  • 101. Data: 2011-03-09 19:30:02
    Temat: Re: Klimatyzator jako nagrzewnica
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 9 Mar 2011 16:28:42 +0100, p 47 wrote:
    >Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    >>
    >Nie! -błąd, dwója , nie odrobiłes pracy domowej, siadaj!;-)
    >
    >Większa kaloryczność ON od benzyny NIC nie ma wspólnego z wyższą sprawnością
    >silnika diesla od silnika benzynowego!!

    Ale sie doklada. O ile wartosc opalowa kg paliwa jest zblizona, to ON
    jest po prostu ciezszy i litr zawiera wiecej paliwa (i kalorii:-)
    Dawniej bylo tak ze silnik byl sprawniejszy, paliwo bardziej
    kaloryczne, tansze, a podatek w nim mniejszy. No i razem sie skladalo.
    A teraz podatek podobny, cena podobna.

    >Zresztą w ogólności sprawnośc silnika nie zalezy bezpośrednio od uzywanego w
    >nim paliwa,- gdyby tak było to wszystkie silniki uzywające takiego samego
    >paliwa miałyby taką sama sprawność, a tak przeciez w sposób oczywisty nie
    >jest!
    >Wyższa sprawność silnika diesla bierze się stąd , że przemiana
    >termodynamiczna energii zawartej w paliwie na energię mechaniczną odbywa się
    >tam w wyższej temperaturze i pod wyższym ciśnieniem niż w silniku
    >benzynowym.

    Ale benzyny tak sie nie da :-(
    Choc w sumie bardzo jestem ciekaw jakby sie dieslowski silnik
    zachowywal na benzynie.

    Jeszcze jest kwestia obiegu - Diesel to wymyslil wzorujac sie na
    Carnocie - mialo byc adiabatyczne sprezanie powietrza, a potem
    dosypywanie paliwa w takim tempie zeby zapewnic izotermiczne
    rozprezanie, przynajmniej przez czesc obiegu. Przy zaplonie iskrowym
    tak sie nie da, przynajmniej na wolnych obrotach.

    J.

  • 102. Data: 2011-03-09 19:57:44
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2011-03-09 20:30, Użytkownik J.F. napisał:
    > Choc w sumie bardzo jestem ciekaw jakby sie dieslowski silnik
    > zachowywal na benzynie.

    Są diesle wielopaliwowe, np. czołgowe. W-46 od T-72 choćby. Już
    staruszek W-2 od T-34 ponoć chodził na różnych paliwach.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 103. Data: 2011-03-09 20:29:39
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Michał Grodecki napisał(a):

    > Są diesle wielopaliwowe, np. czołgowe. W-46 od T-72 choćby. Już
    > staruszek W-2 od T-34 ponoć chodził na różnych paliwach.

    No dobra. A na czym polega ta jego wielopaliwowosc, wiesz?
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 104. Data: 2011-03-09 20:48:31
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2011-03-09 21:29, Użytkownik zbigi napisał:

    > No dobra. A na czym polega ta jego wielopaliwowosc, wiesz?

    Tu coś jest
    http://archiwum.pisz.pl/1581/silniki,wielopaliwowe.p
    hp
    Z tym że to oczywiście awaryjne rozwiązanie jest - na zasadzie "lepiej
    wlać cokolwiek na czym silnik czołgu pójdzie niż żeby wóz stanął z braku
    paliwa bo wtedy na polu walki długo nie pożyje".

  • 105. Data: 2011-03-09 22:44:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Mar 2011 20:57:44 +0100, Michał Grodecki wrote:

    >Są diesle wielopaliwowe, np. czołgowe. W-46 od T-72 choćby. Już
    >staruszek W-2 od T-34 ponoć chodził na różnych paliwach.

    Co sugeruje ze do "zwyklego diesla" benzyna sie nie nadaje :-)

    J.