  • 291. Data: 2015-04-03 10:50:58
    Temat: Re: Kretynizmy... (było DPF)
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2015-04-02 o 16:00, Marcin N pisze:

    > Jest zasadnicza zaleta prawka na automat: jest je wielokrotnie łatwiej
    > zdać. Popytaj młodych kierowców, co najbardziej ich przeraża na drodze -
    > na ogół ruszanie!
    >
    > Czy lepiej podchodzić 10x do prawka na manualu czy raz na automacie a
    > drugi raz po roku, żeby rozszerzyć na manuala jeżeli FAKTYCZNIE JEST
    > TAKA KONIECZNOŚĆ? Na ogół takiej konieczności nie ma.

    Koleżanka robiła prawko na manualu. Jak jej potem dałem się przejechać
    automatem była zachwycona - wreszcie spokojnie przez rondo i bez stresu
    przejechała. Piała z zachwytu... :-) Oczywiście była baaardzo świeżym
    kierowcą.
    T.

  • 292. Data: 2015-04-03 10:52:14
    Temat: Re: Kretynizmy... (by?o DPF)
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "T." <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Ale 115 wystarcza. Wiem, bo mam :-) Dobrze że jest ESP...

    Mogę mieć zbyt dobre opony.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 293. Data: 2015-04-03 10:54:43
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2015-04-02 o 07:04, Tomasz Gorbaczuk pisze:

> [...]
    > oleju w silniku. W niektórych markach można to podobno robić już co
    > 30-50kkm chociaż ten sam silnik w poprzednim modelu miał zalecaną
    > wymianę co 15-20kkm (zalecany olej oczywiście ten sam).
    > Czy to cię odstrasza od używania silnika w aucie? :-)
    > Robią tak ze względu na marketing: "u nas tańsza eksploatacja".
    > Do przebiegu 200kkm taki silnik "tanio" serwisowany i tak pojeździ bez
    > problemu. Tak samo jest z automatami. Bez zaglądania do nich spokojnie
    > zrobią te 200-250kkm. Tyle wg. producenta wystarczy :-)
    > W PL niestety większość aut zaczyna wtedy swoje drugie życie....

    Potwierdzam. Dam przykład mojej fantastycznej kosiarki, której nazwy nie
    wspomnę. Z napędem. Padła przekładnia napędzająca. Koszt wymiany - 2/3
    kosztu nowej kosiarki. Cały myk polega na tym, że cała przekładnia jest
    bardzo solidna za wyjątkiem jednego plastikowego koła zębatego. Ma paść
    tuż po gwarancji i właśnie to robi. Podobie jest w samochodach. Tyle że
    kosiarkami nikt się nie przejmuje, a w samochodach jak fama pójdzie, to
    zabija interes, Więc trzeba to robić bardzo inteligentnie. Ale się robi.
    Zapewne słyszałeś o francuskich autach, co to zawieszenie mają do d... i
    inne historie, dotyczące innych marek. Czyżby producenci nie umieli
    wyprodukować solidnego sprzętu? Był taki jeden - Merc beczka, to go
    szybko popsuli bo był za trwały i nie generował odpowiednich przychodów...
    T.

  • 294. Data: 2015-04-03 10:56:05
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2015-04-01 o 13:54, Marcin N pisze:

    > Otóż to. W tym wątku dowiaduję się, że automaty to muły i zawalidrogi,
    > tymczasem nie znam żadnego automatu, który cokolwiek opóźnia.
    >
    > Odnoszę wrażenie, że Polsce mistrzowie drążka dopowiadają sobie bzdurne
    > argumenty, żeby usprawiedliwić nie kupowanie automatu.

    Widać to zwłaszcza w miastach - odkąd autobusy zaczęły mieć automaty już
    nie jest ryzykiem ustawić się za takim na światłach (z obawy, że się nie
    zdąży przejechać skrzyżowania, zanim ruszy).
    T.

  • 295. Data: 2015-04-03 11:39:49
    Od: masti <g...@t...hell>

    Trybun wrote:

    > No, nie bardzo sobie wyobrażam automat bez elektroniki...

    a ABS? a też były

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 296. Data: 2015-04-03 12:30:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości

    >Widać to zwłaszcza w miastach - odkąd autobusy zaczęły mieć automaty
    >już nie jest ryzykiem ustawić się za takim na światłach (z obawy, że
    >się nie zdąży przejechać skrzyżowania, zanim ruszy).

    A duze tiry tez maja automaty ?

    Bo taka regularna sytuacja - jak na prawym pasie stoja dwa tiry, a na
    lewym obok nich osobowe, miesci sie tam ich rzedu 6-8, to za tirami
    rusze szybciej. I przejade na swiatlach.
    Na lewym pasie juz takiej pewnosci nie mam.

    Choc zazwyczaj to jednak osobowki sie bardziej rozpedzaja i wkrotce te
    tiry wyprzedzaja. Tymczasem z prawego pasa nie mam sie jak wcisnac na
    lewy.
    Ale startujac z lewego pewnosci przejazdu nie ma.

    J.

  • 297. Data: 2015-04-03 12:33:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości

    >No, nie bardzo sobie wyobrażam automat bez elektroniki...

    W latach 50-tych to tej elektroniki w zasadzie nie bylo. Chyba, ze na
    lampach.
    Mozliwe ze jakies elektryczne sterownanie mialy.
    Ale komputery hydrauliczne tez mozna zrobic.

    J.

  • 298. Data: 2015-04-03 12:51:10
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Trybun" <i...@j...ru> napisał w wiadomości

    > No, nie bardzo sobie wyobrażam automat bez elektroniki...

    Prąd to tylko narzędzie do realizacji założonego algorytmu. Sterowanie można
    zrobić na trybach, krzywkach, hydraulice, pneumatyce. Patrz maszyna
    różnicowa Babbage'a.
    Prąd jest po prostu najwygodniejszy do praktycznego opanowania. Pierwsze
    skrzynie automatyczne, to była sama mechanika i hydraulika.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 299. Data: 2015-04-03 12:54:44
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > A duze tiry tez maja automaty ?

    Miewają.

> [...]
    > lewy.
    > Ale startujac z lewego pewnosci przejazdu nie ma.

    Spróbuj pościgać się z samym ciągnikiem siodłowym.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 300. Data: 2015-04-03 15:51:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-31 o 19:56, RadoslawF pisze:

    >Ford Mondeo r. 2005. Automat 5-biegowy, hydrauliczny. Silnik 1,98 l,
    >diesel, 115 KM. W dodatku możliwość zmiany biegów wajchą i
    >przyciskami w

    Tylko ze jak czytam - to jest klasyczna skrzynia jak reczna, ale
    zrobotyzowana.
    Nie wiem - ma sprzeglo hydrauliczne czy nie ?

    >kierownicy. Komputer ma podobno 16 trybów pracy skrzyni. Jest faktem,
    >że biegi inaczej się zmieniają w zależności od operowania pedałem
    >gazu. Generalnie wchodzi na 4 bieg idealnie przy 50 km/godz, na 5 -
    >przy 80. Przy silniejszym wdepnięciu na 5 dopiero przy 120 a nawet
    >dalej...

    ale tak sobie zagladam ...
    http://www.ford.pl/Samochody_osobowe/Mondeo/Osiagi_i
    _wydajnosc#primaryTabs

    "Przekładnia PowerShift
    Przekładnia Ford PowerShift łączy wygodę automatycznej skrzyni biegów
    wyjątkowej płynności i szybkości zmiany biegów. Automatyczna
    sześciobiegowa i dwusprzęgłowa przekładnia starannie dobiera następny
    bieg i zmienia go w odpowiednim momencie, przez co jej praca jest
    praktycznie niezauważalna i nie powoduje utraty mocy. Ford PowerShift
    zapewnia wielbicielom przekładni automatycznych nie tylko wyjątkowe
    doznania z jazdy ale też korzyści w postaci zmniejszonego zużycia
    paliwa w porównaniu do konwencjonalnych przekładni automatycznych."

    to o wspolczesnym modelu .... wiec ...
    -ten stary swietny automat wcale nie byl taki swietny ?
    -byl, ale jednak za duzo palil ?
    -nie psul sie, i dlatego zmienili :-)

    a tu instrukcja obslugi rocznika 2004
    http://www.ford.pl/Serwis/Instrukcje_obslugi/Archiwu
    m/Instrukcje_Obslugi_starsze
    W kolumnach odpowiednio - spalanie miejskie, pozamiejskie, mieszane,
    CO2

    Dwie liczby bo "Norma emisji III/IV"

    7.8/7.7 ; 4.4/4.6 ; 5.6/5.8 ; 148/154 - 2,0 l DuraTorq-TDCi 85 kW
    (115 KM), 4/5d, 5-biegowa mechaniczna

    7.8/8.1 ; 4.7/4.8 ; 5.7/6.0 ; 151/159 - 2,0 l DuraTorq-TDCi 85 kW
    (115 KM), 4/5d, 6-biegowa mechaniczna

    10.2/- ; 5.8/- ; 7.4/- ; 196/- - 2,0 l DuraTorq-TDCi 85 kW (115
    KM), 4-/5-drzwiowy, automatyczna skrzynia

    No coz

    -widac pewna roznice,

    -nie taka znow duza, jak ktos lubi, to zaplaci ...

    -dajcie mi takie mondeo, to zaraz sie okaze ze po miescie nie pali 8,
    tylko 10

    -ale ile bedzie palil automat jak do niego wsiade ... 12 ? :-)

    Innych danych technicznych nie podaja :-(

    P.S. Automat do diesla wazy 120kg wiecej ... ale to chyba pomylka, bo
    inne modele waza tyle samo co z reczna.

    PPS.

    "Jeeli koła napędzające ślizgają się przy ruszaniu, sprobuj rozbujać"
    samochod

    do przodu i do tyłu. Aby to zrobić, zmieniaj połoenie dwigni z D na
    R i

    odwrotnie, wciskając delikatnie pedał przyspiesznika.

    Najlepszy efekt uzyskuje się, zmieniając połoenie na R, gdy pojazd
    toczy się do

    przodu, a na D, gdy jedzie do tyłu."

    PPPS

    "Jeeli szybko zwolnisz pedał przyspiesznika, np. pokonując zakręt,
    skrzynia biegow pozostanie na

    wybranym biegu, co zapobiegnie szybko następującym po sobie zmianom
    biegu w gorę i w doł.

    Widze ze nauka jazdy automatem nie ustepuje trudnoscia od manuala :-)

    PPPPS "Tryb jazdy sportowej przy automatycznej zmianie biegów

    Jeeli szybko wciśniesz pedał przyspiesznika, np. jeśli preferujesz

    jazdę sportową, skrzynia biegow dostosuje się do Twojego stylu jazdy

    poprzez natychmiastowe zredukowanie biegu lub poprzez oponione
    wybranie

    wyszego biegu, tj. dopiero po osiągnięciu wysokich prędkości
    obrotowych silnika."

    Moze czesc narzekan na spoznianie skrzyni to efekt jazdy samochodem
    "po dziadku/po kobiecie" ?

    No coz, dobrze ze sie dostosowuje, zle, ze dlugo trwa i zle, ze nie
    wiadomo jak sie zachowa. Moze jednak przycisk "sport" ?

    J.