  • 21. Data: 2018-02-09 09:19:26
    Temat: Re: Multiplekser przełączający grupę linii
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Preferuję zdobywanie umiejętności przez realizowanie konkretnego,
    > użytecznego projektu. W chwili obecnej chodzi mi po głowie sklecenie
    > sterownika do wyświetlaczy nixie, który załatwiałby multipleksowanie
    > poszczególnych wiświetlaczy (z wygaszaniem przed zapaleniem kolejnej
    > cyfry), a dane otrzymywał z MCU szeregowo.

    cy8ckit-059. Narysuj sobie te brameczki i wgraj do układu.
    Startując z wiedzą zerową działający układ cyfrowy powinieneś
    mieć w ~3 dni.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2018-02-09 09:30:57
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 8 lutego 2018 13:23:02 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:

    > ESP8266 nie ma sprzętowego I2C. Ten moduł jest dość ubogi, jeśli chodzi
    > o peryferia. Lepiej to wygląda w nowej wersji - ESP32.

    > Jak duże projekty w takim razie można zmieścić w CPLD? Załóżmy, że mowa
    > o czymś w rodzaju XC9572XLVQ64. Rozumiem, że te układy mogą się nie
    > nadawać do odtworzenia Z80, SID-a z Commodore 64 albo zaprojektowania
    > własnego MCU. Jednak tutaj mowa o (relatywnie prostym) sterowniku, który
    > robiony na płytce mógłby się zmieścić w kilku-kilkunastu scalakach.
    > Faktycznie CPLD mają aż tak skromne zasoby?

    J.F. dobrze Ci napisał. Nie ma co wróżyć z fusów, zrób tak jak sugerowano w
    "siostrzanym" wątku. Rozumiem, że jesteś "schematowcem". No problem, zainstaluj sobie
    ISE Xilinxa, na dzień dobry nie potrzebujesz znajomości VHDL/Verilog. Zrobisz to z
    poziomu schematu i sprawdzisz czy projekt po implementacji zmieści się w w jakimś tam
    CPLD/FPGA. Jeżeli braknie jakiegoś specyficznego komponentu typu 74xx i trzeba będzie
    zastąpić go modułem zdefiniowanym w VHDL/Verilog, to wtedy pytaj tutaj. Jeszcze raz z
    uporem maniaka sugeruję najpierw zainstalowanie softu, wrzucenie na projekt kilku
    prostych bramek splątanych drutami z poziomu schematu. Zobaczysz, że nie taki diabeł
    straszny. Taka jest logiczna kolejność. Tymczasem odnoszę wrażenie, że podchodzisz do
    problemu "od dupy strony" :)

  • 23. Data: 2018-02-09 09:41:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.02.2018 09:01, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Jest:-) z tą różnicą, że wystawia na wybranym wyjściu stan niski
    > (wyjście OC). Używasz już go do sterowania katod w Nixie ;-)

    74141? Prawdę mówiąc nie brałem go pod uwagę. Będzie sobie też radził ze
    sterowaniem grupami LED-ów przy niskich napięciach, czy trzeba będzie
    dodać osobne drivery, np. na MOSFET-ach?

  • 24. Data: 2018-02-09 09:43:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.02.2018 09:07, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > do ilu ma zliczać ten licznik? Bo czasem w roli komparatora wystarczy
    > jedna bramka.

    Zliczanie od 0 do 5. Przy czym jeśli zastosuję 74141 raczej nie będę
    musiał stosować komparatora - wystarczy, że ustawienie linii 6 będzie
    resetowało licznik.

  • 25. Data: 2018-02-09 10:14:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Zliczanie od 0 do 5. Przy czym jeśli zastosuję 74141 raczej nie będę
    >musiał stosować komparatora - wystarczy, że ustawienie linii 6 będzie
    >resetowało licznik.

    To sie nazywa reset asynchroniczny i ma wady - bo ten stan 6 sie na
    chwile pojawia, potem znika, impuls resetujacy jest krotki, moze byc
    za krotki - no ale to nie w kombinacji z 141.
    Podobnie dobrze robi to jedna bramka N/AND na bicie 1 i 2 - jak na obu
    sa jedynki, to znaczy ze mamy 6 i resetujemy.

    Ale CPLD/FPGA robi sie inaczej - potrzebujesz licznika 0-5, to
    projekujesz taki, w ktorym po 5 nastepnym stanem jest 0.

    Albo jak pisalem - licznik pierscieniowy, skoro i tak potrzebujesz
    dekodowac.

    J.

  • 26. Data: 2018-02-09 10:22:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Ewentualnie myślę, czy wceśniej nie "potrenować" sobie na nieco
    >prostszym przykładzie - zegarku Nixie (po prostu wykonałbym
    >zmodyfikowaną wersję już istniejącego projektu). W zegarze
    >poszczególne
    >cyfry są prezentowane na zespołach czterech LED-ów. Zespoły również
    >są
    >multipleksowane.

    Ale na LED to robisz inaczej - po co ci multipleksowanie ?
    Sa fajne rejestry szeregowe sterujace wprost wyswietlaczami,
    a z wypluciem 42/48 bitow z 8266 chyba sobie poradzisz - nawet nie
    musi byc szybko.

    Z nixie tak sie nie da, bo napiecia wysokie ... ale Waldek podsunal
    przeciez fajny rejestr.

    J.

  • 27. Data: 2018-02-09 11:22:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.02.2018 10:14, J.F. wrote:

    > To sie nazywa reset asynchroniczny i ma wady - bo ten stan 6 sie na
    > chwile pojawia, potem znika, impuls resetujacy jest krotki, moze byc za
    > krotki - no ale to nie w kombinacji z 141.

    Hmm... Ale przecież impuls resetujący jest krótki właśnie dlatego, że
    licznik zostaje zresetowany. Normalnie linia jest ustawiana na czas
    trwania cyklu generatora taktującego licznik z wyjściem binarnym.
    Jeśli zostanie ustawiona linia 6, licznik się zresetuje i znów będę miał
    ustawioną linię 0, a linia 6 przestanie być aktywna. Jednak będzie to
    miało miejsce już po restarcie licznika, więc jakim cudem impuls
    resetujący miałby być za krótki? Co jest nie tak z moim rozumowaniem? :)

    > Podobnie dobrze robi to jedna bramka N/AND na bicie 1 i 2 - jak na obu
    > sa jedynki, to znaczy ze mamy 6 i resetujemy.

    Hmm... Takie rozwiązanie też na dobrą sprawę mogę wykorzystać, tylko to
    oznacza dodanie kolejnego scalaka. Dlaczego ten sposób jest lepszy od
    wykorzystania linii 6 układu 141?

  • 28. Data: 2018-02-09 11:26:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.02.2018 10:22, J.F. wrote:

> [...]
    > Sa fajne rejestry szeregowe sterujace wprost wyswietlaczami,
    > a z wypluciem 42/48 bitow z 8266 chyba sobie poradzisz - nawet nie musi

    Powód jest dość prozaiczny. Już kiedyś zbudowałem zegar binarny , w
    którym wyświetlacze były multipleksowane przez stary AT89C51. Chciałbym
    wykorzystać istniejącą płytkę wyświetlaczy, dodając jedynie nowy układ
    sterujący z ESP8266. Poza tym jak mówiłem - aspekt dydaktyczny. ;)

  • 29. Data: 2018-02-09 11:38:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-02-09 o 11:22, Atlantis pisze:

> [...]
    > miało miejsce już po restarcie licznika, więc jakim cudem impuls
    > resetujący miałby być za krótki? Co jest nie tak z moim rozumowaniem? :)

    Licznik to parę przerzutników - wystarczy żeby jeden zmienił stan i już
    dekoder przeskoczy. Ale reszta przerzutników jeszcze będzie w stanie
    poprzednim lub w trakcie zmiany. Krótkie zerowanie to nie jest
    najszczęśliwszy pomysł, chociaż generalnie działa.

    > Hmm... Takie rozwiązanie też na dobrą sprawę mogę wykorzystać, tylko to
    > oznacza dodanie kolejnego scalaka. Dlaczego ten sposób jest lepszy od
    > wykorzystania linii 6 układu 141?

    Trochę opóźnienia przy zerowaniu.
    Ale jak masz mieć wędrującą jedynkę albo zero, to można też skorzystać z
    zapętlonego rejestru przesuwającego, byle miał równoległe wpisywanie. Po
    starcie ładujesz odpowiednią sekwencję a potem tylko tykasz zegarem.
    Tylko że nie ma to wysokonapięciowego wyjścia, więc i tak coś potrzebne
    (jakiś ULN2007?).

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2018-02-09 11:58:12
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Ewentualnie myślę, czy wceśniej nie "potrenować" sobie na nieco
    > prostszym przykładzie - zegarku Nixie

    Swoją drogą, skąd ten powszechny pęd do budowania zegarków,
    w tym na Nixie? Bardzo porządna niegdyś gazetka degeneruje
    się na moich oczach do magazynu dla zegarmistrzów, dosłownie
    co drugi numer to jakiś zegar. Coś kiepsko z kreatywnością,
    Panowie. :-(

    Pozdrawiam, Piotr