  • 91. Data: 2019-04-01 06:18:07
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-31, nadir <n...@h...org> wrote:

    > Ale Ty chcesz odczytać płyty za 20-30 lat czy chcesz żeby Twoje prawnuki
    > nagrywały płyty?

    To w sumie bez znaczenia, ale oczywiście to pierwsze i raczej ja sam,
    nie prawnuki :)

    > Paski/gumki napędowe idzie jeszcze puki co kupić.

    I tak będzie tez za te 20-30 lat, ale jeśli mozna miec sprawny oryginał,
    to czemu nie?

    > Kupujesz odpowiednią ilość i rozmiar, wrzucasz do puszki/słoika z
    > wazeliną techniczną i "będzie Pan zadowolony".
    > Poza tym są takie napędy co pasków nie mają albo pasek napędza wysuw
    > tacki, a to ostatnie na jakość czytania i zapisywani płyt wpływ nie ma.

    Wazeliną moge zabezpieczyć te paski, ale całej reszty juz nie. A skoro
    zabezpieczam i tak całą resztę to dlaczego paski mam robić inaczej?

    --
    Marcin

  • 92. Data: 2019-04-01 09:51:28
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-03-29 o 11:30, robot pisze:

    > Nie ma znaczenia. Moim zdaniem jeżeli archiwizować trzeba w kilku
    > miejscach.
    > I jak się nie ma za dużo danych , to wcale nie jest to drogie ani trudne.

    W moim nie takim krótkim życiu żaden HDD nie zakończył u mnie służby z
    innego powodu, niż tylko dlatego, że zrobił się za mały. Czyli nigdy
    żaden HDD mi nie padł. Tak, słyszałem od ludzi, że komuś padł HDD w
    laptopie, którego taszczył ze sobą wszędzie, gdzieś po PKSach w Azji na
    dziurawych drogach.

  • 93. Data: 2019-04-01 10:00:00
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 31 Mar 2019 02:00:16 GMT, w <QaVnE.15770$Av5.8936@fx12.ams1>, Marcin
    Debowski <a...@I...zoho.com> napisał(-a):

    > Słowem w kwestii DVD jest już jakieś 10 lat za późno. A jaki byś polecił
    > napęd BD? Popatrzyłem na cdrinfo.pl jak sugerowałeś, plebiscyty i
    > gospodarze wskazują Pioneer BDR-209DBK\209EBK\S09XLT. W testach starsze
    > modele Pioneera też nie wyglądają źle (za wyjątkiem odczytu płyt audio).

    Mam któryś z tych modeli. Zapisuje bez zarzutu (czyta też).
    Wady to brak możliwości testowania płyt (piszę o analizie jakości zapisu).
    Ponieważ używam dosyć rzadko, to klapka lubi się przyciąć :)

  • 94. Data: 2019-04-01 10:52:34
    Od: ń <k...@t...sie>

    Też byłem taki mądry dokąd mi nie padł 1TB w routerze/nasie (stojącym w miejscu jak
    słup soli) i sporo zdjęć rodzinnych poszło się
    paść...
    Fotografowi z mojego wesela padł HDD ze zdjęciami (RAW). Przekładał elektronikę dysku
    co trwało (znaleźć taki sam) kilka tygodni,
    szczęśliwie JPG-i miał osobno.

    -----

  • 95. Data: 2019-04-01 21:49:06
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Wazeliną moge zabezpieczyć te paski, ale całej reszty juz nie. A skoro
    > zabezpieczam i tak całą resztę to dlaczego paski mam robić inaczej?

    A to Ty zamierzasz cały napęd zakonserwować na 20-30 lat?
    Szkoda zachodu, nawet jak paski i plastikowe części przeżyją, to się
    może okazać, że lut bezołowiowy narobi psikusów albo jakiś bzdurny
    kondensator, którego już nie dostaniesz.
    Może się też okazać, że i tak nie ma do czego napędu podłączyć bo za 30
    lat standardem będzie przekaz podprogowy realizowany z sieci 4D.
    Musiałbyś wtedy całego współczesnego kompa w wazelinie zamrozić.

    Płyty CD/DVD/BR, to przeżytek. Wolne, zajmują dużo miejsca, nawet
    pokatalogowane są upierdliwe w przeszukiwaniu. No chyba że ktoś ma hobby
    permanentnie testować płyty i przerzucać z nich dane na coraz to nowsze
    płyty, które są jednak z roku na rok gorszej jakości. Nawet M-DISK nie
    wiadomo czy za jakiś czas zadziała, a biorąc pod uwagę jego cenę, to
    średnio opłacalny interes.

    Ja wszystko co miałem ważnego na płytach przerzuciłem na 3 dyski HDD,
    tej samej pojemności ale różnych firm i standardów(SATA/USB3.0), dyski
    mam odłączone i przechowuję w 3 różnych lokalizacjach. Co jakiś czas coś
    do nich dogrywam i podmieniam któryś z dysków na nowszy. Trwa to kilka
    godzin a nie dni i kosztuje dużo mniej niż ekwiwalent w jakichkolwiek
    płytach. Ale co kto woli.

  • 96. Data: 2019-04-02 03:08:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-01, r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

    > Mam któryś z tych modeli. Zapisuje bez zarzutu (czyta też).
    > Wady to brak możliwości testowania płyt (piszę o analizie jakości zapisu).
    > Ponieważ używam dosyć rzadko, to klapka lubi się przyciąć :)

    Interesujące z tą klapka, bo mam ten sam problem z dwoma czy trzema
    różnymi pionierami i tylko pionierami. A że są jeszcze jednolicie juchy
    czarne to trafić na szybko spinaczem nie jest łatwo.

    Zamówiłem S09XLB. Na cdrinfo.pl w danych technicznych S09XLT jest razem
    z S09XLB, więc wydaje się przypuszczenia co do ratail vs bulk są
    słuszne.

    --
    Marcin

  • 97. Data: 2019-04-02 03:31:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-01, nadir <n...@h...org> wrote:

    > A to Ty zamierzasz cały napęd zakonserwować na 20-30 lat?

    Jo.

    > Szkoda zachodu, nawet jak paski i plastikowe części przeżyją, to się
    > może okazać, że lut bezołowiowy narobi psikusów albo jakiś bzdurny
    > kondensator, którego już nie dostaniesz.

    Może, ale jak nie zakonserwuje to szanse na badabum są większe.

    > Może się też okazać, że i tak nie ma do czego napędu podłączyć bo za 30
    > lat standardem będzie przekaz podprogowy realizowany z sieci 4D.
    > Musiałbyś wtedy całego współczesnego kompa w wazelinie zamrozić.

    Wątpie. PATA wciąż zyje i bez większego problemu karty PCIE się kupi.
    Takoż przejściówki PATA-SATA. Nie sądzę aby był z SATA problem za te 30
    lat.

> [...]
    > płyty, które są jednak z roku na rok gorszej jakości. Nawet M-DISK nie
    > wiadomo czy za jakiś czas zadziała, a biorąc pod uwagę jego cenę, to

    Nadal duzo bezpieczniejszy nośnik niż dyski twarde.

> [...]
    > do nich dogrywam i podmieniam któryś z dysków na nowszy. Trwa to kilka
    > godzin a nie dni i kosztuje dużo mniej niż ekwiwalent w jakichkolwiek

    Zbiory unikatowe (takie, które sa dla mnie cenne i nie mógłbym ich
    odtworzyć - zdjęcia, filmy, własne projekty) archiwizuję na BD Mdiskach
    i hdd (potrójna redundancja w tym geograficzna). Inne (komercyjne filmy,
    muzykę) na dyskach twardych (dwie kopie) z plikami par2, które to par2
    trzymam na mdiskach :)

    Właśnie się zacząłem zastanawiac, czy do serwera zapasowych kopii
    biezących, który chodzi z raidem 5 nie dodac osobno małego raidu 1
    wyłącznie na pliki par2. Przez 7 lat używania poleciało mi na tym
    rajdzie 5 parę plików, podejrzewam na zasadzi "bit rot" bo dyski bez
    widocznych błędów.

    --
    Marcin

  • 98. Data: 2019-04-02 09:22:09
    Od: ń <k...@t...sie>

    I to, że trzeba archiwizować "w paczkach" po powiedzmy 4,5 GB każda nie jest wygodne,
    bo np. jednego miesiąca zrobisz 3 GB zdjęć,
    drugiego 5 GB.
    Dużo czasu traciłem na dostosowanie zawartości (np. poprzez zmianę rozdzielczości
    zdjęć lub kompresji) do pojemności płyty (czy to
    CD czy DVD).

    -----

  • 99. Data: 2019-04-02 10:51:35
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 02 Apr 2019 01:08:26 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Zamówiłem S09XLB. Na cdrinfo.pl w danych technicznych S09XLT jest razem
    > z S09XLB, więc wydaje się przypuszczenia co do ratail vs bulk są
    > słuszne.

    A jakich płyt będziesz używał? Robiłeś pewnie research i masz rozeznanie,
    jaki koszt za GB wychodzi?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 100. Data: 2019-04-02 12:25:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-02, Roman Tyczka <n...@b...no> wrote:

    > A jakich płyt będziesz używał? Robiłeś pewnie research i masz rozeznanie,
    > jaki koszt za GB wychodzi?

    Ten napęd to zasadniczo do odczytu, a używam wspomniane M-Disc.
    https://www.cdrinfo.pl/slownik/m-disc-582

    Nie są one na pewno tanie, ca 150zł za 10szt po 25GB. To się może
    wydawać bardzo drogo, ale z drugiej strony, tych naprawdę cennych dla
    każdego (prywatnie) rzeczy, zdjęcia, filmy, to chyba rzadko kiedy będzie
    więcej niż 250GB na rok. 150zł na rok MZ jest do przeżycia.

    Swoją drogą, jak się poszuka to można na Ebayu trafić o jakieś 30%
    taniej.

    Nie wszystkie nagrywarki nagrywają M-Diski, ale odczytać się da na
    każdej.

    --
    Marcin