  • 21. Data: 2020-04-07 21:43:02
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.04.2020 o 19:30, Atlantis pisze:

    > Do korzystania z "najtańszych Baofengów" potrzebujesz licencji
    > krótkofalarskiej albo wykupionej komercyjnej licencji na korzystanie z
    > jakiejś częstotliwości. Spotkałem się z informacją, że pewne firmy
    > sprzedające radia (Militaria.pl?) oferują też dokumenty, które pozwalają
    > na korzystanie z jakiejś częstotliwości bez posiadania licencji
    > krótkofalarskiej. Szczegółów nie znam.

    Widzę właśnie coś takiego:
    http://sklep.autoradia.pl/pl/c/Pozwolenie-radiowe/12
    0
    czy to rozwiązuje problem legalności?

    > Generalnie nie są to radia dla "zwykłego użytkownika", bo jeśli ktoś nie
    > wie co robi, może łatwo narobić sobie kłopotów, chociażby nadając na
    > częstotliwości policji lub pogotowia...

    Na razie temat nowy, ale po całej akcji z kwarantanną jest pomysł żeby
    wykorzystać te radia na grzyby, na ryby. A może mu się spodoba i
    zostanie krótkofalowcem?

    > Popularne Baofengi teoretyczne można przystosować do pracy na PMR,
    > programując odpowiednie częstotliwości, jednak nie są one
    > radiotelefonami PMR i nie powinno się ich w ten sposób używać - właśnie
    > dlatego, że nadają ze zbyt dużą mocą i posiadają wymienne anteny.

    No dobra, ale przy nadawaniu z mniejszą mocą, o ile da się to zrobić w
    tych radiach, i bez odkręcania anteny, można tego w miarę bezproblemowo
    używać?

    > W opisanych warunkach PMR prawie na pewno się nie sprawdzi. Dwa
    > radiotelefony Baofenga, nadające z mocą 5W - 8W (zakładając, że
    > użytkownicy mają uprawnienia) raczej też nie, chociaż jest jakaś szansa
    > - wszystko zależy od ukształtowania terenu.

    Na chwilę obecną nie ma żadnych uprawnień, i nie bardzo jest czas coś
    oganiać, no chyba, że licencja z linka wystarczy.
    "Konferencje" z rodziną z sąsiedniej wsi na razie odpuszczamy.
    Wystarczy, że z kimś własnej wsi będzie łączność. Na chwilę obecną
    podobno dwie rodziny zgodziły się wziąć radio do domu

    > Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.

    CB nie brałem pod uwagę, bo jak kiedyś używałem sporadycznie jakiegoś
    ręcznego radia, to on tylko szumiał i trzaskał, generalnie jakość
    dźwięku była ciulowa.

    > Albo po prostu zewnętrzna, kierunkowa antena GSM, podłączona do jakiegoś
    > starego telefonu/bramki i wycelowana w stronę lokalnego BTS-a.

    W/g map najbliższy BTS jest o jakieś 4km od wsi, ale nie ma widoczności
    optycznej, anteny i starego telefonu brak. Czy to na pewno zadziała, bo
    jak nie to też pieniądze wywalone w błoto.

    W całej akcji nie chodzi też o to, żeby sobie urządzać pogaduszki z
    rodziną czy znajomymi, ale poprosić w razie czego o jakieś zakupy czy
    inną pomoc.

  • 22. Data: 2020-04-07 21:46:22
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 07.04.2020 19:37, Atlantis wrote:

    > Chociaż zgadzam się, że chyba najlepszym wyjściem dla kogoś niemającego
    > pojęcie o radiu będzie bramka GSM z zewnętrzną anteną kierunkową.

    A w razie niepowodzenia zostaje jeszcze telefonia satelitarna (jak to
    się teraz ma?), ewentualnie internet satelitarny - ceny są IMHO do
    przyjęcia, oczywiście jeśli nie zadziała nic innego.

    --
    Mirek.

  • 23. Data: 2020-04-07 21:57:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > W/g map najbliższy BTS jest o jakieś 4km od wsi, ale nie ma widoczności
    > optycznej, anteny i starego telefonu brak. Czy to na pewno zadziała, bo
    > jak nie to też pieniądze wywalone w błoto.

    Warto sprawdzić (na stronie z BTS-ami) co to za BTS. Bo jeśli jest to
    LTE T-Mobile, to nie ma co do niego startować z kartą Plusa. Zwłaszcza
    w starym telefonie, który ma tylko GSM.

    > W całej akcji nie chodzi też o to, żeby sobie urządzać pogaduszki z
    > rodziną czy znajomymi, ale poprosić w razie czego o jakieś zakupy czy
    > inną pomoc.

    Działający telefon w chałupie to też jest jakaś wartość dodana.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2020-04-07 21:57:55
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-04-07 o 21:46 +0200, Mirek napisał:
    > A w razie niepowodzenia zostaje jeszcze telefonia satelitarna (jak to
    > się teraz ma?), ewentualnie internet satelitarny - ceny są IMHO do
    > przyjęcia, oczywiście jeśli nie zadziała nic innego.

    Potwierdzam, mam internet sat z oferty Tooway, jako drugie łącze. 16
    Mbps, bez limitów ilościowych (aczkolwiek po przekroczeniu ileś GB w
    miesiącu teoretycznie przestają gwarantować pasmo - ale ja nie widzę
    różnicy), koszt 29 euro/mc, czyli tyle ile kosztuje normalny ADSL.
    Jedyny mankament jest taki, że rtt jest w okolicach 700 ms, na
    początku trochę dziwnie się rozmawia. Trzeba się przyzwyczaić.

    Mateusz

  • 25. Data: 2020-04-07 22:10:31
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2020-04-07 21:37, Mirek wrote:

    > A czy ktoś testował: antena zewnętrzna, kabel niskostratny i druga
    > antena w pobliżu telefonu?

    Czasami wystarczy zwykly koncentryk wstawiony do komina i 'zastrugany'
    odpowiednio na oby koncach.

    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=p
    asive+repeter

    https://www.electroschematics.com/24ghz-coaxial-ante
    nna/

  • 26. Data: 2020-04-07 22:30:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.04.2020 21:43, nadir wrote:

    > Widzę właśnie coś takiego:
    > http://sklep.autoradia.pl/pl/c/Pozwolenie-radiowe/12
    0
    > czy to rozwiązuje problem legalności?

    Wygląda na to, że pozwolenie jest przypisane do konkretnego egzemplarza
    radiotelefonu. Nie ma mowy o ograniczeniu mocy, wiec zakładam, że można
    nadawać z pełną dostępną w tych modelach (więc pięć lub osiem watów).
    Niestety najwyraźniej nie można legalnie zrobić innej, fajnej rzeczy -
    zaprogramować jakiejś taksówkarskiej Motoroli na tę częstotliwość,
    wystawić na dach antenę i nadawać z mocą 25W. :)

    Jak mówiłem - możliwości Baofenga na 5W zależą od warunków i
    ukształtowania terenu. Przy 5W stojąc na wzgórzu nieraz rozmawiałem z
    Krakowem z miejscowości oddalonej o 30 km. Innym razem udało mi się
    przeprowadzić z tego samego miejsca łączność z Makowem Podhalańskim.
    Dość często rozmawiałem przez przemienniki oddalone o dziesiątki
    kilometrów. Innym razem wystarczyło wejść w dolinę, a zasięg
    diametralnie się zmniejszał...

    > Na razie temat nowy, ale po całej akcji z kwarantanną jest pomysł żeby
    > wykorzystać te radia na grzyby, na ryby. A może mu się spodoba i
    > zostanie krótkofalowcem?

    Z tym pozwoleniem radio powinno się nadawać do takich zastosowań, o ile
    tylko będzie się trzymało tych częstotliwości. Krótkofalarstwo to już
    trochę bardziej skomplikowana sprawa dla kogoś, kto nigdy nie miał nic
    wspólnego z łącznością radiową.

    > No dobra, ale przy nadawaniu z mniejszą mocą, o ile da się to zrobić w
    > tych radiach, i bez odkręcania anteny, można tego w miarę bezproblemowo
    > używać?

    Najpopularniejsze Baofengi (takie jak UV-5R) mają tylko dwa ustawienia
    mocy: 1W i 5W. Tak więc nawet przy najniższym ustawieniu jest to dwa
    razy więcej, niż pozwala specyfikacja PMR. No i sam fakt posiadania
    odkręcanej anteny dyskwalifikuje takie radio jako radiotelefon PMR.
    Oczywiście są to wymogi prawne, bo od strony technicznej takie radio
    będzie mogło komunikować się z PMR-kami.
    Oczywiście Baofeng produkuje też radia spełniające wymogi potrzebne do
    legalnej pracy na PMR.

    > CB nie brałem pod uwagę, bo jak kiedyś używałem sporadycznie jakiegoś
    > ręcznego radia, to on tylko szumiał i trzaskał, generalnie jakość
    > dźwięku była ciulowa.

    Od niwelowania szumów jest squelch.
    Moim zdaniem nie ma jakiejś diametralnej różnicy pomiędzy jakością
    dźwięku w CB, PMR i tanich radiotelefonach w stylu Baofenga.
    Z ręcznymi radiotelefonami CB faktycznie bywa różnie, ale te stacjonarne
    i samochodowe faktycznie oferują lepszą jakość i wygodę korzystania,
    choćby z uwagi na lepsze filtry wejściowe.

  • 27. Data: 2020-04-07 22:35:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.04.2020 21:35, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > da radę. A potem przy da się w samochodzie. Kanały 19 do powiedzmy 22
    > "zarezerwowane" dla kierowców, 9 - ratunkowy

    Trzymanie się z dala od kanału 9 to na chwilę obecną już chyba tylko
    taka tradycja. Wątpię, żeby jakiekolwiek służby czy wolontariusze
    pełnili tam dyżury, nasłuchując wezwania pomocy. Ciekawe kiedy ostatni
    raz ktoś w Polsce wzywał pomoc w ten sposób...

    Na kanale 28 też panuje obecnie absolutna cisza, więc można powiedzieć,
    że on też zatracił swój pierwotny charakter. Pewnie nikt by się już nie
    obraził o prowadzenie rozmów w tym miejscu, ale ja ze względu na
    tradycję czułbym dyskomfort prowadząc tam łączności. :)

  • 28. Data: 2020-04-07 22:40:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.04.2020 20:27, Cezary Grądys wrote:

    > Kiedyś gadałem na ręczniaku z anteny dachowej, podłączyć można, ale
    > niewygodnie.

    Jasne. Ręczne CB po podłączeniu do samochodowej czy dachowej anteny
    pozwala już na robienie całkiem dalekich łączności. Tak samo dość mocno
    wzrastają możliwości Baofenga UV-5R po podłączeniu do anteny na dachu.
    Problem w tym, że to niewygodne i trzeba kombinować z zasilaniem. Już
    prościej podłączyć samochodowe/stacjonarne radio, które zwykle ma
    chociażby lepsze filtry wejściowe.

  • 29. Data: 2020-04-08 07:31:49
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    Rozumiem, że wariant łączności internetowej nie jest brany pod uwagę.

  • 30. Data: 2020-04-08 10:18:28
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2020-04-08 o 07:31, Roman Rogóż pisze:
    > Rozumiem, że wariant łączności internetowej nie jest brany pod uwagę.

    To samo chciałem napisać - od tego bym zaczął w ogóle.