  • 11. Data: 2018-06-24 13:46:52
    Temat: Re: Kynar, płytki uniwersalne i stabilność - ten typ tak ma?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2018 12:45:28 +0200, Mario napisał(a):
    > Ale owijało się specjalistycznym sprzętem. Elementy były nowe a nie
    > kilkudziesięcioletnie.

    > Dziwne, a dopiero co pisałeś " I dzialalo to ponoc lepiej niz lutowane" :)

    Ponoc to na zachodzie pisano, ze lepsze niz lutowane, bo to oni
    wymyslili.

    A ze studenckich czasow - R32 byl raczej niezawodny, nowy R34 ponoc
    juz niezbyt, Odry to mi trudno powiedziec.

    Po latach uczelnie kupowaly stare amerykanskie IBM, ale to juz maszyny
    z lat 80-tych, mozliwe ze w innej technologii.

    J.

  • 12. Data: 2018-06-24 18:05:47
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    > Dziwne, a dopiero co pisałeś " I dzialalo to ponoc lepiej niz lutowane" :)

    Bo było. Ale kynar był cięty na kiarę i prowadzony "na sztywno", bez
    pętli, więc łączenia i druty się nie ruszały, nie było okazji złamać.
    Kołki były kwadratowe, miały ostre krawędzie, drut się wokół nich
    owijało specjalnym narzędzie, z dużą siłą , tak, że krawędzie kołka
    wbijały się w drut. Nawijało się tak kilkanaście obwrotów, zwój przy
    zwoju, więc powierzchnia styku duża, zasłonięta i odporna na brud i
    korozję.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 13. Data: 2018-06-25 01:31:33
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    > To normalna dolegliwość tej metody montażu, czy powinienem gdzieś szukać
    > wadliwego połączenia? Jest jakaś metoda, która mogłaby mi to ułatwić? A
    > może przykręcenie płytki do solidnej obudowy załatwi sprawę?

    google->mikrofonowanie
    masz tam jakieś elementy smd? szczególnie pojemności? bodaj te na bazie
    związków ceru wykazują wlasciwosci piezo
    plus wszelkie styki... układy są w podstawkach?

  • 14. Data: 2018-06-25 01:33:24
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    "adamschodowy" <a...@g...pl> wrote in message

    > google->mikrofonowanie
    > masz tam jakieś elementy smd? szczególnie pojemności? bodaj te na bazie
    > związków ceru wykazują wlasciwosci piezo
    > plus wszelkie styki... układy są w podstawkach?

    poprawka - *tytanianu baru :)

  • 15. Data: 2018-06-25 14:37:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 24 Jun 2018 11:41:26 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dawno temu komputery byly poszyte wlasnie kynarem i to owijanym na
    > kolkach.

    Moment, kynar to chyba rodzaj iziolacji a nie przewodnika, więc jakie
    ma to znaczenie dla przewodności owinietego wokół kółka styku ?

    --
    Marek

  • 16. Data: 2018-06-25 15:12:43
    Temat: Re: Kynar, plytki uniwersalne i stabilnosc - ten typ tak ma?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.06.2018 01:31, adamschodowy wrote:

    > google->mikrofonowanie
    > masz tam jakies elementy smd? szczególnie pojemnosci? bodaj te na bazie
    > zwiazków ceru wykazuja wlasciwosci piezo

    Jest kilka elementów SMD. Zastosowane dla oszczędności miejsca oraz
    ułatwienia montażu. Chociażby tam, gdzie dało się wcisnąć element 0603
    między pinami lutowanego układu. Części tego typu siedzą przede
    wszystkim w okolicy oscylatora na inwerterach oraz MAX232.

    Myślisz, że tu może leżeć przyczyna? Trochę nie pasuje mi do faktu, że
    nieraz jeszcze prze chwilę po wystąpieniu problemu restartowanie układu
    nic nie daje.

    > plus wszelkie styki... ukaady sa w podstawkach?

    Tak, podstawki precyzyjne.

  • 17. Data: 2018-06-25 15:16:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 25 Jun 2018 14:37:09 +0200, Marek napisał(a):

    > Moment, kynar to chyba rodzaj iziolacji a nie przewodnika, więc jakie
    > ma to znaczenie dla przewodności owinietego wokół kółka styku ?

    IMO "kynar" to nazwa firmowa takiej konstrukcji drutu w którym warstwa
    izolacji jest względnie cienka i jest z teflonu. Prawidłowo zrobione
    złącze wymagało owinięcia wokół kołka kilku zwojów odizolowanych i 2
    zwojów w izolacji, więc miało znaczenie czy izolacja zapasuje do
    narzędzia, czy się zmieści miedzy kołkami i czy nie będzie sprężynować.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2018-06-25 15:22:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    > ma to znaczenie dla przewodności owinietego wokół kółka styku ?

    IMO "kynar" to nazwa firmowa takiej konstrukcji drutu w którym warstwa
    izolacji jest względnie cienka i jest z PVDF. Prawidłowo zrobione

  • 19. Data: 2018-06-25 15:25:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Moment, kynar to chyba rodzaj iziolacji a nie przewodnika, więc jakie
    >ma to znaczenie dla przewodności owinietego wokół kółka styku ?

    Nawet nie wiem czy to sie wtedy kynar nazywalo.

    Natomiast rodzaj izolacji troche wyznacza granice mozliwosci.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap#History

    na fotkach widac, ze mozna i grubszym drutem, ale ten PDP-8 to czyms
    cienkim.

    Tak swoja droga - wspolczesny kynar to srebrzysty jakis - nie wiem
    cynowany czy srebrzony, ale to juz moze miec wplyw na styk.

    Nawet w Apollo takie lataly ... ale tam nie wymagano lat bezawaryjnej
    pracy.
    Ale konstrukcje Atlantisa tez nie sa stare :-)

    J.

  • 20. Data: 2018-06-26 14:26:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 25 Jun 2018 15:25:52 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak swoja droga - wspolczesny kynar to srebrzysty jakis - nie wiem
    > cynowany czy srebrzony, ale to juz moze miec wplyw na styk.

    Ale moment, kynar jest czarny (izolacja),.

    --
    Marek