  • 41. Data: 2020-01-12 16:53:28
    Temat: Re: Ludzie piece strugają
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Jan 2020 07:50:18 +0100, PeJot napisał(a):

    > I nic więcej.

    I troche materialu spawanego.

    > A to ma być niby "piecyk" do topienia. Po mojemu stanowczo za mało A.

    Kwestia wiekosci.
    Maly tygielek moze stopi.

    J.

  • 42. Data: 2020-01-12 17:28:41
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

> [...]
    > [A], no i temperaturę. Ala dla mnie istotna jest temp. w tygielku lub
    > skuwanej stali. To takie szare z kabelkiem, co wygląda jak myszka, to
    > pedał włącznika, a nie jak zakładałem czujnik temperatury (IR) tygielka.
    >
    > Zaletą tego rozwiązania jest chłodzenie cieczą co jest konieczne jeśli
    > chcemy topić metal. Zatem temperatura wyświetlana na LCD to temperatura
    > cewki (a raczej cieczy chłodzącej, na powrocie) - tez przydatne.
    >
    > Ale 500 USD... "trochę" za dużo, i jeszcze ten "zasilacz" impulsowy.
    >Czyli pozostaje spróbować z projektem i małą spiralą i zobaczyć czy się
    to w ogóle nada do takiego amatorskiego celu.

    A pytanie nie wie ktoś może czy są rozwiązania gotowe bez rujnowania
    budżetu? (pomijając to coś a alie...?).

    Robak

  • 43. Data: 2020-01-12 18:03:45
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 17:28:41 +0100, Sir_Robak napisał(a):

    > Czyli pozostaje spróbować z projektem i małą spiralą i zobaczyć czy się
    > to w ogóle nada do takiego amatorskiego celu.

    Dokładnie.
    Najdroższe to będą tranzystory i kondensatory:
    - tranzystory: IRF P064N x2
    - kondensatory: 2,2 [uF] x8
    Nie mam czasu w tej chwili sprawdzać, ale możesz po-google'ać.
    Kondensatory to można wydłubać z UPS'a, zdobytego na szrocie.

    Generalnie proponuje zacząć o poszukania:
    1. obudowy (do której wejdą 2 i 3),
    2. kondensatorów,
    3. radiatorów do tranzystorów,
    4. reszta to drobiazgi na PCB,
    5. PCB dopasować do obudowy.

    Co do tranzystorów to zwróć uwagę na to, że w projekcie
    autor przykręcił je do obudowy. Tylko tam są podkładki izolacyjne
    (izolujące elektrycznie), najprawdopodobniej z miki.
    Zrobił tak bo to prototyp. Nie jestem zwolennikiem takiego "chłodzenia"
    tranzystorów. Najlepiej jak każdy tranzystor będzie miał własny radiator.

    A żeby daleko nie szukać to poszukaj jakiegoś spalonego zasilacza do PC.
    Masz gotową, elegancką obudowę, radiatory do tranzystorów,
    wentylator do chłodzenia radiatorów, włącznik 24V (ten od 220 250V).
    Gniazdo bezpiecznikowe, toroidy.

    W miejsce gniazda 220[V] wstawisz sobie jakąś nietypowa wtyczkę + przewody
    + klemy i do ...akumulatora.
    Akumulator jakiś tam znajdzie się w garażu. Sprzęt do podładowywania
    akumulatora też jakiś tam już w garażu jest.
    No i można zaczynać się bawić.

    > A pytanie nie wie ktoś może czy są rozwiązania gotowe bez rujnowania
    > budżetu? (pomijając to coś a alie...?).

    W mojej ocenie to jest najtańsza przetwornica ZVS, taniej się nie da.
    Tańszy jest tylko koks + stary odkurzacz, który "dmucha"... ;).

    Pozdrawiam.

  • 44. Data: 2020-01-12 18:04:45
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 16:51:48 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    drut go nie topią. Nigdy tego nie zrozumiem.

    > Opór. Albo jak kto woli - napiecie.
    > Moc to napiecie razy prad.
    > Miedz dobrze przewodzi, napiecie male - wiec kabli do spawania nie
    > topi.
    > Stal znacznie gorzej przewodzi, ale ciagle na tyle dobrze, ze przeplyw
    > pradu elektrody nie topi.
    >
    > Natomiast w łuku elektrycznym napiecie srednie, kilkadziesiat V, moc
    > duza, to i topi koniec elektrody.
    > Kto ciekawy moze o roli elektronow i jonow w łuku poczytac.

    Właśnie tak myślałem że na poziomie abstrakcyjnych pojęć to dasz radę opisać,
    natomiast co to tam robi to ciepło to już nie.

    > Nie tylko,

    No tak, miałem na myśli "Tylko że pozostaje kwestia czasu".

    > bo idealnej izolacji nie zrobisz, wiec z mocy wynika jakas
    > temperatura rownowagi.

    > Ale ja nie chce intensywnie dmuchac. W zamknietej przestrzeni z
    > drobnymi szczelinami wystarczy mi niewielki przeplyw.

    W celu utrzymania osłony gazowej nad spoiną używa się "gas trailers", takich
    trzewików które podają gaz na stygnący spaw, na długości kilkunastu/kilkudziesięciu
    centymetrów za palnikiem. Muszą być bardzo szczelne, bo inaczej spoina jest
    sfajczona, albo ma wygląd papieru ściernego bo jest zanieczyszczona węglikami. Trzeba
    wycinać, spawać od nowa, a często nie da się, bo SWC już jest przegrzana i drugi raz
    się nie da spawać. Wtedy wszystko idzie na złom, nieraz całą sekcję kadłuba statku.

    > OP pisał o łukowym piecu - takie tez sa.

    OP chciał przytknąć elektrody grafitowe do metalu i grzać oporowo.

  • 45. Data: 2020-01-12 19:01:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 09:04:45 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    drut go nie topią. Nigdy tego nie zrozumiem.

    > Właśnie tak myślałem że na poziomie abstrakcyjnych pojęć to dasz
    > radę opisać, natomiast co to tam robi to ciepło to już nie.

    Elektrony sie podobaja ?
    Ale abstrakcja tez wystarczy - w kazdym badz razie wyjasnia czemu
    drut elektrody sie topi na calej dlugosci :-)

    > No tak, miałem na myśli "Tylko że pozostaje kwestia czasu".

    Nie o to chodzi - pewnej temperatury nie przekroczysz.

    Nie jakiejs konkretnej, bo to zalezy od konstrukcji,
    ale jak chcesz sobie np 10kg stopu przygotowac, to straty ciepla
    pewnie niemale beda.

> [...]
    > być bardzo szczelne, bo inaczej spoina jest sfajczona, albo ma
    > wygląd papieru ściernego bo jest zanieczyszczona węglikami.

    Ale to spoina w otwartej przestrzeni, a my chyba myslimy o tygielku w
    jakiejs zamknietej komorze ...

    > OP chciał przytknąć elektrody grafitowe do metalu i grzać oporowo.

    To by sie dowiedzial, ze to troche inaczej dziala ...

    J.

  • 46. Data: 2020-01-12 21:05:58
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-01-12 o 16:53, J.F. pisze:

    > I troche materialu spawanego.

    > Kwestia wiekosci.
    > Maly tygielek moze stopi.

    Stopi zdecydowanie szybciej jak się do tych A dołoży k z przodu :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 47. Data: 2020-01-12 21:06:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 19:01:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    sam drut go nie topią. Nigdy tego nie zrozumiem.

    > Elektrony sie podobaja ?
    > Ale abstrakcja tez wystarczy - w kazdym badz razie wyjasnia czemu
    > drut elektrody sie topi na calej dlugosci :-)

    A wyjaśnia co trzeba spawać DCEN, co trzeba DCEP, a co AC? Albo jak dobrać prąd i
    średnicę elektrody otulonej z duplexu żeby dało się ją całą wykorzystać? Bo mi się
    wydaje że wzorki na papierze nie wystarczą, trzeba jednak rozumieć fizykę zjawiska.

    > Nie o to chodzi - pewnej temperatury nie przekroczysz.
    Mi chodzi o to że pewnej temperatury nie osiągniesz w rozsądnym czasie, co czyni
    urządzenie bezużytecznym. Wiem, Tobie chodzi prawie o to samo, tylko z tego o co mi
    chodzi to jeszcze coś tam praktycznego wynika.

> [...]
    > pewnie niemale beda.

    > Ale to spoina w otwartej przestrzeni, a my chyba myslimy o tygielku w

    Tym gorzej. Spoina jest gorąca przez krótką chwilę, a ten tygielek to trzeba długo
    hajcować. Nawet bardzo niski poziom tlenu może narobić syfu. Hobbistycznym odlewnikom
    na youtubach wychodzi nawet połowa tygla szajsmetalu na wierzchu.

  • 48. Data: 2020-01-13 00:35:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 12:06:04 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    sam drut go nie topią. Nigdy tego nie zrozumiem.
    [...]
> [...]
    wydaje że wzorki na papierze nie wystarczą, trzeba jednak rozumieć fizykę zjawiska.

    Najpierw trzeba zrozumiec czemu prad topi koniec drutu a nie caly :-P

> [...]
    > czasie, co czyni urządzenie bezużytecznym. Wiem, Tobie chodzi
    > prawie o to samo, tylko z tego o co mi chodzi to jeszcze coś tam

    Ty piszesz "bedzie niepraktycznie dlugo", a ja pisze "nigdy nie
    nastapi". To dla tych, co sobie pomysla, ze dluzej poczekaja, ale
    dadza rade stopic.

    Ale oni wcale nie maja oslonu gazowej.

    J.

  • 49. Data: 2020-01-13 01:41:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > duza, to i topi koniec elektrody.
    > Kto ciekawy moze o roli elektronow i jonow w łuku poczytac.

    A nie czasem banalnie, że po prostu "średnica" ściezki przewądzacej w
    łuku duzo mniejsza?

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2020-01-13 02:11:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Jan 2020 00:41:27 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    drut go nie topią. Nigdy tego nie zrozumiem.

    > A nie czasem banalnie, że po prostu "średnica" ściezki przewądzacej w
    > łuku duzo mniejsza?

    Hm, elektrode topi na calej srednicy, ale to moze kiepski argument :-)

    Chialem znalezc jakies fotki, a tu to wypadlo

    https://www.youtube.com/watch?v=VTzKIs19eZE

    cynk topi znakomicie :-)

    J.