  • 61. Data: 2017-08-26 15:32:01
    Temat: Re: Na początku zegarki elektroniczne były drogie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Przy masowej produkcji nie korzysta sie z obrabiarek cnc. Masowke taka jak czesci
    samochodowe robi sie na specjalizowanych obrabiarkach. Detal zamocowany i sie obraca.
    Z boku noz. Tokarka jak sie patrzy. Ale ta tokarka tylko tloki umie toczyc. A na
    szlifierce do zaworow nic innego niz zawor nie da sie szlifowac.

    Trochę czasu temu miałem praktyki zawodowe w Dębicy w zakładach WUCH
    (Wytwórnia Urządzeń Chłodniczych).
    Zakład główny to było kilka tysięcy ludzi, sporo działów i wydziałów.

    Nota bene: do dziś nie wiem, czym różnił się Dział od Wydziału. Ale
    pamiętam, że pomyłka w nazewnictwie była traktowana gorzej, niż
    średniowieczne rzucenie rękawicą w twarz ;)

    W każdym razie, oprócz maszyn ściśle specjalizowanych (czyli szlifierki
    magnetyczne, specjalne honownice, nietypowe tokarki, np. ze stałym nożem
    i ruchomym stołem o średnicy kilu metrów) było kilka tzw. "centrów
    obróbczych".
    Owe Centrum Obróbcze składało się ze stołu, obracanego w trzech osiach,
    podobnym do frezarskiego. Tyle, że można na nim było zamocować co
    najmniej malucha, jak nie PF125p. Oprócz stołu była "karuzela" z
    narzędziami: fezy, noże, wiertła, końcówki szlifierskie, itd. Narzędzia
    były mocowane do wrzecion, a te też miały kilka stopni swobody.
    Dokładność takiej maszyny, to bodajże 0,002mm.
    Programowane były za pomocą taśm lub kart, na komputerze w innym budynku.

    W zasadzie dużo na nich można było zrobić - można powiedzieć, że były to
    maszyny uniwersalne.
    Blok sprężarki wielotłokowej (stopień skomplikowania jak blok silnika
    spalinowego) w zasadzie za jednym, góra dwoma mocowaniami się robiło.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 62. Data: 2017-08-26 16:41:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.08.2017 o 13:44, s...@g...com pisze:

    > No 30 lat temu to melexy byly i polska byla przodownikiem w ich produkcji. I to
    nie jest info fałszywe :)

    No wiem. Ale i 30 lat temu dałoby się robić elektryki (gdyby nie
    baterie). Różnica jest taka, że trzydziści lat temu wszyscy obśmialiby
    to "a na chuj mnie samochód, który trzeba ładować 30 minut co 200km,
    przy czym ładowarki są co 400km". Teraz mają po prostu lepszy marketing
    w stylu "pokaż że cię stać - kup gówno w cenie trufli, sąsiedzi wyskoczą
    z kapci z zazdrości, bądź hipsterem laski na to lecą a ty awansujesz w
    pracy";)

    Jedyna różnica w stosunku do 30 lat wstecz nie dokonała się w
    technologii a w umysłach. Technicznie elektryki są prostsze od spalinek
    (gdyby nie akumulatory). Ogólnie jakiekolwiek rozpatrywanie elektryków z
    gwiazdką "gdyby nie akumulatory" to jak zdanie wiesława "Gdybyśmy mieli
    blachy, to byśmy produkowali konserwy. Ale nie mamy mięsa":P

    > Ciekawe kiedy tesle zaczna miec problemu takie jak niektóre laptopy czy komórki -
    gwałtowne spalanie...

    Po pierwszym przypadku:P

    Shrek

  • 63. Data: 2017-08-26 23:57:25
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Shrek"

    > Ciekawe kiedy tesle zaczna miec problemu takie jak niektóre laptopy czy
    > komórki - gwałtowne spalanie...

    Po pierwszym przypadku:P
    ---
    Przecież takie przypadki już miały miejsce. Pytanie raczej co na to crash
    testy

  • 64. Data: 2017-08-27 08:02:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.08.2017 o 23:57, re pisze:

    > Po pierwszym przypadku:P
    > ---
    > Przecież takie przypadki już miały miejsce. Pytanie raczej co na to
    > crash testy

    Może do tej pory paliły się nie gwałtownie i bez związku z akumulatorami?

    Shrek

  • 65. Data: 2017-08-28 10:42:27
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-08-23 o 20:54, Adam pisze:

    > Ciekawe, kiedy "elektryki" będą tańsze od samochodów spalinowych.

    Kiedy będą tak samo rozpowszechnione.

  • 66. Data: 2017-08-28 11:02:12
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-08-24 o 10:35, kakmar pisze:

    > Patrz a u mnie robocie ciągle szukają programistów, systemowców, analityków,
    testerów... Kiedyś ~90% pracujących pracowało w rolnictwie, teraz ~3% i jak to
    wyjaśnisz,

    Wyjechali do Warszawy.

  • 67. Data: 2017-08-29 10:30:50
    Od: Mateusz Viste <m...@l...localhost>

    On Thu, 24 Aug 2017 16:57:19 +0200, Cavallino wrote:
    > W dniu 24-08-2017 o 07:05, cef pisze:
    > panstwa zyjace z ropy beda mogly sie
    >
    > To akurat nie byłoby takie niepożądane, biorąc pod uwagę kto ma
    > ropę.....

    Wenezuela? Kanada? Rosja?

  • 68. Data: 2017-08-29 16:51:51
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    > Wenezuela? Kanada? Rosja?

    Tak - Rosja i arabusy.
    Wenezuela może żyć tak jak inne państwa w regionie, wystarczy
    zlikwidować komunizm.
    Kanada tym bardziej sobie poradzi.

  • 69. Data: 2017-08-29 17:19:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 29-08-2017 o 10:30, Mateusz Viste pisze:

    >Tak - Rosja i arabusy.
    >Wenezuela może żyć tak jak inne państwa w regionie, wystarczy
    >zlikwidować komunizm.
    >Kanada tym bardziej sobie poradzi.

    Kanada w calosci sobie poradzi, ale o ile pamietam, to oni maja sporo
    ropy w piaskach bitumicznych.
    A tam koszta wydobycia sa dosc wysokie.
    Jak cena sprzedazy jest wysoka, to sprawa sie oplaca, jak jest niska,
    to musi poczekac na lepsze czasy.
    A w miedzyczasie groza bankructwa firmom, bankom, funduszom ...

    J.

  • 70. Data: 2017-09-09 22:21:57
    Od: j...@i...pl

    On Wed, 23 Aug 2017 21:55:57 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    wrote:

    >W mojej osobówce mieści się 68litrów. :-)

    I ładowanie tego aku będzie trwało tyle, co tankowanie tych 68 litrów
    ;)

    http://jerzu.waw.pl GG:129280
    Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06