  • 31. Data: 2019-04-08 00:03:24
    Temat: Re: Komputer z Windows CE poszukiwany - tani.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Win CE w przemyśle to był lat temu kilkanaście. Jego resztki jeszcze się
    > poniewierają w kolektorach danych, "info-kioskach" (sprawdzarki cen) itp.
    > Reszta już siedzi na linuksach, na różnych zresztą procesorach. A od
    > kiedy wynaleziono malinki i banany (Raspberry Pi & Banana Pi), to też
    > znalazły zastosowanie.

    No zwyczajnie różny ten przemysł mamy. Dla Ciebie to jakieś kioski, dla
    mnie np: automatyczne stanowisko spawalnicze czy 20m linia do montażu
    alternatorów samochodowych. Sorki, ale rapsberry czy Banana to raczej
    amatorka i nigdzie nigdy jej nie spotkałem w przemyśle.

    > Zresztą już nawet kolektory danych są na Androidach, jak choćby
    > najbardziej chyba znane Zebra/Motorola i inne (Datalogic, Cipherlab.
    > Newland itd).

    Bardzo możliwe. Nie poruszam się w Twoim środowisku i zwyczajnie nie wiem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2019-04-08 00:29:11
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Gdzie zrzucić? I dlaczego w 10ms skoro obrabiasz w tle przez 100?

    Do pamięci, RAM-u. Aby coś przeanalizować, musisz to najpierw "posiąść",
    prawda?

    > Gdzie analizować? Przecież już gdzieś zrzuciłeś, może kto inny powinien
    > zając się analizą?. Ktoś w klimatyzowanym biurze bez wibracji połaczony
    > kablem?

    O Boziu. No dobra, jedziem. Sterownik pobiera obraz z kamery, analizuje
    go i decyduje, jest OC, są zapięte pasy kierowcy i być może pasażera,
    światła sprawne, trajektoria samochodu nie wskazuje na spożycie,
    prędkości i odstępy są akceptowalne, jest czytelna tablica, obie
    naklejki i tak dalej... Jak coś nie gra, to strzela w opony. Musi się
    wyrobić z decyzją zanim samochód stanie się "nieosiągalny". ;)

    Przecież nie ma sensu stawiać kontenera biurowego, bo analizę można
    zrobić w klimatyzowanym biurze, prawda?

    > Chodzi o sufit cenowy.

    No ale takie propozycje padły. Z Twojej strony również.
    Pisałem, że nie mam problemu o ile budżet będzie na poziomie 1-2kEur,
    mam problem, gdy ma być na poziomie 0.5kEur. Nadal liczę, że ktoś używa
    coś fajnego, niedrogiego i podpowie. Jak nie znajdę takiego, to
    zwyczajnie dopasuję się do rzeczywistości (albo zmienię dostawcę
    aplikacji, albo wymagania, albo... przestanę wykonywać niektóre rzeczy
    tak często jak bym chciał).

    > A tu chodzi o podłogę. Rozwiązanie masz gdzieś pomiędzy. Czasem to
    > kwestia zrzucenia mało sensownych obostrzeń, jak archaiczny CE.

    Wiem, ale mam ochotę sprawdzić pewne rozwiązanie. Jeżeli okaże się
    interesujące, będę potrzebował ciągłych dostaw w rozsądnych cenach. Jak
    nie będę w stanie ich zapewnić, to całe próbowanie skończy się na
    zabawie. Dlatego szukam, aby się przygotować.
    Sterownik Beckhoff-a z CE mam na stanie, ale to nie jest rozwiązanie
    akceptowalne, mogę się jedynie pobawić nim i aplikacją.

    > Zazwyczaj te komputery mogą być montowane poza szafkami.

    Nie mogą z przynajmniej 3 powodów. Środowisko nie musi być czyste, łatwo
    uszodzić coś, co jest delikatne i dostępne z zewnątrz (np: krzesłem,
    paletą, skrzynką, zalać czymkolwiek...), nie masz żadnej gwarancji, że
    ktoś nie zacznie grzebać Ci w bebechach (choćby kable). Na PC każdy się
    zna i może się okazać, że pewnego dnia odpalasz maszynę, a tam nie ma
    płyty głównej. Miałem tak już, na szczęście nie w mojej maszynie.

    Z tym ciepłem jest tak, że stanowisko może nie mieć żadnych istotnych
    źródeł ciepła w szafce. Wtedy zakładasz wentylator na nią i gotowe. Jak
    dodasz duże napędy albo grzejącego się PC, to zwyczajnie możesz ugotować
    wnętrze, więc wypada dać chłodziarkę (nawet taką na drzwi szafki). To
    generuje dodatkowe koszt, ale też konieczność obsługi, a nawet
    raportowania tego rozwiązania (tak, są liczone ilości czynnika
    chłodniczego w zakładach i jest to parametr zarówno dla urzędników, jak
    i dla kooperantów firmy!).

    Komputery przemysłowe, małe, bo o takich myślę, nie grzeją się aż tak
    bardzo, zazwyczaj nie mają nawet wentylatorów.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 33. Data: 2019-04-08 00:35:23
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ale przemysłówki są i z WinCE, i z WinMobile, i z Win xp i z Win7, i
    > pewnie wyższymi.
    > Nie myl Win XP z blaszaka z Win XP Embedded. To tylko wygląda podobnie.
    > No, może nieco przesadziłem ;)

    Całkiem możliwe. Nie spotkałem XP Embeded, nawet nie wiedziałem że takie
    było/jest. Jak teraz patrzę na oferty, to jednak W Embeded, 7-ka
    embeded, 10-ka embeded oraz jakaś wersja IoT... Tak czy siak trochę kasy
    trzeba wydać na OS.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 34. Data: 2019-04-08 00:38:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > a z innej strony. jakbyś miał "thinclient"a na armie, z linuxem, albo
    > embededXP w pasywnej obudowie, to sam załatwisz na niego "instalkę" win
    > CE, czy takie cuda są niewykonalne?

    Kupując sprzęt wybieram z OS-em. Nie wiem czy da się i czy opłaca się w
    ogóle osobno.
    Do tej pory każdy sprzęt miał preinstalowany system.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 35. Data: 2019-04-08 11:20:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-08 o 00:29, Irek.N. pisze:

> [...]
    > zna i może się okazać, że pewnego dnia odpalasz maszynę, a tam nie ma
    > płyty głównej. Miałem tak już, na szczęście nie w mojej maszynie.

    Znów chyba widzieliśmy inne komputery przemysłowe.

    Czy widziałeś wzmacniacze audio samochodowe, montowane w bagażnikach?
    Kawał metalowej skorupy.
    W zasadzie bardzo podobnie wyglądają komputery przemysłowe. Kawał
    solidnej stalowej lub innej skorupy, do tego wejścia kablowe pod
    osłonami. Często jeszcze mają możliwość wykorzystania zamka na kluczyk,
    i to bynajmniej nie jakiś uniwersalny. Zwykły "cywil" nie rozpozna w tym
    komputera.

    Swego czasu montowałem komputery zintegrowane z wyświetlaczem - były to
    najczęściej maszyny firmowane przez Akerstroms. Wyświetlacz takiego
    czegoś nie byłbyś w stanie rozbić młotkiem. Jeździły one np. na wózkach
    widłowych. Jak ktoś uwalił, to potrafiło konstrukcję osłonową deski
    rozdzielczej wózka wykrzywić, a monitorowi (a w zasadzie komputerowi)
    nic nie było. Co najwyżej ciężko go było odkręcić od mocowań.
    Były montowane też bardziej stacjonarnie: na hubach z gniazdami do
    załadunków ciężarówek, na suwnicach, do obsługi linii technologicznych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 36. Data: 2019-04-08 11:51:02
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-04-08 o 00:35, Irek.N. pisze:
    > Nie spotkałem XP Embeded, nawet nie wiedziałem że takie było/jest.

    Spotkałeś wielokrotnie - bankomaty na tym chodzą.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 37. Data: 2019-04-08 13:43:28
    Od: "HF5BS" <v...@i...pl>

    "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> wrote in message

    > Spotkałeś wielokrotnie - bankomaty na tym chodzą.

    Jak i kasy w wielu sklepach.

  • 38. Data: 2019-04-08 15:14:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 kwietnia 2019 13:43:30 UTC+2 użytkownik HF5BS napisał:
    > "Pawel "O'Pajak"" wrote

    > Jak i kasy w wielu sklepach.

    Te częściej na Linuxie (choćby biedronkowe).

  • 39. Data: 2019-04-08 21:59:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 08/04/2019 00:29, Irek.N. wrote:
    > Do pamięci, RAM-u. Aby coś przeanalizować, musisz to najpierw "posiąść",
    > prawda?

    "Posiada" je zazwyczaj DMA. Czyli w momencie gdy sobie coś analizujesz
    CPU w tle DMA zaiwania i zrzuca ramkę obrazu. Współczesne systemy
    komputerowe sporo rzeczy robią równolegle.

    No chyba że w WinCE nie ma sterowników. Nie zdziw się jak nie będzie do
    współczesnego sprzętu i zabarykadujesz się gdzieś na poziomie gorących
    C2D jako cutting edge w świecie WinCE. Intel twierdzi że wsparcie dla
    współczesnych CPU tylko od windows 10. Troche ślepa uliczka a MS i tak
    przegrał ten rynek więc spodziewaj się braku nadziei.

> [...]
    > naklejki i tak dalej... Jak coś nie gra, to strzela w opony. Musi się
    > wyrobić z decyzją zanim samochód stanie się "nieosiągalny". ;)

    I to przesłanie decyzji kosztuje Cie 1Gb/s wydajnosci ethernetu?

    Chodzi o to że albo analizujesz na miejscu i nie wymagasz szybkiej sieci
    ale wydajnego CPU albo odwrotnie. Posiadanie szybkiego CPU i szybkiej
    sieci zazwyczaj brzmi jak jakieś projektowanie na zapas lub dupochron.

    Dodatkowo skoro decyzje podejmujesz na miejscu to tym bardziej
    zastanawia obecność szybkiej sieci.

    > Przecież nie ma sensu stawiać kontenera biurowego, bo analizę można
    > zrobić w klimatyzowanym biurze, prawda?

    Jeśli robisz system decyzyjny analizujacy obraz i podejmujący decyzję w
    czasie dziesiątek ms to pozostaje tylko trzymać kciuki za wybór CE bo
    chyba tylko tyle zostało.

    > Pisałem, że nie mam problemu o ile budżet będzie na poziomie 1-2kEur,
    > mam problem, gdy ma być na poziomie 0.5kEur.

    Wlicz za ile ten sprzęt będzie za jakieś 5 lat kiedy pierdyknie po raz
    pierwszy i nagle zobaczysz że muzea cenią eksponaty.

    > Nadal liczę, że ktoś używa
    > coś fajnego, niedrogiego i podpowie.

    Pecet przemysłowy na bazie dowolnego OS który jest nadający się do tego
    zastosowania.

> [...]
    > raportowania tego rozwiązania (tak, są liczone ilości czynnika
    > chłodniczego w zakładach i jest to parametr zarówno dla urzędników, jak

    Przesadzasz. Szafa wypełniona kilkoma serwerami spokojnie wentyluje się
    samym powietrzem bez aktywnych systemów chłodzących. A Ty tutaj o procku
    który pewno wydziela ze 20W mocy czyli tyle co nic i pewno dysku ssd
    który pobiera mniej niż nic.

    > Komputery przemysłowe, małe, bo o takich myślę, nie grzeją się aż tak
    > bardzo, zazwyczaj nie mają nawet wentylatorów.

    Bingo. Następne obostrzenie odpada.

    Na marginesie: WinCE da się postawić na byle pececie, jak mówią
    internety. Wygląda więc na to że pobawić się możesz nawet VirtualBoxem.