  • 101. Data: 2019-04-02 12:41:59
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 2 Apr 2019 10:51:35 +0200, w <nr8vbozg5f03$.dlg@tyczka.com>, Roman Tyczka
    <n...@b...no> napisał(-a):

    > A jakich płyt będziesz używał? Robiłeś pewnie research i masz rozeznanie,
    > jaki koszt za GB wychodzi?

    Ja tam nagrywam na tanich, ale polecanych nośnikach i planuję co jakiś czas
    przegrywać.

    Podobno najlepsze są Panasoniki, gdzieś w necie jest strona po francusku z
    testów i okazały się najbardziej odporne na czynniki zewnętrzne.

    Oczywiście najlepiej na mdiscach.

  • 102. Data: 2019-04-02 14:52:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-02, r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Podobno najlepsze są Panasoniki, gdzieś w necie jest strona po francusku z
    > testów i okazały się najbardziej odporne na czynniki zewnętrzne.

    Zanim odkryłem mdyski archiwizowałem na Mitsubishi (BD-R, SL/DL). To
    zdaje się Verbatim (a raczej odwrotnie). Nie jestem pewien co to jest
    warte ale testowałem niedawno paro-letnie kopie i bez problemu.

    Jedyne BD na jakich się przejechałem to typu LTH. Nigdy na nich nie
    archiwizowałem, ale parę kopii prywatnych wideo po 2-3 latach szlag mi
    trafił.

    --
    Marcin

  • 103. Data: 2019-04-02 15:52:05
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj knrdz, 28 mar 2019 w news:q7iaq5$fk8$1@node2.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

> [...]
    > poczytaj choćy na cdrinfo.pl i tamtejszym forum. Oprócz sprzętu
    > nowego sporo jest "poleasingowego", np. z rozbiórek komputerów
    > biurowych w których co jak co, ale napęd optyczny był w użytku
    > pewnie kilka razy, albo wcale.
    >
    > Weryfikacja zapisu (w programie do nagrywania) jest wiarygodna, ale
    > sprawdza tylko czy płyta się odczytuje i czy dane zapisane na niej
    > nie zostały zmienione względem oryginałów z dysku (przez uszkodzony
    > sprzęt czy wpływ jakiegoś oprogramowania). Jakość zapisu na płycie
    > testuje się programami dedykowanymi do tego, np. "Nero CD/DVD

    A co do mojego pytania głównego - jakaś opinia? Bo wydaje mi się, że nie
    powinno być róznicy.

  • 104. Data: 2019-04-02 18:35:19
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 02 Apr 2019 10:25:03 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Ten napęd to zasadniczo do odczytu, a używam wspomniane M-Disc.
    > https://www.cdrinfo.pl/slownik/m-disc-582
    >
    > Nie są one na pewno tanie, ca 150zł za 10szt po 25GB. To się może
    > wydawać bardzo drogo, ale z drugiej strony, tych naprawdę cennych dla
    > każdego (prywatnie) rzeczy, zdjęcia, filmy, to chyba rzadko kiedy będzie
    > więcej niż 250GB na rok. 150zł na rok MZ jest do przeżycia.

    No drogo jak diabli... nawet mimo, że to tylko 250GB/rok czyli 150 pln/rok
    to pozostaje pytanie czy jednak rzeczywiście nie lepiej te dane trzymać na
    dwóch dyskach HDD... taki dysk pożyje z dekadę bez problemu, a jak padnie
    to drugi pozwoli stworzyć klon na kolejnym dysku. Dwa jednocześnie nie
    padną. Ewetualnie dla świętego spokoju nawet 3 dyski.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 105. Data: 2019-04-03 03:41:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-02, Roman Tyczka <n...@b...no> wrote:

> [...]
    > to drugi pozwoli stworzyć klon na kolejnym dysku. Dwa jednocześnie nie
    > padną. Ewetualnie dla świętego spokoju nawet 3 dyski.

    Mam ten problem, że dla mnie, może i subiektywnie, ale chyba jednak nie
    do końca, dyski są duzo bardziej wrażliwe. Jakbym chciał takie dane
    trzymac wyłącznie na dyskach, to raz, trzebaby je zabezpieczyc,
    rozmiescić jakoś w wielu miejscach i jeszcze pamietac aby co te parę lat
    sprawdzać. To sie może wydawac trywialne, ale planowanie okresowych
    przegladów co te n-lat to w praktyce chyba jest dość trudne. W przypadku
    nosników optycznych, nagrywam, odpowiednio przechowuje i zapominam o
    sprawie. I nikt mi tego nie uszkodzi zrzucając na podłoge czy nie
    ukradnie przy włamaniu.

    --
    Marcin

  • 106. Data: 2019-04-03 13:54:19
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-04-02 o 09:22, ń pisze:
    > I to, że trzeba archiwizować "w paczkach" po powiedzmy 4,5 GB każda nie jest
    wygodne, bo np. jednego miesiąca zrobisz 3 GB zdjęć,
    > drugiego 5 GB.
    > Dużo czasu traciłem na dostosowanie zawartości (np. poprzez zmianę rozdzielczości
    zdjęć lub kompresji) do pojemności płyty (czy to
    > CD czy DVD).

    Kolejne fascynujące rzeczy. Tak jakby nie istniała możliwość zapisywania
    płyt multisession, czyli np. nie zamykania płyty "z miesiąca" w którym
    zapełniłeś ją tylko w 3/4 i dzięki temu z możliwością "dogrania" do niej
    kolejnego gigabajta w miesiącu w którym masz nowych danych więcej niż
    wejdzie na jedną płytę. Na pewno jest to lepsze rozwiązanie niż tracenie
    na jakości zdjęć czy filmów przez ich kolejną stratną rekompresję. Choć
    generalnie nie rozumiem problemu - przecież w miesiącu w którym nie masz
    pełnych 4,37GiB (4483MiB - tyle wchodzi na jednowarstwową płytę DVD+R)
    po prostu jej nie nagrywasz, czekasz aż zbierze się więcej danych i
    wypalasz płytę opisując ją nie jako rok+miesiąc tylko jako
    rok+miesiąc+dzień. Wtedy nie będzie problemu i w miesiącu w którym
    "naprodukujesz" np. 10 GiB.

    Ktoś tu najwyraźniej nie rozumie co to znaczy "archiwizacja". "Czas
    dostępu" jest najmniej istotny, a przeszukiwanie jest dokładnie na tyle
    "upierdliwe" na ile przyłożyło się do skatalogowania danych (żaden
    problem mieć przecież katalog zawierający także listing wszystkich
    plików, z ich atrybutami, a nawet jakimś podglądem). Jedyny fakt, że
    zajmują dość dużo miejsca (w porównaniu do współczesnych dysków
    twardych, SSD i pamięci flash), ale w temacie w którym padła teza o
    przechowywaniu danych w formie papierowej najwyraźniej i miejsce nie
    stanowi żadnego problemu.

  • 107. Data: 2019-04-03 14:02:46
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-04-02 o 15:52, pueblo pisze:

    > A co do mojego pytania głównego - jakaś opinia? Bo wydaje mi się, że nie
    > powinno być róznicy.

    Płyty podobnie jak wszystko inne się z czasem degradują. Czyli pojawiają
    się coraz większe ilości błędów, w pewnym momencie ich ilość przekroczy
    próg możliwości ich korekcji i dane przestaną się odczytywać. Jeśli
    płyta już na starcie ma tych błędów znacznie więcej (a taki jest efekt
    nagrania jej na byle jakiej nagrywarce), to oczywiście nastąpi to
    szybciej niż w przypadku gdy ta sama płyta została nagrana w poprawny
    sposób (nie za szybko) i na dobrej nagrywarce. Możliwa jest wręcz
    sytuacja że zła nagrywarka nagra (dobrą) płytę tak słabo, że dane nie
    odczytają się już zaraz po zapisie.

  • 108. Data: 2019-04-03 15:31:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-03, knrdz <x...@t...cy> wrote:

    > Kolejne fascynujące rzeczy. Tak jakby nie istniała możliwość zapisywania
    > płyt multisession, czyli np. nie zamykania płyty "z miesiąca" w którym

    No i dlaczego to musi iść "miesięcznie". Można mieć po prostu katalog na
    dysku i tam wrzucać póki się nie zapełni do objętości nośnika. Albo i
    kilka katalogów i zrzucać raz na pół roku. To przecież nie chodzi aby w
    3 min po zrobieniu zdjęć, a żeby w rozsądnym czasie.

    --
    Marcin

  • 109. Data: 2019-04-03 22:04:47
    Od: knrdz <x...@t...cy>

> [...]
    > kilka katalogów i zrzucać raz na pół roku. To przecież nie chodzi aby w
    > 3 min po zrobieniu zdjęć, a żeby w rozsądnym czasie.

    Ale to nie mój problem, tylko "ń". I też w kolejnym zdaniu
    zaproponowałem archiwizację ilościową zamiast okresowej, cała różnica to
    dodatkowa cyfra czy dwie w oznakowaniu płyty (dzień miesiąca) i
    ewentualnie trzecia, jeśli się wypali więcej niż jedną płytę danego dnia.

  • 110. Data: 2019-04-03 22:22:42
    Od: ń <k...@t...sie>

    Przypominasz mi urzędnika sądowego, który pismo dzieli na pół i pierwsza połowę wpina
    w jednym tomie akt, a drugą w osobnym kolejnym
    tomie, bo wg instrukcji każdy tom ma mieć po 400 stron.
    Lub ciekawy film na dwóch płytach.
    Co kto lubi.
    Gdyby dzielenie na "paczki" po 4,5 GB nie było upierdliwe, to ludzie robiliby sobie
    np. po piętnaście partycji na dysku ;-)
    Z wielosesyjnością CD/DVD-R bywał jakiś problem z kompatybilnością, czyli dokładanie
    kolejnego problemu.
    To już wolałem płyty re-writable.