  • 31. Data: 2018-02-09 12:00:47
    Temat: Re: Multiplekser przełączający grupę linii
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Powód jest dość prozaiczny. Już kiedyś zbudowałem zegar binarny , w
    > którym wyświetlacze były multipleksowane przez stary AT89C51. Chciałbym
    > wykorzystać istniejącą płytkę wyświetlaczy, dodając jedynie nowy układ
    > sterujący z ESP8266. Poza tym jak mówiłem - aspekt dydaktyczny. ;)

    To zrób sobie np. cyfrowy miernik indukcyjności. Też ma identycznie
    sterowany wyświetlacz, a *znacznie* więcej się nauczysz.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2018-02-09 12:12:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > W dzisiejszych czasach samo zastosowanie wyświetlacza NIXE jest
    > teoretycznie i praktycznie bez sensu.

    Dlaczego? One już przeleżały na półkach 50 lat i dalej
    są w pełni sprawne. Zobaczymy OLEDa za dwie dekady. :-)
    Z dokładnie tego powodu byłem skłonny zapłacić 800zł
    za jednokolorowy wyświetlacz VFD o porażającej jak na
    dzisiejsze standardy rozdzielczości 128x128. Tylko dla
    tej cechy, że jak będzie potrzebny, to zadziała.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2018-02-09 12:14:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.02.2018 11:58, Piotr Wyderski wrote:

    > Swoją drogą, skąd ten powszechny pęd do budowania zegarków,
    > w tym na Nixie? Bardzo porządna niegdyś gazetka degeneruje
    > się na moich oczach do magazynu dla zegarmistrzów, dosłownie
    > co drugi numer to jakiś zegar. Coś kiepsko z kreatywnością,
    > Panowie. :-(

    Bo budowanie zegara jest trochę jak "Hello World" albo miganie diodą na
    nieco wyższym poziomie. Dobrze wiesz jak ma to działać i w razie czego
    łatwo namierzyć potencjalny problem. Nie trzeba walczyć ze szczegółami
    projektu, a jedynie konkretną implementacją.

    Poza tym jednak w obecnych czasach można trochę fajnych rzeczy zrobić,
    jeśli chodzi o zegary - chociażby pobieranie czasu z NTP albo GPS.

  • 34. Data: 2018-02-09 12:19:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > łatwo namierzyć potencjalny problem. Nie trzeba walczyć ze szczegółami
    > projektu, a jedynie konkretną implementacją.

    W budowaniu zegara jedyną istotną rzeczą jest zbudowanie
    stabilnego wzorca częstotliwości i zmieszczenie się z tym
    w założonym budżecie czasowym/pieniężnym/energetycznym,
    a to jest problem zasadniczo analogowy. Reszta to nieistotne
    i nudne pierdoły.

    > Poza tym jednak w obecnych czasach można trochę fajnych rzeczy zrobić,
    > jeśli chodzi o zegary - chociażby pobieranie czasu z NTP albo GPS.

    No, bardzo się przyda ten GPS wewnątrz betonowego budynku.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2018-02-09 13:20:51
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 09.02.2018 o 12:12, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > dzisiejsze standardy rozdzielczości 128x128. Tylko dla
    > tej cechy, że jak będzie potrzebny, to zadziała.

    No ale VFD i Nixie to jednak jest niebo a ziemia i dwie zupełnie róźne
    epoki.

    Zresztą zepsutych (całkowicie lub częściowo) Nixie widziałem w życiu
    sporo. VFD to się może najwyżej stłuc.

    MJ

  • 36. Data: 2018-02-09 13:53:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.02.2018 12:19, Piotr Wyderski wrote:

    > No, bardzo się przyda ten GPS wewnątrz betonowego budynku.

    Przecież on nie musi fixa łapać. Wystarczy, że raz na jakiś czas uda mu
    się odebrać i prawidłowo zdekodować ramkę. A na to już jest szansa w
    budynku.

  • 37. Data: 2018-02-09 14:09:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Przecież on nie musi fixa łapać. Wystarczy, że raz na jakiś czas uda
    >mu
    >się odebrać i prawidłowo zdekodować ramkę. A na to już jest szansa w
    >budynku.

    Jest szansa, ze poki nie odbierze ramki od trzech satelitow i
    zgrubnego fixa nie ustali, to zegara nie przestawi.

    Dokladne ustawienie zegara mozliwe tylko po ustaleniu pozycji, ale
    zgrubnie to owszem, moglby z jednej ustalic.

    Mam taka nawigacje w samochodzie, jak ja sloneczko przygrzeje, to nie
    lapie fixa, ale bardzo dziwacznie - odbiera sygnal z wielu satelitow,
    niektore ponoc nawet dobrej jakosci, a fixa nie ma. A zegar jakis
    rozjechany. I tak np dwie godziny.

    Niestety, nie pokaze szczegolow, bo program nie loguje danych bez
    waznej pozycji :-(

    J.

  • 38. Data: 2018-02-09 14:15:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

> [...]
    >dzisiejsze standardy rozdzielczości 128x128. Tylko dla
    >tej cechy, że jak będzie potrzebny, to zadziała.

    VFD ? Przeciez one emisje traca, byc moze proznie, a i przepalic
    wlokno latwo, czy np urwac przy upadku.
    Za to amoled uzywam w telefonie juz kilka lat, nie widac aby sie
    degradowal.

    No i mam przedluzacze z indywidualnymi wlacznikami gniazdek i
    neonowkami ... polowa juz nie swieci.

    I mam jeszcze kalkulator Casio z lat 80-tych ... LCD jeszcze dziala
    :-)

    J.

  • 39. Data: 2018-02-09 14:21:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >się na moich oczach do magazynu dla zegarmistrzów, dosłownie
    >co drugi numer to jakiś zegar. Coś kiepsko z kreatywnością,

    Ladnie wygladaja.

    A czy tak kiepsko
    http://www.electricstuff.co.uk/nixiegallery.html

    [poszukac Jeff Thomas]

    http://www.nixieclocks.de/english/gallery/index.php

    Mnie co prawda jakos nie pociagaja ...

    J.

  • 40. Data: 2018-02-09 14:44:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 09.02.2018 10:14, J.F. wrote:

    >Hmm... Ale przecież impuls resetujący jest krótki właśnie dlatego, że
    >licznik zostaje zresetowany. Normalnie linia jest ustawiana na czas
    >trwania cyklu generatora taktującego licznik z wyjściem binarnym.
    >Jeśli zostanie ustawiona linia 6, licznik się zresetuje i znów będę
    >miał
    >ustawioną linię 0,

    Tylko licznik to zestaw przerzutnikow, a one sa zestawem bramek.
    Mamy wlasciwy stan wyjsc, bramka wykrywa, resetuje przerzutniki, wiec
    bramka nie wykrywa i nie resetuje ... skad pewnosc, ze wszystkie
    przerzutniki sie zresetowaly ?

    A jak mamy dwa uklady scalone do zresetowania, to skad pewnosc, ze
    dluzsza sciezka do drugiego doprowadzi wystarczajacy sygnal resetujacy
    ?

    Albo np zegar robimy, nie chodzi o multipleksowanie 6 cyfr,
    tylko ze licznik dziesiatek sekund jak osiagnie 6, to trzeba go
    wyzerowac i powiekszyc licznik jednostek minut.
    Wystarczy dlugosc tego impulsu aby przestawic kolejny licznik ?

    W TTL zazwyczaj dzialalo, ale czy np zadziala w FPGA ?

    Liczniki synchroniczne lepsze :-)

    >Hmm... Takie rozwiązanie też na dobrą sprawę mogę wykorzystać, tylko
    >oznacza dodanie kolejnego scalaka. Dlaczego ten sposób jest lepszy od
    >wykorzystania linii 6 układu 141?

    Jak i tak masz 141, bo potrzebny do wyswietlania, to oczywiscie jest
    gorszy.
    Ale jak np masz 7447 do wyswietlacza 7segm, to jest lepszy od innych
    "komparatorow".

    J.