  • 11. Data: 2019-09-25 00:04:20
    Temat: Re: MOnSter 6502
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie musza sie dowartosciowac w materii zegarkow. Zegarmi marki Blonie byly
    najszybszymi zegarkami na Swiecie.

  • 12. Data: 2019-09-25 00:46:41
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 24.09.2019 o 22:51, s...@g...com pisze:
    > Ale tak na powaznie, flara ze slonca to tylko sieci zasilajace
    > padna.

    Nie tylko sieci, również i co poniektóre urządzenia. Jakie? No, już nie
    pamiętam.

    Z ciekawostek:
    Były jakieś wielce starożytne przypowieści, które, po pewnej "obróbce"
    uznano, na to, że wskazują rok 2016 (o ile mnie pamięć nie zwodzi), jako
    datę wielkiego kataklizmu. i co? Nie stało się *niby* nic. A jedynie
    gigantyczny koronalny wyrzut materii, który, na szczęście nas,
    ziemniaków, poleciał sobie w inną stronę Układu Słonecznego.

    Ha!
    Starożytni nieco się pomylili w obliczaniu kierunku owego wyrzutu! :)

  • 13. Data: 2019-09-25 04:48:08
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 24 września 2019 17:46:41 UTC-5 użytkownik JaNus napisał:

    > Nie tylko sieci, również i co poniektóre urządzenia. Jakie? No, już nie
    > pamiętam.

    No wlasnie mam wrazenie ze to tak jak przypowisc ze ktorys tam mig byl zbudowany na
    lampach zamiast tranzystorach bo ruscy sie dowiedzieli o impulsie EM.
    No niby mozliwe ale praktycznie niepraktyczne.

    I o ile rozumiem jak to moglo by wygladac w przypadku sieci energetycznych o tyle w
    przypadku reszty nie bardzo. Ale nie czytalem za wiele na ten temat.

  • 14. Data: 2019-09-25 20:03:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 24 Sep 2019 19:48:08 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > No wlasnie mam wrazenie ze to tak jak przypowisc ze ktorys tam mig byl zbudowany na
    lampach zamiast tranzystorach bo ruscy sie dowiedzieli o impulsie EM.
    > No niby mozliwe ale praktycznie niepraktyczne.

    Skoro zbudowany, to widac praktyczne.
    Przy czym w tym migu na lampach bylo pewnie radio i radar, to moglo
    byc niepraktyczne na tranzystorach.
    A akurat EMP moglo sie zrobic modne.

    A co do tych flar to sam jestem ciekaw i szukam parametrow pola, bo mi
    sie jakos nie wydaje, zeby to bylo grozne.
    A nie wydaje, bo do tej pory nie bylo, poza jednym przypuszczeniem.

    J.

  • 15. Data: 2019-09-25 20:20:53
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 25.09.2019 o 20:03, J.F. pisze:
    > Skoro zbudowany, to widac praktyczne.

    Na lampach? Niby jak "praktyczne"?

    > Przy czym w tym migu na lampach bylo pewnie radio i radar, to moglo
    > byc niepraktyczne na tranzystorach.

    Bo?

    > A akurat EMP moglo sie zrobic modne.

    Co w tym kontekście znaczy "modne", bo nie kumam?

    > A co do tych flar to sam jestem ciekaw i szukam parametrow pola, bo
    > mi sie jakos nie wydaje, zeby to bylo grozne. A nie wydaje, bo do tej
    > pory nie bylo, poza jednym przypuszczeniem.

    Jakoś tak blisko przełomu wieków XIX i XX poszedł koronalny wyrzut
    materii jak raz w Ziemię (warto wiedzieć: te wyrzuty nie są wcale
    dookolne, pole magnetyczne Słońca powoduje, że robi się z nich struga
    nie tak znów szeroka, w skali US oczywiście). Jego parametry
    destrukcyjne pomierzono, i dziś wiemy, że gdyby to nastąpiło teraz, to
    szkody byłyby porażające.

  • 16. Data: 2019-09-25 20:48:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2019 20:03, J.F. wrote:
    > A co do tych flar to sam jestem ciekaw i szukam parametrow pola, bo mi
    > sie jakos nie wydaje, zeby to bylo grozne.

    Satelity psuje.

    https://www.space.com/14791-solar-flare-radiation-st
    orm-satellites.html

    Kwestia chyba większej mocy i popsuje również sprzęt elektroniczny na ziemi:

    https://www.newscientist.com/article/2150350-a-tech-
    destroying-solar-flare-could-hit-earth-within-100-ye
    ars/

    Na marginesie: Chwile temu radiacja słońca stała się głównym podejrzanym
    dziwnie często psujacych się "reaction wheels" generując dziury w
    wykładzinie łożysk w skutek wyładowań elektrycznych.

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=KibT
    -PEMHUU

    Ogólnie jakiś zapas triod by się przydał ...

  • 17. Data: 2019-09-25 21:38:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Sep 2019 20:48:29 +0200, heby napisał(a):

    > Satelity psuje.
    > https://www.space.com/14791-solar-flare-radiation-st
    orm-satellites.html

    May threaten .... a ile do tej pory zepsulo ?

    Choc akurat tu latwiej uwierzyc, ze te promieniowanie moze uszkodzic
    zawartosc pamieci.

    > Kwestia chyba większej mocy i popsuje również sprzęt elektroniczny na ziemi:
    > https://www.newscientist.com/article/2150350-a-tech-
    destroying-solar-flare-could-hit-earth-within-100-ye
    ars/

    Czyli tak raz na 250 lat ? Mozliwe, takich notatek nie mamy.

    A co sie stalo 150 lat temu ? Jakies zrodla na te masowe awarie
    telegrafow w 1859 ?

> [...]
    > dziwnie często psujacych się "reaction wheels" generując dziury w
    > wykładzinie łożysk w skutek wyładowań elektrycznych.

    Byc moze, ale tu na Ziemi nam nie grozi ?

    > Ogólnie jakiś zapas triod by się przydał ...

    Ale prad skad ?

    J.

  • 18. Data: 2019-09-25 21:46:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2019 21:38, J.F. wrote:
    orm-satellites.html
    > May threaten .... a ile do tej pory zepsulo ?

    Zdaje się że profilaktycznie wyłączamy sprzęt wiec pytanie co mogło by
    się popsuć jak by było włączone.

    Tu masz odpowiedź na podobne pytanie:

    https://space.stackexchange.com/questions/29818/what
    -would-happen-if-a-satellite-took-a-direct-hit-from-
    a-coronal-mass-ejection

    > A co sie stalo 150 lat temu ? Jakies zrodla na te masowe awarie
    > telegrafow w 1859 ?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Burza_magnetyczna_roku
    _1859

    > Byc moze, ale tu na Ziemi nam nie grozi ?

    Jak solidnie dupnie to z ganizda za miast 230V będzie snop iskier i
    internaty się posują. A jak się internaty popsują to i chmury się
    popsują. I już Visa nie będzie działać.

    > Ale prad skad ?

    Chemicznie :D Jakieś stosy poskładać chyba się da ze złomu i soli.

  • 19. Data: 2019-09-26 15:04:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Na lampach? Niby jak "praktyczne"?

    Zrobili i dzialal, to praktyczne.

    >Bo?

    Bo czestotliwosci i moce jeszcze nie te.
    Zachod co prawda robil na tranzystorach ... ale moze niepraktycznie
    bylo kupowac zachodnie tranzystory :-)

    >Co w tym kontekście znaczy "modne", bo nie kumam?

    Zrobili jak umieli, a tu akurat wywiad donosi, ze amerykance pracuja
    nad bronia EMP.

    >Jakoś tak blisko przełomu wieków XIX i XX poszedł koronalny wyrzut

    Elektrycznosc juz wtedy byla, niezbyt duzo, ale byla.

    I jakie byly te parametry ?

    J.

  • 20. Data: 2019-09-26 15:28:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.09.2019 20:20, JaNus wrote:

> [...]
    > nie tak znów szeroka, w skali US oczywiście). Jego parametry
    > destrukcyjne pomierzono, i dziś wiemy, że gdyby to nastąpiło teraz, to

    To było w 1859 roku. Incydent Carringtona, od nazwiska
    astronoma-amatora, który zaobserwował rozbłysk na słońcu.
    Paliły się urządzenia telegraficzne, od iskier zapalała się papierowa
    taśma. Na całym świecie były obserwowane zorze na niebie. Przeglądałem
    kiedyś polską prasę z tego okresu - były doniesienia o łunie na niebie
    nad Krakowem.

    Tyle tylko, że wtedy sprzęt wcale nie był nawet zabezpieczony przez
    zakłóceniami. Żadnego ekranowania, żadnych linii różnicowych.
    Telegraficzne linie transmisyjne były po prostu bardzo długimi antenami. ;)