  • 161. Data: 2018-11-04 23:09:25
    Temat: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-11-04 o 21:03, Animka pisze:

    > To nie jest kabel do internetu. Jakiś sieciowy.
    > Dziękuję za fatygę.

    Mateusz! HELP!

  • 162. Data: 2018-11-05 08:37:38
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 04 Nov 2018 23:09:25 +0100, nadir wrote:

    > Mateusz! HELP!

    Faktycznie, to jest kabel do E-ternetu a nie IN-ternetu. Sam nie
    zauważyłem za pierwszym razem. Stąd ta czerwień taka podpadająca.

    Mateusz

  • 163. Data: 2018-11-05 13:15:37
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 04.11.2018 Mateusz Viste <m...@n...pamietam> napisał/a:

    > Jeśli chodzi o szyfrowanie dysków, to istnieją także metody na poziomie
    > systemu operacyjnego, ale to całkiem inna para kaloszy i absolutnie tego
    > nie polecam.

    A tak z czystej ciekawości- mógłbyś napisać, czemu nie polecasz
    np. szyfrowanego LVM?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 164. Data: 2018-11-05 14:14:02
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 05 Nov 2018 12:15:37 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:

    > A tak z czystej ciekawości- mógłbyś napisać, czemu nie polecasz np.
    > szyfrowanego LVM?

    Nie chodzi o LVM specyficznie, ale o jakiekolwiek programowe metody
    szyfrowania dysku (których kilka przez ostatnie 20 lat używałem). W
    porównaniu do szyfrowania SSD, szyfrowanie w software:
    - łatwo popsuć i stracić dane (przy okazji maintenance, upgradu, usterki
    FS-a, itp)
    - nieco obniża czas pracy na aku, niepotrzebnie obciążając CPU
    - w razie cyrku z hardware, przekładka do innego PC jest mało oczywista
    - nie szyfruje wszystkiego, działa albo tylko na wybranych katalogach,
    albo na wybranych partycjach (nawet w przypadku tzw. rozwiązań "FDE")
    - wymagają pewnej wiedzy technicznej co i jak żeby nie zaliczyć wtopy

    Oczywiście systemy szyfrowania "soft-only" istnieją od wielu lat i
    działają, jak komuś naprawdę zależy to będzie się z tym siłował. Ale
    jeśli jest wybór między siakimś LUKSem, LVMem czy innym TrueCryptem, a
    szyfrowaniem sprzętowym w SSD, to wybór wydaje mi się oczywisty.

    Mateusz

  • 165. Data: 2018-11-05 14:32:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Faktycznie, to jest kabel do E-ternetu a nie IN-ternetu. Sam nie
    > zauważyłem za pierwszym razem. Stąd ta czerwień taka podpadająca.

    O qrde, za późno mnie uświadomiłeś. Niedawno zeszyłem w szafie krosy ze
    switchami pomarańczowymi E-ternetami, a do routerów dałem żółte E-ternety.

    Nie mogłeś tego wcześniej napisać???

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 166. Data: 2018-11-05 14:34:58
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 05.11.2018 Mateusz Viste <m...@n...pamietam> napisał/a:

    > Nie chodzi o LVM specyficznie, ale o jakiekolwiek programowe metody
    > szyfrowania dysku (których kilka przez ostatnie 20 lat używałem). W

    Wydaje mi się, że wymieniony przykład łapie się do
    "jakiekolwiek" :-)

    > - łatwo popsuć i stracić dane (przy okazji maintenance, upgradu, usterki
    > FS-a, itp)

    Od tego są backupy. Zawsze. SSD jako takie też może paść samo z siebie.

    > - nieco obniża czas pracy na aku, niepotrzebnie obciążając CPU

    A szyfrowanie "w dysku" to bierze energię z baterii atomowej w tymże
    dysku? Poza tym, współczesne procesory mają sprzętową implementację
    np. AES i narzut jest naprawdę minimalny.

    > - w razie cyrku z hardware, przekładka do innego PC jest mało oczywista

    Bo? Jakoś nie mogę dostrzec problemu. Wyjmuję, wkładam, pvscan,
    vgchange -a, lvscan, mount...

    > - nie szyfruje wszystkiego, działa albo tylko na wybranych katalogach,
    > albo na wybranych partycjach (nawet w przypadku tzw. rozwiązań "FDE")

    A to już zależy, co kto sobie wybierze i jak zaimplementuje.

    > - wymagają pewnej wiedzy technicznej co i jak żeby nie zaliczyć wtopy

    Przykładowo jakiej? Że zaszyfrujesz nie to, co chciałeś?
    No tak, sprzętowo tylko wszystko albo nic- tu się nie pomylisz.

    > Oczywiście systemy szyfrowania "soft-only" istnieją od wielu lat i
    > działają, jak komuś naprawdę zależy to będzie się z tym siłował. Ale

    Ale co to za siłowanie? Włączasz przy instalacji systemu i zapominasz,
    że masz (no, hasło trzeba wpisywać).

    > jeśli jest wybór między siakimś LUKSem, LVMem czy innym TrueCryptem, a
    > szyfrowaniem sprzętowym w SSD, to wybór wydaje mi się oczywisty.

    No właśnie dla mnie niekoniecznie. Jaką masz pewność, że producent
    dysku stosownych tylnych furtek nie zaimplementował?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 167. Data: 2018-11-05 14:52:42
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 05 Nov 2018 13:34:58 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:
    > Od tego są backupy. Zawsze. SSD jako takie też może paść samo z siebie.

    Oczywiście. Ale po co mi dodatkowe ryzyko w postaci programowej warstwy
    szyfrującej.

    > A szyfrowanie "w dysku" to bierze energię z baterii atomowej w tymże
    > dysku?

    Jakiś narzut zawsze jest, jednak sprzętowe rozwiązania mają to do siebie,
    że są znacząco skuteczniejsze od programowych. Poza tym, dysk SSD *i*
    *tak* już szyfruje dane na bieżąco, nawet bez ustawionego hasła.
    Zahaczenie ptaszka "ATA Password: yes" w BIOS nie kosztuje więc ani
    jednego dodatkowego wata.

    > Poza tym, współczesne procesory mają sprzętową implementację np.
    > AES i narzut jest naprawdę minimalny.

    Instrukcje jednak trzeba przesłać, rozkodować, wykonać, a wyniki zwrócić.
    No i nie ma żadnej gwarancji że AES-NI (czy tam inny PadLock) zostanie
    faktycznie wykorzystane. To zależy od tego jak jest zbudowane dane
    rozwiązanie programowe, wersji użytych bibliotek, czy system operacyjny
    wpadnie na to by połączyć jedno z drugim, no i od konkretnej metody
    szyfrowania którą wybrał użytkownik (jeśli miał wybór). Jasne, wszystko
    się da, i wszystko może działać. Ja twierdzę tylko że hasłowanie SSD
    ogranicza się do "ustaw hasło i zapomnij", czego w żaden sposób nie można
    powiedzieć o alternatywach programowych.

    > Bo? Jakoś nie mogę dostrzec problemu. Wyjmuję, wkładam, pvscan, vgchange
    > -a, lvscan, mount...

    Nie potrzeba żadnej dodatkowej wiedzy technicznej mówisz? hmm.

    Poza tym, twoje wyjmujesz/wkładasz/pvscan działa wyłącznie pod warunkiem
    że system na którym działasz wie czym jest LVM, wie jak wygląda jego
    szyfrowanie w danej wersji FSa itd. Jak ratujesz się jakimś liveCD to
    różnie to może wyglądać.

    > A to już zależy, co kto sobie wybierze i jak zaimplementuje.

    Nie zależy, bo nie ma opcji aby BIOS (a tym bardziej UEFI) wystartował z
    czegoś zaszyfrowanego. Ten obszar może być malutki i np. ograniczać się
    do kodu w MBR lub kilku-megabajtowej partycji pomocniczej, ale jednak
    musi być. A potem przy każdym update GRUBa należy się modlić by nic się
    nie rozleciało. :)

    > Ale co to za siłowanie? Włączasz przy instalacji systemu i zapominasz,
    > że masz (no, hasło trzeba wpisywać).

    Kolega żyje, zdaje się, w idealnym świecie. Szczerze zazdroszczę.

    > No właśnie dla mnie niekoniecznie. Jaką masz pewność, że producent dysku
    > stosownych tylnych furtek nie zaimplementował?

    Algorytmy szyfrowania LVMa też mogą być dziurawe, historia zna takie
    przypadki. No ale pisałem - jak komuś zależy, niech się siłuje. Ja tu
    tylko wyrażam moje bardzo prywatne zdanie w temacie.

    Mateusz

  • 168. Data: 2018-11-05 14:53:44
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 05 Nov 2018 14:32:30 +0100, Adam wrote:
    > O qrde, za późno mnie uświadomiłeś. Niedawno zeszyłem w szafie krosy ze
    > switchami pomarańczowymi E-ternetami, a do routerów dałem żółte
    > E-ternety.
    >
    > Nie mogłeś tego wcześniej napisać???

    Było pytać. Nawet gdyby mnie akurat tego dnia w internecie nie było, to
    dyżurna Animka by poratowała.

    Mateusz

  • 169. Data: 2018-11-05 15:07:55
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Było pytać. Nawet gdyby mnie akurat tego dnia w internecie nie było, to
    > dyżurna Animka by poratowała.

    Będziecie się w piekle smażyć!
    A Animka będzie jeszcze drewienka podkładać.

  • 170. Data: 2018-11-05 15:29:40
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
    >... a nuż się komuś przyda.

    Jakie noże polecasz do cięcia żółtych kabli?

    --
    marfi