  • 91. Data: 2011-02-23 23:29:30
    Temat: Re: Klimatyzator jako nagrzewnica
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Wed, 23 Feb 2011 22:46:59 +0100, J.F. napisał(a):

    > Z jednej strony az sie prosi zrobic uniwersalne ECU i montowac wszedzie,
    > z drugiej - seria na tyle duza ze mozna bylo zaoszczedzic wiecej, albo
    > po prostu konstrukcja ewoluuje i starsze nie maja wszystkiego.

    nie, bo bardziej wypasione silniki mają więcej czujników i przez to
    wymagają lepszych kompów i programów....

    --
    pzdr
    meping

  • 92. Data: 2011-02-23 23:47:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Feb 23, 11:29 pm, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:
    > nie, bo bardziej wypasione silniki mają więcej czujników i przez to
    > wymagają lepszych kompów i programów....

    A to nie jest jakies '51 ?
    Konrad

  • 93. Data: 2011-02-24 00:28:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Feb 2011 15:47:02 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:
    >On Feb 23, 11:29 pm, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    >
    >A to nie jest jakies '51 ?

    Kiepsko sie nadaje. Choc z rozszerzeniami Siemensa (80517,80535) to
    nawet.

    Dawniej jakies motorolki serii 6800 (tez 8 bit) byly popularne.
    Ford uzywal 8061 - z rodziny Intela-8096.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_8061
    http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_MCS-96

    J.

  • 94. Data: 2011-02-24 18:45:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2011 01:28:37 +0100, J.F. wrote:

    >Kiepsko sie nadaje. Choc z rozszerzeniami Siemensa (80517,80535) to
    >nawet.

    A jednak byly uzywane
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic

    J.

  • 95. Data: 2011-03-05 22:52:39
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ik03ve$lct$1@inews.gazeta.pl...

    > no tak - spieprzyłem. Założyłem, że silnik oddaje w tym czasie 22KW, a
    > oddaje mniej, bo nie pracuje cały czas z pełną mocą. Tak więc sprawność
    > silnika wychodzi nieco niższa.

    A jednak słusznie naśmiewano się z ciebie, ze masz problemy z tym, czego
    dawno temu uczyli w podstawówce, a obecnie w gimnazjum;- sprawnośc silnika
    benzynowego wynosi maks. ok. 35%. Diesel ma nieco większą.
    Jesli nawet nie uwazałes kiedyś na lekcjach, albo te (faktycznie
    podstawowe!) dane wywietrzały ci z głowy, to Google po wrzuceniu oczywistego
    hasła "sprawnośc silnika benzynowego" daje w 0,33 sek. 73800 wyników;-)

    A teraz za kare za zawracanie tu głowy banałami odpowiedz na pytanie, gdzie
    w tych swoich wiekopomnych obliczeniach popełniłes błąd i dlaczego diesel ma
    te sprawnośc nieco większą, a czegoś się nauczysz;-)

  • 96. Data: 2011-03-05 22:59:05
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    f.googlegroups.com...
    > Ja bym dodal tylko do waszej dyskusji cos co w jakis sposob by
    > zawrocilo ja na temat. Chlodnice samochodowe nie sa zaprojektowane na
    > wytrzymanie szczegolnie wysokiego cisnienia, uklad chlodniczy w
    > samochodach osobowych jest otwarty do atmosfery. Natomiast kotly CO-
    > niekoniecznie. Weglowe, peletowe i na inne paliwo stale musza miec
    > uklad otwarty do atmosfery, czyli sa bezcisnieniowe, ale gazowe bez
    > cisnienia nie zadzialaja, bo na pompie bylaby kawitacja i nic by nie
    > upompowala.

    Hm, mam w domu uklad CO otwarty, piec gazowy i pompe i to wszystko pracuje
    od >20 lat, czyli owa rzekoma kawitacja jakos pompie nie szkodzi..
    Na pompie wystepuje wylacznie cisnienie slupa wody, ale empirycznie
    sprawdzilem, ze to takze dziala , gdy w obiegu bylo b. malo wody (woda
    czesciowo spuszczona przy czyszczeniu), a wiec cisnienie to bylo znikome,
    rzedu np. 0,2 atm (2 m sl. wody)

  • 97. Data: 2011-03-05 23:02:49
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    e.googlegroups.com...
    On Feb 22, 7:03 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Oj Konradzie - dawno nie zagladales pod maske ani do instrukcji.
    > Chyba wszystkie wspolczesne siegaja gdzies do ~120C, choc w praktyce
    > rzadko przekaczaja 100.

    A to ci! Jutro obejrze. Ostatni raz wlasnorecznie majstrowalem przy
    chlodnicy jak jezdzilem Escortem chyba z 89 roku, takim kwadratowym.
    Jednym slowem, dawno, dawno temu...

    Prawo jazdy mam 40 lat i na pewno co najmniej przez ten czas stosowane sa w
    samochodach chlodnice cisnieniowe, a na kursach na PJ ostrzegaja , zeby nie
    otwierac w nich korka, bo wówczas przegrzana para pod cisnieniem delikwenta
    poparzy!

  • 98. Data: 2011-03-05 23:06:01
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    v.googlegroups.com...
> [...]
    > Oj Konradzie - dawno nie zagladales pod maske ani do instrukcji.
    > Chyba wszystkie wspolczesne siegaja gdzies do ~120C, choc w praktyce

    Chwila! Woda w 120C daje 1.8 bara, bo to powyzej wrzenia przy
    cisnieniu atmosferycznym. No ale tam sie nie wlewa czystej wody.
    Glikol wrze przy prawie 200C, wiec moze jednak plyn chlodniczy nie
    musi byc pod cisnieniem zeby wytrzymac te 120C? Ten plastikowy
    zbiornik nie wyglada mi na urzadzenie cisnieniowe.
    Konrad

    Glikol wlewa sie nie od tak dawna (relatywnie),- dawniej w zimie spuszczalo
    sie wode na noc, co jeszcze pamietam.
    Ponadto nikt nie zabrania takze i obecnie wlac do chlodnicy wody (pomijajac
    sprawe ewentualnego zakamienienia), a wiec jej konstrukcja musi to
    uwzgledniac.
    Ponadto obecnie czynnik chodzacy to nie glikol, ale jego mieszanka, gdzie
    wieksza czesc stanowi woda.

  • 99. Data: 2011-03-06 12:25:17
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sat, 05 Mar 2011 23:52:39 +0100, p 47 napisał(a):

> [...]
    > dane wywietrzały ci z głowy, to Google po wrzuceniu oczywistego hasła
    > "sprawnośc silnika benzynowego" daje w 0,33 sek. 73800 wyników;-)

    ok. pamięć ludzka jest ulotna, strzeliłem babola i poprawiłem, ale moi
    adwersarze pomylili się niemal o tyle samo w drugą stronę :) Tyle że ja
    potrafię przyznać się do błędu, co poniektórzy nie :)

    > A teraz za kare za zawracanie tu głowy banałami odpowiedz na pytanie,
    > gdzie w tych swoich wiekopomnych obliczeniach popełniłes błąd i dlaczego
    > diesel ma te sprawnośc nieco większą, a czegoś się nauczysz;-)

    gdzie popełniłem błąd już napisałem. Co zrobić aby go poprawić też wiem -
    należałoby policzyć sumę oporów ruchu przy zadanej prędkości, na które
    składa się opór powietrza i opory toczne. Jedne i drugie dość trudne do
    dokładnego oszacowania.

    A co do diesla to proste - ON jest bardziej kaloryczny od benzyny, to
    cała filozofia :)

    Za to obliczenie spalania przy założonej pełnej mocy i 100% sprawności
    wykonałem prawidłowo... :-)

    --
    pzdr
    meping

    --
    pzdr
    meping

  • 100. Data: 2011-03-09 15:28:42
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ikvufd$kke$1@inews.gazeta.pl...
    (...)

> [...]
    > dokładnego oszacowania.
    >
    > A co do diesla to proste - ON jest bardziej kaloryczny od benzyny, to

    Nie! -błąd, dwója , nie odrobiłes pracy domowej, siadaj!;-)

    Większa kaloryczność ON od benzyny NIC nie ma wspólnego z wyższą sprawnością
    silnika diesla od silnika benzynowego!!
    Zresztą w ogólności sprawnośc silnika nie zalezy bezpośrednio od uzywanego w
    nim paliwa,- gdyby tak było to wszystkie silniki uzywające takiego samego
    paliwa miałyby taką sama sprawność, a tak przeciez w sposób oczywisty nie
    jest!

    Wyższa sprawność silnika diesla bierze się stąd , że przemiana
    termodynamiczna energii zawartej w paliwie na energię mechaniczną odbywa się
    tam w wyższej temperaturze i pod wyższym ciśnieniem niż w silniku
    benzynowym.
    Zalecam zapoznać się w końcu z podawanym ongiś w szkole podstawowej, a teraz
    w gimnazjum wzorem na sprawność silnika cieplnego!