Telefony pewnie wtedy tym bardziej, choć nigdy w to nie wnikałem.
    Więc jeśli kto myśli, że u nas to był wynik komuny, ten jest
    w błędzie. A skoro znieśli to już za Gierka, to nawet byliśmy
    w awangardzie (młodzi pomylą nie tylko Gierka z Bierutem, ale
    nawet z arcyksięciem Ferdynandem).

    Jarek

    --
    -- W żaden sposób nie mogę się dodzwonić do tych koszar, więc idźcie do
    domu i pa-pa-pamiętajcie, że na służbie chlać nie wo-wo-lno. Marsz!

  • 407. Data: 2018-08-30 01:07:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Akarm pisze:

> [...]
    >nie do pomyślenia jest, by ktoś tam miał tam normalne gniazdko
    >RJ-11, obowązuje miejscowy pokraczny system

    Ten ich pokraczny system
    https://en.wikipedia.org/wiki/TAE_connector

    to akurat sluzy laczeniu wielu telefonow.

    >(w Australii to samo, tylko tam wtyczki i gniazdka jeszcze głupsze).

    Brytyjczycy maja prawie RJ11
    https://en.wikipedia.org/wiki/British_telephone_sock
    et

    prawie czyni roznice :-)

> [...]
    >w błędzie. A skoro znieśli to już za Gierka, to nawet byliśmy
    >w awangardzie (młodzi pomylą nie tylko Gierka z Bierutem, ale

    Podpatrzyl we Francji ? :-)

    J.

  • 408. Data: 2018-08-30 01:09:49
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > W Niemczech [...]
    > w Australii to
    > samo [...] We Francji

    Pisaliśmy o Polsce.

    > A skoro znieśli to już za Gierka, to nawet byliśmy
    > w awangardzie (młodzi pomylą nie tylko Gierka z Bierutem, ale
    > nawet z arcyksięciem Ferdynandem).

    U mnie w domu telefony były dopiero w latach pięćdziesiatych
    dwudziestego wieku. Były trzy aparaty i co najmniej cztery gniazdka.
    czarne, bakelitowe, z trzema bolcami. Dopiero pod koniec ubiegłego wieku
    zamieniłem na nowsze i dorobiłem kilka.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 409. Data: 2018-08-30 01:12:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >instalowali gniazdka. A jak ktoś sam chciał to zrobić (albo podłączyć
    >sobie telefon w łazience), to też nie patrzono na niego jak na

    Chodzi mi po glowie, ze abonament placilo sie od aparatu.
    Tzn tak stalo w cenniku, ale kto by to zglaszal :-)

> [...]
    >homologowania
    >przez Instytut Łączności wszystkego, co podłącza się do sieci,

    Za PRL w zasadzie i tak wszystko dostepne bylo homologowane.
    No chyba, ze ktos wracal z zagranicy i sobie przywiozl.

    J.

  • 410. Data: 2018-08-30 07:56:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > później. Mnie ten etap ominął -- poza telefonem na biurku miałem
    > tylko dwa bezprzewodowe o zasięgu ogólnoogrodowym. Ale to już

    Poza tym służył też sąsiadom, bo w bloku miało go tylko kilku lokatorów.
    Po co mieli się kręcić po sypialniach?