  • 41. Data: 2019-03-19 09:44:30
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-19 o 00:53, Adam pisze:

    > Źle mnie zrozumiałeś. Żadne pretensje :)
    > Dyskietki zdobyczne. Winchester też.
    > Oraz karton kart dziurkowanych i trochę taśm z dalekopisu - ale tu można
    > już zaprząc do pracy choćby skaner.

    Piszesz zatem o czymś innym niż ja. Nigdzie nie twierdziłem, że
    wszystkie standardy nośników danych są wieczne i nadają się do
    długotrwałej archiwizacji. Wręcz przeciwnie, uważam że takich standardów
    jest niewiele, zwłaszcza tych które ceną i popularnością kwalifikują się
    także dla użytkowników domowych.

    > Chodzi mi o to, że napisałeś, że "żaden problem podłączyć".

    Napisałem konkretnie o napędach CD i DVD z interfejsem PATA, gdyby ktoś
    chciał archiwalne nośniki odczytać na współczesnym komputerze
    korzystając z napędu "z epoki". Choć przecież nie musi, bo ciągle w
    sprzedaży są nowe napędy DVD i Bluray z interfejsami SATA i USB, które
    te archiwalne nośniki są w stanie odczytać.
    Napisałem to w kontrze do sugestii że "skoro standard VHS odszedł do
    lamusa a historia lubi się powtarzać, to samo musi czekać wszystkie inne
    standardy przechowywania informacji". Do CD-R i DVD+/-R ta teza nie ma
    zastosowania na kilku płaszczyznach - nie tylko napędy następców tych
    nośników są wstecznie kompatybilne i odczytują a często są w stanie
    nawet zapisać te poprzednie standardy nośników, to jeszcze napędy CD-R i
    DVD+/-R były tak popularne, że dekady później ciągle bezproblemowo i
    tanio da się kupić działające napędy, a nawet ciągle da się kupić
    egzemplarze fabrycznie nowe, z interfejsami które nawet jeśli przestały
    być implementowane we współczesnych komputerach (jak PATA) to na tyle
    popularnymi, że bezproblemowo dostępne są przejściówki do interfejsów
    aktualnie stosowanych.

  • 42. Data: 2019-03-20 09:32:31
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-03-18 o 21:23, knrdz pisze:

    > Do mnie masz pretensje że "archiwizowałeś" dane na nietypowych nośnikach i nie
    przeniosłeś ich w porę na te, które w oczywisty sposób wyrastały na branżowy
    standard? Twój problem, chłopie, ja tam to co na Amidze 1200 nagrywałem na VBS
    zdążyłem zrzucić na twardy dysk, a z niego na CD-R jeszcze jakoś w 1996 czy 1997 roku
    i dlatego do dziś te dane mogę przeczytać na praktycznie każdym pececie. I na każdej
    Amidze do której można podpiąć napęd optyczny.

    Po przeczytaniu kilku twoich postów, że jesteś po prostu zajebisty!
    I płyty też!

  • 43. Data: 2019-03-20 09:33:52
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-03-20 o 09:32, robot pisze:

> [...]
    i dlatego do dziś te dane mogę przeczytać na praktycznie każdym pececie. I na każdej
    Amidze do której można podpiąć napęd optyczny.

    poprawka

    Po przeczytaniu kilku twoich postów, doszedłem do wniosku, że jesteś po prostu
    zajebisty!
    I płyty też!

  • 44. Data: 2019-03-20 09:55:17
    Od: ń <k...@t...sie>

    Już Jakub nagrywał na laskę ;-)

    -----

  • 45. Data: 2019-03-20 19:16:09
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-03-15 o 23:53, knrdz pisze:

> [...]
    > dyskach niby spadło poniżej ceny jednostki miejsca na markowej płycie
    > DVD, ale nie na tyle by trzymać te same dane na kilku dyskach...

    > ...bo w przeciwieństwie do płyt DVD+/-R i CD-R, które poprawnie
    > przechowywane wytrzymają dziesiątki lat, dysk twardy po odłączeniu od
    > komputera, przy kolejnej próbie dostępu do danych może okazać się być
    > już tylko przyciskiem do papieru. Nie wiem skąd się biorą mity o
    > awaryjności płyt, mam do dziś np. te które wypalałem w 1996 i czytają
    > się tak samo dobrze jak 20 lat temu. Naści przykład CD-R wypalonego

    Płyty, które wypalałem w okolicach lat 2000-2008 są już w większości z
    błędami. Znalezienie pliku, którego akurat szukam w pudle kartonowym
    wypełnionym płytami, to jest robota dla masochisty. Na szczęście to
    wszystko były kopie bezpieczeństwa danych, które cały czas są na HDD.
    Zrobiłem backup na drugi HDD, a płyty oddałem do utylizacji, bo miejsce
    w mieszkaniu przydaje mi się na coś ładniejszego niż plastikowe krążki w
    plastikowych opakowaniach.

  • 46. Data: 2019-03-20 21:12:42
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-20 o 19:16, Poldek pisze:

    > Płyty, które wypalałem w okolicach lat 2000-2008 są już w większości z
    > błędami. Znalezienie pliku, którego akurat szukam w pudle kartonowym

    SOA#1. U mnie działa. Za to dysków twardych które miałem w latach
    199x-2008 już nie mam, albo padły albo się ich pozbyłem, bo były
    niepraktycznie małe (poniżej 500GB).

    > wypełnionym płytami, to jest robota dla masochisty.
    ...albo można archiwizowane dane katalogować już podczas nagrywania, są
    nawet programy które to automatyzują - skanują płyty i tworzą katalogi
    zawartości. Potem wystarczy płyty tylko ponumerować i znajdujesz dane
    praktycznie równie szybko jak na twardym dysku (jeśli wiesz czego
    szukasz - nazwa/data/wielkość/typ pliku itp).

  • 47. Data: 2019-03-20 22:06:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-20 o 19:16, Poldek pisze:
    > (...) a płyty oddałem do utylizacji, (...)

    A ja wciąż się zastanawiam, skąd wziąć kilkadziesiąt kilogramów płyt, bo
    sobie (dawno już temu) umyśliłem jedno pomieszczenie nimi wytapetować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 48. Data: 2019-03-20 22:11:50
    Od: ń <k...@t...sie>

    Ale te 400 płyt trzeba do napędu włożyć i wyjąć ręcznie?

    -----

  • 49. Data: 2019-03-20 22:22:47
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-20 o 22:11, ń pisze:

    > Ale te 400 płyt trzeba do napędu włożyć i wyjąć ręcznie?

    Można też nie wyciągać zaraz po wypaleniu, tylko najpierw zapuścić to
    katalogowanie. Jak ktoś nie chce się bawić w dodatkowe programy (które
    za 100 lat z pewnością nie będą się już uruchamiać, i mamy nowy ból
    głowy), można też zapuścić jakiś skrypt z komendą "dir" do pliku i wynik
    zaimportować do Excela czy innego Google Docs.

  • 50. Data: 2019-03-20 22:27:24
    Od: ń <k...@t...sie>

    I oczywiście wpadliśmy na ideę katalogowania już przy nagraniu z wielkim nabożeństwem
    naszej pierwszej płyty w 1995 r.?

    -----