  • 21. Data: 2018-02-01 10:09:57
    Temat: Re: Mikrofon kierunkowy
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 31 Jan 2018 23:34:01 GMT, Krzysztof Gajdemski napisał(a):

    > Masz rację. Ani czary-mary, ani na ozdobę:
    > https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-how-do-s
    hotgun-mics-work

    Front fali kulistej jaką generują źródła zakłóceń jest na dystansie
    kilkudziesięciu m falą płaską wobec niewielkiego rozmiaru wlotu rury czy
    szczelin. Ale fale zakłócające mają szerokie spektrum częstotliwości,
    natomiast rozstaw szczelin jest stały. Zatem to czy fale po
    przeniknięciu przez wlot i szczeliny w efekcie się zniosą czy wzmocnią
    będzie dosyć przypadkowe. Jakoś nie mam zaufania do tej koncepcji.
    Jak przeglądacie zdjęcia m. kierunkowych to zauważycie równie często
    rozwiązanie o jakim mówiłem - rura otulona wygłuszaczem.
    Poza tym szczeliny są tylko na części obwodu więc co z zakłóceniami
    dochodzącymi z kierunków "nieszczelinowych"?
    To co napisałem to nie prawda objawiona do wierzenia tylko wątpliwości.
    Ale może je rozstrzygnąć jedynie wgląd do charakterystyk
    przestrzenno-częstotliwościowych obu rozwiązań.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2018-02-01 10:23:06
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jedzie Wojtuś popod lasem, skrajem dąbrowy,
    Wiezie se do domu laser, laser gazowy.
    Pytali się go kolesie, po co to nabył?
    - A bo właśnie stał w GS-ie, więc kupiłem go Teresie.
    Dyć coś zawsze przywieźć chce się dla swej baby!
    Jedzie Wojtuś popod lasem, po twardym dukcie.
    Wiezie se do domu laser, czyta instrukcję.
    A instrukcja jest ciekawa: Włączyć do prądu,
    To ten laser wszystko skrawa, bez różnicy, stal czy trawa
    I w ogóle jest zabawa prawie bez swądu.
    Jedzie Wojtuś popod lasem, woła: Wio, wiśta!
    Wiezie se do domu laser, tak se rozmyśla:
    "Jak w tym dojdę do biegłości, będzie wygodnie,
    Jest tu paru wrednych gości, przyceluję se w skrytości
    I padalcom z odległości podpalę spodnie!"
    Jedzie Wojtuś popod lasem, rad, że o rany
    Wiezie se do domu laser, układa plany:
    "Niech spróbuje na rowerze jeździć Kaczmarski,
    Zaraz w dętkę mu przymierzę, i kartofle się obierze,
    I wywierci dziury w serze, by był śwajcarski!"
    Jedzie Wojtuś popod lasem, skręcił przy POM-ie.
    Wiezie se do domu laser schowany w słomie.
    Na podwórku cielę bryka, kaczki na stawie...
    Wdziera, wdziera się technika coraz częściej w dom rolnika,
    Jeszcze to nie Ameryka.... Ale już prawie!!!

  • 23. Data: 2018-02-01 11:01:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nawiasem mowiac, minelo troche lat, gdzies w okolicach 1980 pojawil
    > sie w Mlodym Techniku artykul "zrob sobie laser", tym razem gazowy,
    > z podaniem krajowego producenta rur laserowych.
    > Chodzi mi tez po glowie laser rubinowy, z podaniem producenta 5cm
    > pretow ... tylko czy to byl MT, czy kolejne wydanie fantastycznej
    > ksiazki ...
    >
    > A w czasach internetu kojarzy mi sie amerykanski opis "zrob sobie
    > laser". Tym razem CO2 - malo wymagajacy - proznia niewielka, rury
    > moga byc hydrauliczne, zwierciadla mozna wypolerowac z miedzi ...

    Też w okolicy roku 1980 pojawił się w miesięczniku "Delta" opis domowej
    konstrukcji lasera ultrafioletowego na azocie. Do tego nie potrzeba
    było żadnej rury, nawet wodociągowej, bo ten typ lasera wykorzystuje
    azot atmosferyczny w stanie wolnym, że tak się wyrażę. Sprzęt dobrze
    wpisywał się w (nomen omen) atmosferę czasu PRL, kiedy kupienie zwykłej
    rury hydraulicznej w gieesie graniczyło z cudem. Za magazyn energii
    w tym laserze robił kondensator z dwustronnego laminatu epoksydowego.
    Laser rzeczywiście działa, na YouTube można znaleźć współczesne
    realizacje tego projektu.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2018-02-01 11:59:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Jeszcze to nie Ameryka.... Ale już prawie!!!

    Chyba mamy współnego znajomego (obecnie pracuje w NIST),
    który wspomniany laser azotowy budował.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2018-02-01 12:42:51
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > To co napisałem to nie prawda objawiona do wierzenia tylko wątpliwości.
    Właśnie na to wszystko zwraca uwagę art udostępniony przez Krzysztofa
    (Dzięki).

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 26. Data: 2018-02-01 13:20:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Też w okolicy roku 1980 pojawił się w miesięczniku "Delta" opis
    >domowej

    A nie byl to bardziej 1989 ? Bo tak mi sie wydaje, ze odkryto go dosc
    pozno ..

> [...]
    >zwykłej
    >rury hydraulicznej w gieesie graniczyło z cudem.

    Ale on sie swietnie wpisuje w amatorskie konstrukcje na calym swiecie,
    gdzie rure w castoramie sie kupi, ale reszta jest trudniej dostepna i
    droga ... stad tez i pelno filmow na YT.

    Tak nawiasem mowiac - patrzylem na wspolczesne "edukacyjne" Lego
    Technic ... zabawke zgodnie z instrukcja sie z tego robi fajnie, ale
    dowolne konstrukcje to troche gorzej ... i tak z pewna nostalgia
    wspominam swojego malego mechanika z metalu.

    Z Lego daje sie zrobic fajne rzeczy, ale to trzeba chyba duzo wydac.

    Byc moze drukarki 3D zmienia troche swiat zabawek ...

    J.

  • 27. Data: 2018-02-01 14:40:13
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Thu, 1 Feb 2018 10:09:57 +0100, Jacek Maciejewski pisze:
> [...]
    > Jak przeglądacie zdjęcia m. kierunkowych to zauważycie równie często
    > rozwiązanie o jakim mówiłem - rura otulona wygłuszaczem.

    Musiałbyś wskazać typ mikrofonu o jaki Ci chodzi. Bo chyba nie masz na
    myśli czegoś takiego?

    https://www.storedj.com.au/rode-blimp-wind-shield-an
    d-shock-mount-system-for-shotgun-mics

> [...]
    > Ale może je rozstrzygnąć jedynie wgląd do charakterystyk
    > przestrzenno-częstotliwościowych obu rozwiązań.

    Jak zauważył Paweł, linkowany artykuł wyraźnie opisuje, dlaczego
    działanie takiego mikrofonu dalekie jest od ideału. Ale są mimo swoich
    wad użyteczne i dlatego od dawna używane są *powszechnie* w
    zastosowaniach, do jakich były tworzone.

    k.

  • 28. Data: 2018-02-01 15:08:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 01 Feb 2018 13:40:13 GMT, Krzysztof Gajdemski napisał(a):

    > Musiałbyś wskazać typ mikrofonu o jaki Ci chodzi. Bo chyba nie masz na
    > myśli czegoś takiego?
    >
    > https://www.storedj.com.au/rode-blimp-wind-shield-an
    d-shock-mount-system-for-shotgun-mics

    Nie, raczej coś takiego:
    https://teleskopy.pl/images/yukon_mikrofon_kierunkow
    y_3.jpg
    choć to jeszcze nie całkiem odzwierciedla to co mam na myśli. Jakoś nie
    mogę trafić na dokładniejszy rysunek.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2018-02-01 15:10:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A nie byl to bardziej 1989 ? Bo tak mi sie wydaje, ze odkryto go
    > dosc pozno ..

    Nie, ponad wszelką wątpliwość był to rok 1879 lub 1980.

    > Ale on sie swietnie wpisuje w amatorskie konstrukcje na calym swiecie,
    > gdzie rure w castoramie sie kupi, ale reszta jest trudniej dostepna i
    > droga ... stad tez i pelno filmow na YT.

    Tyle że u nas nie było castoramy.

    > Z Lego daje sie zrobic fajne rzeczy, ale to trzeba chyba duzo wydac.
    >
    > Byc moze drukarki 3D zmienia troche swiat zabawek ...

    Będą drukować Kenów i lalki Barbie na podstawie gotowych plików
    ściągniętych z linków podanych na fejsbuku.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2018-02-01 16:36:04
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Thu, 1 Feb 2018 15:08:05 +0100, Jacek Maciejewski pisze:

> [...]
    y_3.jpg
    > choć to jeszcze nie całkiem odzwierciedla to co mam na myśli. Jakoś nie

    Ale to mi wygląda na właśnie na opisywany tu mikrofon kierunkowy z
    założoną osłoną przeciwwietrzną (pianką):
    https://www.canford.co.uk/Images/ItemImages/large/74
    -7179_01.jpg

    Może widziałeś też ,,martwego czworonoga" (deadcat):
    http://s3.amazonaws.com/pbblogassets/uploads/2014/06
    /4657419916_e45b185f2e_b.jpg

    W obu przypadkach pod spodem kryje się ,,shotgun"... To są wszystko osłony
    przeciwwietrzne.

    k.