  • 31. Data: 2018-03-11 22:52:14
    Temat: Re: LED nixie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Mar 2018 22:10:34 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > To wszystko są sprawy względne, zależy od zastosowań. Nad wejściem do
    > windy jest to najprostsza sygnalizacja piętra, na którym znajduje się
    > kabina. I, jak się okazuje, najlepsza.

    Najprostsza to jest brak sygnalizacji.
    Po co to komu, i tak przyjedzie kiedy zechce.

    Najlepsza ... w 10 pietrach owszem, a takie np 30 ?

    czyli calkiem "analogowa".

    Na parterze ... moze.
    A na 20-tym pietrze z 30 ?

    J.

  • 32. Data: 2018-03-11 23:03:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Najprostsza to jest brak sygnalizacji.
    > Po co to komu, i tak przyjedzie kiedy zechce.

    Głównie po to, by było widać czy stoi, czy jedze. A potem czy się zbliża,
    czy oddala.

    > Najlepsza ... w 10 pietrach owszem, a takie np 30 ?

    Też. Zresztą w takich budynkach często winndy mają podział na te bardziej
    i mniej "dalekobieżne".

    > czyli calkiem "analogowa".
    >
    > Na parterze ... moze.
    > A na 20-tym pietrze z 30 ?

    Niewiele gorzej. Dwudzieste piętro to tylko przystanek, nie stacja końcowa
    czy inna pętla.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2018-03-11 23:22:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Mar 2018 23:03:08 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Niewiele gorzej. Dwudzieste piętro to tylko przystanek, nie stacja końcowa
    > czy inna pętla.

    Ale trzeba jakos zaznaczyc "tu jestes", bo inaczej znow trudno sie
    odczytuje.

    J.

  • 34. Data: 2018-03-11 23:31:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale trzeba jakos zaznaczyc "tu jestes", bo inaczej znow trudno sie
    > odczytuje.

    Trzebaby. Na przykład w podatci braku lampki danego piętra. Często
    w ogóle nie ma wskaźnika piętra, tylko strzałki "góra-dół". Co jest
    dość głupio pomyślane, bo brakuje infmacji, czy się zbliża, czy już
    od nas oddala.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2018-03-11 23:48:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Mar 2018 23:31:09 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Trzebaby. Na przykład w podatci braku lampki danego piętra. Często

    Lepsze byloby "szkielko" w innym kolorze

    > w ogóle nie ma wskaźnika piętra, tylko strzałki "góra-dół". Co jest
    > dość głupio pomyślane, bo brakuje infmacji, czy się zbliża, czy już
    > od nas oddala.

    Za to Twoj nie daje informacji czy sie zatzyma, czy pojedzie dalej :-)

    J.

  • 36. Data: 2018-03-12 01:00:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Lepsze byloby "szkielko" w innym kolorze

    Ani lepsze, ani gorsze. Inne.

    > Za to Twoj nie daje informacji czy sie zatzyma, czy pojedzie dalej :-)

    Światełko przycisku na dole o tym informuje.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2018-03-12 08:32:10
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    > W dodatku częściej niż ze starości psują sie od przypadku. Zatem telewizor
    > co kilka lat, a komputer mający tysiąc razy więcej pamp -- co kilka godzin.

    Podepnę się z pytaniem bardziej ogólnej natury: jak w ogóle wykrywało
    się że jest awaria w komputerze lampowym? O ile się orientuję to nie
    było ekranów żaby wyświetlić błąd. Ale nawet gdybyśmy mieli ekran to i
    tak nie wyświetlimy błędu bo system operacyjny jest toporny albo wcale
    go nie ma (parafrazując klasyka epoki od cienkiej blachy na konserwy).
    Ktoś może przy okazji naświetlić to zagadnienie?
    Druga sprawa to jak wyłuskać popsuta lampę jak już jest podejrzenie że
    coś się krzaczy?

    Piotrek

  • 38. Data: 2018-03-12 08:43:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Dmochowski napisał:

> [...]
    > Ktoś może przy okazji naświetlić to zagadnienie?
    > Druga sprawa to jak wyłuskać popsuta lampę jak już jest podejrzenie że

    Z odpowiedzią na ostatnie pytanie pójdzie najłatwiej. Przerzutniki były
    montowane jako osobne moduły ze złączem, wysuwane na szynach. Zresztą
    bardzo podobną konstrukcję miały wzmacniacze operacyjne komputerów
    analogowych. Lampa była na wierzchu, pod uchwytem do wyciągania, co
    ułatwiało sprawdzenie czy działa, czy nie. A dalej to już pewnie żmudne
    poszukiwania. Stara opowieść mówi, że w tamtej epoce powstał termin
    "debugowanie". Ćmy leciały do światła i czasem zwierały druty, powodując,
    że program działał źle. Trzeba było odszukać owada, który to sprawił.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2018-03-12 10:41:02
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 12.03.2018 Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> napisał/a:

> [...]
    > Ktoś może przy okazji naświetlić to zagadnienie?
    > Druga sprawa to jak wyłuskać popsuta lampę jak już jest podejrzenie że

    Komputery obudowane były całą masą kontrolek pokazujących co się dzieje
    w jego poszczególnych fragmentach, prezentując stan istotnych sygnałów.
    Na podstawie tego podejrzenie kierowało się do konkretnego bloku, a tam
    zapewne objawowo. W każdym razie spory zespół techników do obsługi był
    potrzebny. Coś mi się jeszcze w pamięci kołacze o ztestawach programów
    testowych które miały sparawdzać poszczególne bloki - np. sumator,
    akumulator, jednostkę skoków, pamięć itp. Ale o tym tylko czytałem,
    trochę za młody jestem żeby lampowe komputery na własne oczy widzieć.

    Ekranów nie było, ale układy we-wy były, bez tego komputer nie miałby
    sensu. Nie wiem jak w najstrarszych, ale we wczesnych urządzeniach
    "ekranem" był dalekopis.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 40. Data: 2018-03-20 03:52:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    > Kto wie, czy nie odegrała roli tutaj też kwestia estetyczna - cyfry na
    > nixie są takie konserwatywne, natomiast kanciaste kształty na
    > 7-segmentowcu takie futurystyczne. Dzisiaj patrzymy na to odwrotnie, bo
    > nixie są na wymarciu, ale w latach 70. 7-segmentowiec mógł dawać poczucie
    > nowoczesności i postępu jak dzisiaj telefon bez klawiatury z ekranem
    > dotykowym.

    Możliwe, że estetyka... a może jeszcze to, że 7-segmentowe, to nawet osoba z
    dużą wadą wzroku ma szansę w miarę zobaczyć bez okularów, zaś tradycyjne
    cyfry, przy nieostrości wzroku, szybko się zacierają, tracąc wartość
    informacyjną.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...