  • 91. Data: 2019-06-03 00:36:00
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Jun 2019 16:09:46 +0200, Marek S napisał(a):

    > O ile ten rozsądny inżynier partycypuje w programie loudness wars, to
    > wtedy tak. Czasem nawet 30-40dB nie przekracza, głównie w muzyce Pop.
    > Muzyka wtedy jest słyszalna jako ciągły łoskot. Nie ma cichych
    > instrumentów: czy to perkusja, czy cokolwiek innego - wszystko gra z
    > jednakowym poziomem. Wysokie tony zamieniają się w syk jak spuszczanie
    > powietrza z kompresora.

    Dlaczego ? Tzn dlaczego zmiana glosnosci mialaby zmieniac brzmienie ?

    Ale to jest zly eksperyment.
    Wlasciwy jest taki:
    -przygotuj stosowny fragment 24-bit,
    -nagrajmy go na DVD-Audio i CD,
    -odtwarzamy na dobrym odtwarzaczu

    J.

  • 92. Data: 2019-06-03 01:02:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Jun 2019 00:12:48 +0200, Marek S napisał(a):

    > No to już rozumiem, gdzie zepsuł się Twój kalkulator: zero to też
    > stan.Nie można go ignorować.

    No przeciez nie ignoruje - zalozylem wartosc od 0 do 15.
    Suma wielu zer, to ciagle zero.

    Tak naprawde to powinienem uzwglednic liczby ujemne.
    Nie chcialem zaciemniac - a zasada ta sama.

    > Ilość stanów dla 4 bitów wynosi 16.

    od 0 do 15 - 16 stanow.

    > Dla 3 liczb 18
    > Dla 4 liczb 19

    A coz to za glupoty.

    > Suma maksymalnych sygnałów na dwóch wejściach podwaja wartość cyfrowej
    > reprezentacji napięcia. Podwajanie to nic innego jak przesuwanie bitów o
    > jeden. Koniec kropka.

    Co w moim przykladzie widac.

    Ale jak poczwórzysz, to dodasz 2 bity.
    Poczworzysz, nie potroisz.

    > Jeśli masz inne zdanie - ja odpadam. Nie będę dyskutował o dogmatach.

    To musisz swoje dogmaty przemyslec, jesli mamy dyskutowac :-)

    Nie stracisz, jesli bedziesz mial wiecej bitow.
    Tzn na koncu stracisz, bo przetwornik ma tylko 16 czy 24 bity,
    ale przymajmniej w mikserze bedzie przetwarzanie dokladniejsze.

    > Czy oczekujesz, że będę do każdej z Twoich tez zapraszał Cię na studia
    > inżynierii dźwięku?
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Poziom_nat%C4%99%C5%BC
    enia_d%C5%BAwi%C4%99ku

    > Popatrz sobie na wzór. Tam jest 10 przy logarytmie a nie 20 - jak dla
    > napięć. Czy takich rzeczy nie możesz sam sobie wyszukiwać w Google?

    Ale tam masz moc.
    A wartosc probki cyfrowej okresla moc, czy napiecie?

    A jak sie przelicza napiecie na moc ... to wygluj sobie.

    P.S. Jest jeszcze taka wersja
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure#Sound_p
    ressure_level
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ci%C5%9Bnienie_akustyc
    zne

    > Jasne, cały świat się sprzysiągł przeciwko Tobie :-D A Tobie z lenistwa
    > się nie chce wykonać eksperymentu we własnym zakresie.

    Nie mam 24-bit sprzetu.
    A mniejsze robilem.

    > Lepiej zwalić winę na kodeki YT na zasadzie "bo tak".

    A wiesz co robia te kodeki ? Nie wiesz.

    > Zgadza się. A więc jednak słyszysz jakieś szumy! :-D To już postęp!

    Ale to jest szum ze zrodla, a nie kwantyzacji CD.

    > Ja od 8-bit. Ale to nieistotne. Grunt, że zaczynasz otwierać uszy na
    > rzeczywistość, której istnienia zaprzeczałeś. No i w dodatku już przy
    > 6-bicie! No no, jestem pod wrażeniem :-D

    Troche za szybko zmieniaja.

    Ale ja przeciez nie neguje, ze 8 bit slyszysz.
    Tylko ciekaw jestem, czy naprawde te 16-bit slyszysz, ktore sa gdzies
    na granicy slyszalnosci.

    No chyba, ze ktos ma sprzet taki ze maksymalny sygnal to 100dB czy
    wiecej ...

    > Jest to efekt jaki badaliśmy na studiach - rozstrojona zwrotnica w
    > kolumnach gra lepiej w/g zdecydowanej większości.

    IMO - rozstrojona zwrotnica daje calkiem inny charakter zmian.

    > Uleczyłem Cię! Zacząłeś dobrze słyszeć! Wow! :-D Zostałem uzdrowicielem!
    > Jeśli masz jeszcze jakieś dolegliwości, to przyłóż twarz do monitora a
    > ja Cie uzdrowię! :-D Jeśli nie pomoże, to złap przewody w gniazdku 230V :-D

    No jakos sie przeciska. Co jednak powoduje nastepne pytania:
    -czy moglbym uslyszec szumy kwantyzacji 16-bit, czy wiatrak by je
    zagluszyl,
    -czy ty moglbys je uslyszec w jadacym mercedesie :-)

    J.

  • 93. Data: 2019-06-03 09:07:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 3 czerwca 2019 01:02:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > -czy ty moglbys je uslyszec w jadacym mercedesie :-)
    Pisz jak Marek przez duże M
    Merc
    Bo pisząc mercedes ubliżasz Markowi.

  • 94. Data: 2019-06-03 12:57:38
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-05-31 22:10, Marek S wrote:

    > Nikt nigdzie nie pisał, że różnica między MP3 a Pro tkwi powyżej 20kHz.

    A po co napisałeś
    '"W praktyce jakość tych plików jest wyższa, gdyż MP3Pro nie usuwa
    dźwięków o najwyższych częstotliwościach, jak to robi MP3." ?

    W przypadku ludzkiego słuchu jedyne znaczenie dla nas ma tylko to, co
    jesteśmy w stanie usłyszeć. Więc jeśli ten format nie usuwa dźwięków w
    dowolnym przedziale powyżej tego zakresu (nieważne jakim), to jak
    napisałem - będzie to sztuka dla sztuki.

    > W ogólnie dostępnych nagraniach występuje "band 21 problem". Tak więc
    > jeśli MP3 posiada częstotliwości rzędu 166kHz, to jest to bardzo dobra
    > jej wersja.

    I serio to jest cos co jest w stanie kokolwiek odroznic w slepym
    tescie, w sposob inny niz metoda chybil-trafil?

    > To było po pierwsze. A po drugie: uważasz powstanie MP3 Pro za voodoo?

    Uważam że jest po prostu ciekawostką, z której nie ma w praktyce
    żadnego pożytku. Przecież ten format w praktyce w ogóle nie jest
    wspierany w odtwarzaczach i nie jest używany. Ciekawe czemu? ;)

    > Wszystko co nie jest MP3 to też voodoo?

    Wybacz, nie zrozumialem tego pytania.

    --

    memento lorem ipsum

  • 95. Data: 2019-06-03 15:51:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:
    >Pisz jak Marek przez duże M Merc
    >Bo pisząc mercedes ubliżasz Markowi.

    Ale nie wiem, czy Merc zasluguje.

    Bo wychodzi na to, ze ma skopany CD :-)

    J.

  • 96. Data: 2019-06-03 22:34:14
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-03 o 12:57, elmer radi radisson pisze:

    > A po co napisałeś
    > '"W praktyce jakość tych plików jest wyższa, gdyż MP3Pro nie usuwa
    > dźwięków o najwyższych częstotliwościach, jak to robi MP3." ?

    Skomentowałem Twoją opinię:
    "Jesli material jest
    zakodowany do mp3 z dobra jakoscia, to na niczym nie straci, a dobry
    sprzet nie bedzie kwiatkiem do kozucha. "

    Otóż MP3 straci i napisałem na czym. A raczej m.in. na tym. Skoro chcesz
    więcej, to również zniekształcenia fazowe psują jakość, co skutkuje, że
    stereo ogranicza się do "tam gdzie głośniej, tam gra". Lokalizacja
    dźwięków w przestrzeni praktycznie nie istnieje. Jest tylko lewo, prawo,
    środek. Nie ma dalej, bliżej itd.

    > I serio to jest cos co jest w stanie kokolwiek odroznic w slepym
    > tescie, w sposob inny niz metoda chybil-trafil?

    Wśród koneserów muzyki - z pewnością spora większość. A uwzględniając
    problemy fazowe - sądzę, że wszyscy. W przypadku ludzi "z ulicy",
    przypuszczam, że spora część nie zauważy różnicy między stereo a mono,
    30dB od 90dB itd.

    > Uważam że jest po prostu ciekawostką, z której nie ma w praktyce
    > żadnego pożytku. Przecież ten format w praktyce w ogóle nie jest
    > wspierany w odtwarzaczach i nie jest używany. Ciekawe czemu? ;)

    A to z paru powodów:

    1. Licencja jest płatna. Jeśli użytkownik miałby dorzucić 10$ do
    odtwarzacza, to by kupił tańszy.

    2. Nie ma sensu rzucać pereł przed wieprze - bez pejoratywnego odcienia.
    MP3 jest słuchane głównie przez młodzież, a ta w większości ma ubytki
    słuchu i dodatkowo jest jej kompletnie obojętna jakość. Ma hałasować.
    Dla garstki entuzjastów jakości nie powstanie fabryka.

    3. Osoby ceniące jakość mają formaty bezstratne i 24-bitowe. W zasadzie
    nie do końca jest to rozwiązanie, bo mastering często/zwykle jest ten
    sam jak na potrzeby MP3, więc mniej szumi (o ile loudness wars tego nie
    zagłusza) lecz nie ma efektu "wow". Trzeba nabywać specjalne edycje
    nagrań aby tak było - kosztują relatywnie fortunę. Ale to już inna kwestia.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 97. Data: 2019-06-03 22:41:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-03 o 00:36, J.F. pisze:

    > Dlaczego ? Tzn dlaczego zmiana glosnosci mialaby zmieniac brzmienie ?

    Bo to nie jest zwykła zmiana głośności lecz zmniejszanie dynamiki
    dźwięku. Jeśli w/w instrument głośniej uderzy a potem ma cichsze
    metaliczne wybrzmiewanie a kompresor dynamiki zrobi je bardzo głośnym,
    dzieją się cuda z percepcją.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
    "Kompresja dynamiki sprawia, że sztucznie zwiększa się pod względem
    natężenia dźwięki z pułapu najcichszych, przez co ogólnie cały utwór
    brzmi o wiele głośniej, nie ma już mowy o jakiejkolwiek naturalności
    brzmienia instrumentów."

    Muzyka przypomina łoskot. Dlatego tak jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 98. Data: 2019-06-03 23:04:00
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-03 o 01:02, J.F. pisze:

    > od 0 do 15 - 16 stanow.

    > A coz to za glupoty.

    No to odpadam. Sznurka nie da się popchnąć.

    > Ale tam masz moc.
    > A wartosc probki cyfrowej okresla moc, czy napiecie?
    >
    > A jak sie przelicza napiecie na moc ... to wygluj sobie.

> [...]

    Poczytaj zatem linki jakie podałeś.

    Jest tam jak wół napisane, że słuch ludzki reaguje na ciśnienie
    akustyczne! A co je wytwarza? Moc głośnika. Przyłóż to samo napięcie do
    głośnika o małej i bardzo dużej rezystancji - porównaj głośność.

    Jak wół jest tam napisane, że 10 log 10 z ilorazu ciśnień!!!

    Serio tego nie widzisz?

    > Nie mam 24-bit sprzetu.
    > A mniejsze robilem.

    Zrób zatem porównanie 16 bitów vs 6.

    > Ale to jest szum ze zrodla, a nie kwantyzacji CD.

    Jasne, ale jestem miło zaskoczony, że go usłyszałeś bo jest szansa, że
    usłyszysz szum kwantyzacji, który bywa głośniejszy.

    > Troche za szybko zmieniaja.

    Żałuję, lecz znalazłem niestety tylko ten przykład w sieci.

    > Ale ja przeciez nie neguje, ze 8 bit slyszysz.

    Hę? To chyba jakieś nieporozumienie zaszło. Byłem przekonany w 100%, że
    twierdzisz iż szumu kwantyzacji nie da się usłyszeć na wzmacniaczu
    słabszym niż 1 gigawat ustawionym na maksa.

    > Tylko ciekaw jestem, czy naprawde te 16-bit slyszysz, ktore sa gdzies
    > na granicy slyszalnosci.

    Lubisz mantrować w kółko coś, co już wyjaśniłem 4 lub 5x. Więc po raz
    szósty. Z tego 16-bitowego nagrania przewijamy do fragmentu, gdzie jakiś
    flet, czy inny wąskopasmowy instrument gra na 4 bitach. I słuchamy czy
    jest modulowany szum, czy go nie ma. Modulowany - bo szum kwantyzacji
    pojawia się wraz dźwiękiem. Nie ma dźwięku - nie ma szumu kwantyzacji.

    Czy to słyszę? Jak cholera słyszę. I to nie przy 4rech ale już przy 8
    bitach zaczyna szumieć zauważalnie.

    > No chyba, ze ktos ma sprzet taki ze maksymalny sygnal to 100dB czy
    > wiecej ...

    Przy słuchaniu 70-80dB doskonale słyszę szum kwantyzacji przy cichych
    fragmentach (przy 16 bitach, z czego używanych <8).

    > -czy moglbym uslyszec szumy kwantyzacji 16-bit, czy wiatrak by je
    > zagluszyl,

    Może by je zagłuszył. Wiatraki w lapkach bywają bardzo głośne.

    > -czy ty moglbys je uslyszec w jadacym mercedesie :-)

    W jadącym aucie nie usłyszę tego raczej. Ale nie o tym jest mowa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 99. Data: 2019-06-03 23:04:48
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-06-03 o 15:51, J.F. pisze:

    > Ale nie wiem, czy Merc zasluguje.
    >
    > Bo wychodzi na to, ze ma skopany CD :-)

    Ciekawa rzecz, że DVD będący tym samym urządzeniem, już nie jest skopany.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 100. Data: 2019-06-03 23:12:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Monday, June 3, 2019, 11:04:00 PM, you wrote:

    > No to odpadam. Sznurka nie da się popchnąć.

    Zdecydowanie w tej kwestii to Ty jesteś sznurkiem :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan