  • 11. Data: 2018-01-31 21:09:24
    Temat: Re: Mikrofon kierunkowy
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-01-31 o 16:14, J.F. pisze:
> [...]
    > wszystkich otworow taka sama.
    > I fazy sa takie same i sie pieknie sumuja.
    >
    > Jesli fala dociera z boku, to drogi sa rozne, i sie sygnaly niweluja.
    >
    > P.S1. Chyba podobnie dzialaja niektore anteny radarow, takie "belki".
    >
    > P.S2. Pamietacie "Nowoczesne zabawki" ? tam byla podobna konstrukcja,
    > tylko ze z wielu rurek.
    > Kazda przycieta na inna dlugosc, z rownym skokiem.
    > Autor dorabial do tego jakas teorie rezonansu, ze to niby wzmacnia, a
    > kazda na inna czestotliwosc nastrojona, a to chyba byla dokladnie taka

    Ale tam na końcu było zwierciadło.

    Robert

  • 12. Data: 2018-01-31 22:22:27
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 31.01.2018 20:36, Jacek Maciejewski wrote:

    > I tak ma być że się nie da pogadać :)

    Widzisz przez rurę na usta rozmówcy ale go nie słyszysz - efekt dosyć
    zaskakujący.

    > Czary-mary lepszym wyjaśnieniem? :) Ciekawe jak badałeś zmiany
    > kierunkowości? I w ogóle jak ją definiujesz?

    Kieruję mikrofon na źródło dźwięku - słychać dobrze, kieruję obok -
    słychać słabo.
    Zasłaniam palcem - nie dość, że słychać słabiej na wprost, to jeszcze
    się sprzęga.
    Dla mnie to nie są czary-mary. Te szczeliny nie są tam na ozdobę.

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2018-02-01 00:34:01
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Wed, 31 Jan 2018 22:22:27 +0100, Mirek pisze:
> [...]
    > się sprzęga.
    > Dla mnie to nie są czary-mary. Te szczeliny nie są tam na ozdobę.

    Masz rację. Ani czary-mary, ani na ozdobę:
    https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-how-do-s
    hotgun-mics-work

    k.

  • 14. Data: 2018-02-01 08:25:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 31 Jan 2018 20:56:48 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > We wspomnianej książce bardzo spodobał mi się opis samodzielnej
    > budowy lasera. Należało wziąć tęgi pręt rubinowy z równolegle
    > oszlifowanymi płaszczyznami na obu końcach oraz spiralnie zwiniętą
    > szklaną rurę wypełnioną ksenonem. Do tego jeszcze jakieś kondensatory.
    > Gdyby ktoś jednak nie mógł znaleźć na strychu tak podstawowych
    > elementów konstrukcyjnych, to autor ma dla niego w kolejnym akapicie
    > propozycję zbudowania modelu lasera. Z pleksiglasu i żaróweczek.

    Pamietam ... ale wyobraz sobie jakie wrazenie zrobilby ten model
    lasera na lekcji w szkole :-)

    Nawiasem mowiac, minelo troche lat, gdzies w okolicach 1980 pojawil
    sie w Mlodym Techniku artykul "zrob sobie laser", tym razem gazowy, z
    podaniem krajowego producenta rur laserowych.
    Chodzi mi tez po glowie laser rubinowy, z podaniem producenta 5cm
    pretow ... tylko czy to byl MT, czy kolejne wydanie fantastycznej
    ksiazki ...

    A w czasach internetu kojarzy mi sie amerykanski opis "zrob sobie
    laser". Tym razem CO2 - malo wymagajacy - proznia niewielka, rury moga
    byc hydrauliczne, zwierciadla mozna wypolerowac z miedzi ...

    J.

  • 15. Data: 2018-02-01 08:34:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-01, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A w czasach internetu kojarzy mi sie amerykanski opis "zrob sobie
    > laser". Tym razem CO2 - malo wymagajacy - proznia niewielka, rury moga
    > byc hydrauliczne, zwierciadla mozna wypolerowac z miedzi ...

    Na pewno CO2? CO2 emitują podczerwień.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2018-02-01 08:42:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 01 Feb 2018 07:34:58 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Na pewno CO2? CO2 emitują podczerwień.

    I to daleka ... wiec nie widac co sie zrobilo, ale za to latwo zrobic
    :-)

    Np
    http://jarrodkinsey.org/co2laser/co2laser.html

    https://www.youtube.com/watch?v=03x1DgWrqp0

    J.

  • 17. Data: 2018-02-01 08:45:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 31 Jan 2018 21:09:24 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Ale tam na końcu było zwierciadło.

    Jakos trzeba skupic ten gruby pek rur w malym mikrofonie.

    Ale Zenek ma ciekawy pomysl z tymi slomkami .. tylko wydaje mi sie
    niepotrzebny, skoro wystarcza jedna rura z otworami :-)

    J.

  • 18. Data: 2018-02-01 08:55:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-01, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > I to daleka ... wiec nie widac co sie zrobilo, ale za to latwo zrobic
    >:-)
    >
    > Np
    > http://jarrodkinsey.org/co2laser/co2laser.html

    Ło matko. Faktycznie. Nie odważyłbym się prawdę mówiąc.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2018-02-01 09:10:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 01 Feb 2018 07:55:16 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Ło matko. Faktycznie. Nie odważyłbym się prawdę mówiąc.

    Oj tam - byle w rure nie patrzec.
    A poniewaz wiadomo, ze nic nie bedzie widac, to po co patrzec :-)

    J.

  • 20. Data: 2018-02-01 10:07:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 31 Jan 2018 23:34:01 GMT, Krzysztof Gajdemski napisał(a):

    > Masz rację. Ani czary-mary, ani na ozdobę:
    > https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-how-do-s
    hotgun-mics-work

    Front fali kulistej jaką generują źródła zakłóceń jest na dystansie
    kilkudziesięciu m falą płaską wobec niewielkiego rozmiaru wlotu rury czy
    szczelin. Ale fale zakłócające mają szerokie spektrum częstotliwości,
    natomiast rozstaw szczelin jest stały. Zatem to czy fale po
    przeniknięciu przez wlot i szczeliny w efekcie się zniosą czy wzmocnią
    będzie dosyć przypadkowe. Jakoś nie mam zaufania do tej koncepcji.
    Jak przeglądacie zdjęcia m. kierunkowych to zauważycie równie często
    rozwiązanie o jakim mówiłem - rura otulona wygłuszaczem.
    Poza tym szczeliny są tylko na części obwodu więc co z zakłóceniami
    dochodzącymi z kierunków "nieszczelinowych"?
    --
    Jacek
    I hate haters.