  • 1. Data: 2019-09-23 15:36:13
    Temat: test zasilacza konputerowego
    Od: robot <a...@o...pl>

    Jak sprawdzić czy zasilacz komputerowy ATX jest sprawny?
    Nie mam innej płyty głównej do podłączenia.
    Nie jestem elektronikiem.
    Nie jestem "humanistą".

  • 2. Data: 2019-09-23 16:14:05
    Temat: Re: test zasilacza konputerowego
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 23 Sep 2019 15:36:13 +0200, robot napisał(a):

    > Jak sprawdzić czy zasilacz komputerowy ATX jest sprawny?
    > Nie mam innej płyty głównej do podłączenia.
    > Nie jestem elektronikiem.
    > Nie jestem "humanistą".

    Weź 3 żarówki samochodowe R2 (starego typu szosowe/miejskie) i obciąż 12
    V (przewód żółty) jednym włóknem, przewód 5 V (czerwony) dwoma włóknami
    równolegle i przewód 3 V (pomarańczowy) też dwoma włóknami). Drugim
    przewodem oczywiście czarny. Podłącz zasilacz do sieci, włącz pstryczek
    i zwieraj zielony do czarnego. Żarówki powinny się zaświecać.
    Dobrze mieć lutownicę i miernik żeby pomierzyć te napięcia pod
    obciążeniem.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2019-09-23 16:35:56
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2019-09-23 o 15:36, robot pisze:
    > Jak sprawdzić czy zasilacz komputerowy ATX jest sprawny?
    > Nie mam innej płyty głównej do podłączenia.
    > Nie jestem elektronikiem.
    > Nie jestem "humanistą".
    jeśli wchodzi w grę kupienie urządzenia za kilkadziesiąt pln to kup coś
    takiego:

    https://allegro.pl/oferta/tester-zasilaczy-molex-sat
    a-hdd-atx-itx-btx-lcd-7419892002

    Jedyny minus tego, że nie sprawdzisz pod obciążeniem 3,3v a do reszty
    możesz coś pod molexa podpiąć (np. żarówkę samochodową).

    samo sprawdzenie na sucho: zwierasz zielony z czarnym w największej
    wtyczce - włączasz tym zasilacz. Potem miernikiem sobie możesz pomierzyć
    w moleksie +5 i +12 czy trzymają.

    I tyle z prostego testu.

  • 4. Data: 2019-09-23 16:44:57
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 23 Sep 2019 15:36:13 +0200, robot wrote:

    > Jak sprawdzić czy zasilacz komputerowy ATX jest sprawny?
    > Nie mam innej płyty głównej do podłączenia.
    > Nie jestem elektronikiem.
    > Nie jestem "humanistą".

    Podłączyć jakieś obciążenie, powiedzmy z 0.5A, do linii 5V, a następnie
    zewrzeć zielony z czarnym we wtyczce. Pomierzyć napięcia.

    Mateusz

  • 5. Data: 2019-09-23 16:59:52
    Od: robot <a...@o...pl>

> [...]
    > i zwieraj zielony do czarnego. Żarówki powinny się zaświecać.
    > Dobrze mieć lutownicę i miernik żeby pomierzyć te napięcia pod

    Mam lutowniecę i miernik.
    Jak to podłączyć? bo nigdy nie mierzyłem napięć pod obciażeniem.

  • 6. Data: 2019-09-23 17:01:12
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-09-23 o 16:35, sirapacz pisze:
    > jeśli wchodzi w grę kupienie urządzenia za kilkadziesiąt pln to kup coś takiego:
    a-hdd-atx-itx-btx-lcd-7419892002

    O, bardzo sprytne urzadzenie. Zastanowię się.

> [...]
    włączasz tym zasilacz. Potem miernikiem sobie możesz pomierzyć w moleksie +5 i +12

    Dzieki.

  • 7. Data: 2019-09-23 22:36:49
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 23.09.2019 o 15:36, robot pisze:
    > Nie jestem "humanistą"

    To dobrze. U nas w domu, w inżynierskiej rodzinie, "humanista" to była
    obelga :)

  • 8. Data: 2019-09-23 22:38:27
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 23.09.2019 o 16:59, robot pisze:
    > nigdy nie mierzyłem napięć pod obciażeniem.

    ? To nie boli :)

  • 9. Data: 2019-09-23 22:40:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-23 o 22:38, JaNus pisze:

    > ? To nie boli  :)

    Chyba, że napięcie jest powyżej kilkudziesięciu V i robi się samemu za
    obciążenie. Wtedy może boleć.

  • 10. Data: 2019-09-24 06:28:32
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 września 2019 17:01:15 UTC+2 użytkownik robot napisał:

    a-hdd-atx-itx-btx-lcd-7419892002

    To urządzenie nie jest sprytne! Zmierzenie napięć i to bez obciążenia to tylko połowa
    sprawdzenia. Moja wieloletnia praktyka wykazała, że gdy w zasilaczu kręci się
    wentylator (a do tego wystarczy zewrzeć zielony i czarny przewód) to zasilacz wcale
    nie musi być dobry choć będzie miał poprawne napięcia. Pod obciążeniem napięcia mogą
    być "niegładkie". W zasilaczach najczęściej uszkodzeniu ulegają kondensatory
    elektrolityczne. Uszkodzenie polega na utracie pojemności i wzroście rezystancji
    wewnętrznej. W takim przypadku filtracja napięć wyjściowych może być niedostateczna
    co powoduje zawieszanie się komputera. Jeżeli na napięciach wyjściowych pod
    obciążeniem będzie więcej niż około 100 mVpp składowej zmiennej to już może to
    niekorzystnie wpływać na pracę komputera. Niestety ten przyrząd na 34 PLN nie mierzy
    "gładkości" napięć wyjściowych, a myślę, że w nim nie ma też sztucznego obciążenia.
    Gdyby było to jego plastikowa obudowa by się szybko stopiła.