  • 11. Data: 2016-08-26 14:49:34
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-26 o 14:04, Waldemar pisze:
> [...]
    mlcc-x5r-10uf-25v-0201/dp/42Y1217

    > Jak na waraktory mają zdrową pojemność ;-)
    >
    > A tutaj 0201metric (0.25x0.125mm). Listowy głupek pewnie by się spytał,
    > czy da się lutować transformatorówką ;-)
    >
    > http://www.murata.com/about/newsroom/news/product/ca
    pacitor/2012/0905

    A urządzenia z takimi elementami się naprawia? Jest do tego technologia?
    Czy z założenia już to jest nienaprawialne?

    Robert

  • 12. Data: 2016-08-26 14:59:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...
    mlcc-x5r-10uf-25v-0201/dp/42Y1217

    >Ale strasznie zmienną. Można się pokusić o jakiś generator m.cz.
    >przestrajany napięciowo ;)

    Audiofilski generator 50Hz do zasilania.

    Wzorcowa sinusoida generowana w pelni analogowo, a jedynie
    czestotliwosc stabilizowana zegarem atomowym.

    Swoja droga - jak oni to zrobili ?
    Kondensatory tak male, ze sie juz elektrony na okladkach nie mieszcza,
    i zjawiska nieliniowe sie objawiaja ?

    J.

  • 13. Data: 2016-08-26 15:09:25
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-08-26 o 13:31, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Ja tam nie wiem czego używasz, ale po pierwsze są stabilizatory
    > zbudowane właśnie pod kątem użycia kondensatorów ceramicznych, a po
    > drugie - MLCC mają dość niską ESR, a już w porównaniu do tantali o
    > podobnej pojemności to chyba rewelacyjną.
    > Nie wiem czego chce PIC32, ale normalne procki spokojnie działają z MLCC.

    Swoją drogą jest np:
    http://www.tme.eu/pl/details/tajr106k006r/kondensato
    ry-tantalowe-smd/avx/tajr106k006rnj/
    ale ESR to takie sobie...
    Ta seria:
    http://www.tme.eu/pl/details/tcjn106m006r0500/konden
    satory-tantalowo-polimerowe/avx/

    jest lepsza, ale też raczej bez rewelacji jak dla mnie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2016-08-26 15:37:50
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 26.08.2016 o 14:27, RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Lepiej wziąć X7R i jedna 0603

    Nie rozumiem. X7R i jedną 0603? Czyli dwa różne kondensatory? Zresztą
    zarówno X7R jak X5R ma dużą zależność od napięcia.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2016-08-26 17:07:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Czyli standardowy MLCC w rozmiarze 0603 albo 0402 będzie się do tego
    > nadawał? Wartość ESR nie będzie za wysoka?

    MLCC generalnie mają mniejsze ESR od tantali i to bywa problemem, a nie za
    duża wartość ESR.
    Piszesz, że to ma współpracować z wbudowanym stabilizatorem, a właśnie
    stabilizatory mogą mieć problem jak ESR za małe. Jedyne miejsce, gdzie da
    się to sprawdzić to dokumentacja tego stabilizatora.
    Wydaje mi się, jednak, że analogówka wbudowana w mikrokontrolery była słabo
    udokumentowana.
    P.G.

  • 16. Data: 2016-08-26 17:56:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Friday, August 26, 2016, 3:37:50 PM, you wrote:

> [...]

    Literkę połknęło - powinno być ,,jednak"

    > Nie rozumiem. X7R i jedną 0603? Czyli dwa różne kondensatory? Zresztą
    > zarówno X7R jak X5R ma dużą zależność od napięcia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2016-08-27 11:36:59
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    > A to sa jeszcze kondensatory czy już prawie waraktory?
    prawie waricapy ;)

  • 18. Data: 2016-08-27 19:19:20
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości

    > Weź pod uwagę, że przy napięciach zbliżonych do napięcia znamionowego,
    > pojemność może spaść nawet do wartości rzędu 30% pojemności nominalnej.

    To pojemność nie jest podawana dla napięcia znamionowego?
    Czy to takie wadliwe te kondzioły? Bo mi się to w zrozumieniu nie klei.
    Już ja bym się zdziwił, jak bym miał np. w instrukcji samochodu, że
    znamionowo ma wachę LO98, ale przy tej wasze będzie palić o połowę więcej...
    Co przespałem...?
    Może nie uważałem na lekcjach, ale kondzioł, który ma np. podane 10uF/25V,
    mający przy tych 25V tylko 3uF, jest dla mnie kondensatorem WADLIWYM. Jaki
    by nie był, suchy, mokry, tantalowy, papierowy, polimerowy, itd, etc...

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 19. Data: 2016-08-28 01:55:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 27.08.2016 o 19:19, HF5BS pisze:

> [...]
    > 10uF/25V, mający przy tych 25V tylko 3uF, jest dla mnie kondensatorem
    > WADLIWYM. Jaki by nie był, suchy, mokry, tantalowy, papierowy,

    No niestety znamionowe napięcie (rated voltage) to takie przy jakim się
    nie uszkodzi. A znamionowa pojemność to ta przy napięciu bliskim zeru.
    http://www.niccomp.com/help/VoltageCoefficientofCapa
    citors-032012-R1.pdf

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2016-08-28 10:03:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Saturday, August 27, 2016, 7:19:20 PM, you wrote:

> [...]
    > by nie był, suchy, mokry, tantalowy, papierowy, polimerowy, itd, etc...

    Dławik, który przy podanym prądzie nominalnym ma 50% indukcyjności
    początkowej też wyrzucisz? To wyrzucisz większość dławików mocy.

    Witaj w świecie elementów rzeczywistych i się przyzwyczajaj a nie
    marudź. Jeśli potrzebujesz naprawdę małych elementów, to musisz iść na
    kompromis. Coś za coś - w przypadku kondensatorów monolitycznych
    tracisz na pojemności, w przypadku dławików mocy - na indukcyjności.

    --
    Best regards,
    RoMan