  • 51. Data: 2019-03-20 23:55:09
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-20, ń <k...@t...sie> wrote:
    > I oczywiście wpadliśmy na ideę katalogowania już przy nagraniu z
    > wielkim nabożeństwem naszej pierwszej płyty w 1995 r.?

    No wpadlismy wtedy kiedy zaszła potrzeba bardziej masowej archiwizacji
    czegoś. Czy było to już w 1995 to niekoniecznie (w moim przypadku) ale w
    momecie, w którym pojawił się problem odszukania konkretnych plików.
    Akurat nosnik ma tu niewiele do rzeczy, bo kataloguję również zawartości
    archiwalnych dysków twardych.

    --
    Marcin

  • 52. Data: 2019-03-21 07:13:22
    Od: ń <k...@t...sie>

    Tak swoją drogą którego programu użyć do skatalogowania płyt o przeróżnej zawartości
    (muzyka, filmy, zdjęcia, instalki, dane)?

    -----

  • 53. Data: 2019-03-21 09:31:38
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 20 Mar 2019 22:27:24 +0100, ń wrote:
    > I oczywiście wpadliśmy na ideę katalogowania już przy nagraniu z wielkim
    > nabożeństwem naszej pierwszej płyty w 1995 r.?

    Tu akurat muszę przyznać, że jak tylko zacząłem nagrywać płyty to
    jednocześnie zacząłem je także katalogować - w postaci wielkiego pliku
    txt w którym religijnie zapisywałem opis programu/danych i numer płyty,
    na której pozycja się znajduje. Ten plik nawet jeszcze mam (a że pisałem
    go jako goły txt a nie żaden TAG czy miniSłowo, to da się jeszcze
    odczytać bez problemu). Płyty też mam. Z tym, że jak sprawdzałem 10 lat
    temu to 20% z nich już się słabo odczytywała. A dziś to nie mam nawet
    żadnego komputera z napędem optycznym żeby je odczytać, więc płyty tak
    sobie leżą i cierpliwie czekają...

    Mateusz

  • 54. Data: 2019-03-21 10:21:54
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-03-20 o 22:06, Adam pisze:

    > A ja wciąż się zastanawiam, skąd wziąć kilkadziesiąt kilogramów płyt, bo
    > sobie (dawno już temu) umyśliłem jedno pomieszczenie nimi wytapetować.

    Nie martw się, są tego plastikowego złomu jeszcze setki tysięcy ton na
    świecie. Jestem przekonany, że wielu właścicieli chętnie odda za darmo,
    jeśli zgłosisz się po odbiór z własnym transportem :-)
    Wróć...
    Mogą jednak nie chcieć, bo na tych płytach mogą się trafić jednak jakieś
    dane, które niekoniecznie powinny dalej wypływać. Więc jednak te setki
    tysięcy ton plastiku z wtopioną w środek warstwą aluminium stanową
    odpady i to trudne do utylizacji. Dzięki Bogu, że epoka płyt już się
    skończyła.

  • 55. Data: 2019-03-21 12:45:24
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-21 o 10:21, Poldek pisze:

    > odpady i to trudne do utylizacji. Dzięki Bogu, że epoka płyt już się
    > skończyła.

    A nadeszła epoka czego? Chmur, z bezpłatną pojemnością rzędu 10-50GB
    (czyli od dwóch płyt DVD do dwóch płyt Bluray, LOL), wielce wygodnych
    zwłaszcza dla użytkowników niesymetrycznych łączy internetowych z
    uploadem 1-10Mbps? Czy twardych dysków, których epoka w komputerach
    domowych już minęła i pewnie w ciągu 5 lat minie i w "centrach danych"
    (budżetowe SSD osiągają już ceny ~400zł/terabajt i ciągle tanieją, przy
    od ~5 lat ciągle tej samej cenie i pojemności pojedynczego talerza
    dysków twardych)?

    Całe szczęście, że bredzący o skończonej epoce płyt tylko bredzą. I na
    złość sobie do komputera w obudowie tower (z miejscem na 2-4 napędy
    5.25") nie kupili napędu optycznego, chyba tylko po to by nawracać
    innych na swoją ideologię że "płyty to przeżytek". Płyty staną się
    przeżytkiem dopiero wtedy, gdy pojawi się coś co będzie w stanie je
    zastąpić - pojemne wymienne nośniki danych powszechnie uznane za
    standard (by zapewnić wieloletnią dostępność napędów), odporne na upływ
    czasu (w przeciwieństwie do NAND).

  • 56. Data: 2019-03-21 12:52:32
    Od: ń <k...@t...sie>

    DVD już chyba potaniały do granic możliwości.
    Kiedy mają szansę potanieć BlueRay Discs (czyste)?

    -----
    (od dwóch płyt DVD do dwóch płyt Bluray)

  • 57. Data: 2019-03-21 13:09:38
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-21 o 12:52, ń pisze:
    > DVD już chyba potaniały do granic możliwości.
    > Kiedy mają szansę potanieć BlueRay Discs (czyste)?

    Przecież podobno to przeżytek, więc powinny raczej drożeć, jako
    przedmioty retro/kolekcjonerskie?
    Ja za to zapytam, kiedy "chmury" czy co tam innego według krytyków płyt
    zastąpiło je jako nośniki do archiwizacji danych potanieją choćby do
    poziomu dzisiejszych markowych płyt DVD? Czyli ok. 0.2 PLN za gigabajt?
    Jednorazowo, nie miesięcznie czy rocznie.

  • 58. Data: 2019-03-21 14:15:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-21, ń <k...@t...sie> wrote:
    > Tak swoją drogą którego programu użyć do skatalogowania płyt o
    > przeróżnej zawartości (muzyka, filmy, zdjęcia, instalki, dane)?

    Robię po prostu do pliku ls -lRa (dir'a) i z grubsza tyle. Szukam
    grep'em.

    To co rozumiesz przez katalogowanie to u mnie dotyczy głownie zasobów
    bieżacych / użytkowych typu filmy czy zdjęcia i jest obsługiwane przez
    różne oprogramowanie z użyciem takiej lub innej bazy danych i z
    refererencją do konkretnych plików (kopii archiwalnych / zapasowych). Te
    zasoby są na bieżąco dostępne (NASy itp) więc nie ma potrzeby aby
    identyfikowac cokolwiek poza lokalizacją plików w konkretnych fizycznych
    archiwach.

    Kopie systemów czy dokumentów są wyłącznie w pliku tekstowym (wymienione
    ls -lRa) i staram się nadawać im nazwy które sa samobjasniające. Nie do
    końca mi to wychodzi, ale się staram :)

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2019-03-21 14:35:56
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 21 Mar 2019 13:09:38 +0100, knrdz wrote:

> [...]
    > poziomu dzisiejszych markowych płyt DVD? Czyli ok. 0.2 PLN za gigabajt?
    > Jednorazowo, nie miesięcznie czy rocznie.

    Jednorazowo? Dopóki nie będzie darmowego prądu to nie ma takiej opcji.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 60. Data: 2019-03-21 15:12:54
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-21 o 14:35, Roman Tyczka pisze:

    > Jednorazowo? Dopóki nie będzie darmowego prądu to nie ma takiej opcji.

    To może "abonament" na 100 lat, w cenie takiej jak DVD+r - wspomniane
    0,2PLN, czyli jakieś 2PLN/TB rocznie. Chyba jednak trzeba zostać przy
    przeżytkach, bo chmura oferuje "trochę" inne ceny. Jak ktoś ma 50GB do
    "zarchiwizowania" to co innego, ale też pewnie będzie taniej na dwóch
    czy trzech niezależnych pendrajwach trzymać.