  • 31. Data: 2019-02-26 22:19:33
    Temat: Re: Napęd ze stałym momentem
    Od: 4...@g...com

    Ty moze masz trzy mozliwosci. Ja mam swoje zasady. Jesli nie potrafisz czegos zrobic
    to musisz za to zaplacic. Pomaganie uwazam za dopuszczalne jesli przedsiewziecie nie
    ma charakteru komercyjnego. Chwilowo dostas kilka bezuzytecznych rad, jak to na
    grupach.

  • 32. Data: 2019-03-01 00:00:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.02.2019 o 21:24, Jacek pisze:
    > Modernizuję antyczne urządzenie i potrzebny mi jest napęd dający stały
    > moment obrotowy na poziomie 0,01 Nm. Prędkość obrotowa jest znikoma, bo
    > element robi kilka obrotów w ciągu całego cyklu, który trwa około 10 minut.
    > W starym urządzeniu był napęd taki, jak w zegarach mechanicznych.
    > Pod jakim hasłem szukać takiego czegoś? Na razie wychodzą mi same
    > rozwiązania motoryzacyjne, a to nie ta skala.

    Po pierwsze musisz przyjąć jakąś dopuszczalną tolerancję - dokładnie, to
    nic mi do głowy nie przychodzi. Jeśli dopuszczalna jest tolerancja
    powiedzmy na poziomie 1~2% to wyobrażam sobie to tak, że silnik
    elektryczny napędza oś przez sprzęgło zrobione z takiej spiralnej
    sprężyny (jak w zegarku) o liniowej charakterystyce. Na tym wale musi
    być również sprzęgło jednokierunkowe oraz sterowanie powodujące, że
    silnik robi ten jeden "krok", gdy napięcie sprężyny spadnie, zaś wyłącza
    się na końcu dopuszczalnego napięcia. Kluczem do sukcesu jest miękka
    charakterystyka tej sprężyny, bo im będzie bardziej płaska, tym ten
    silnik będzie mógł większy jednorazowo krok wykonać.

    Jeśli takie rozwiązanie Ci nie pasuje, to pozostaje sprzęgło
    hydrodynamiczne. Tyle, że przy takich niewielkich momentach, to moim
    zdaniem będzie dość trudne do wysterowania. Z reguły jego
    charakterystyka zmienia się w funkcji temperatury, a nie wiem, czy da
    się ją utrzymać na stałym poziomie.

    Kolejne rozwiązanie, to napęd hydrauliczny. Moment zależy w tym wypadku
    od ciśnienia, a przy położonym "piętro wyżej" zbiornikiem o odpowiednio
    dużej powierzchni (małe wahania poziomu, przy dużym wydatku) moment
    bedzie w miarę stały - ale to jest potrzebna po prostu wieża ciśnień.
    Tak sałe ciśnienie się w wodociągach robi.

  • 33. Data: 2019-03-01 09:06:48
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 26.02.2019 o 22:19, 4...@g...com pisze:
    > Ty moze masz trzy mozliwosci. Ja mam swoje zasady.
    Jak to mówią: nie ma tego złego, co by nam nie wyszło.
    Rozwiązaliśmy problem w ten sposób, że zamiast "modernizacji" będzie
    "renowacja" starego urządzenia, a więc ciężarek na żyłce.
    Tym sposobem napęd elektryczny nie będzie już niezbędny.
    Jacek

  • 34. Data: 2019-03-01 09:45:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-03-01 o 09:06, Jacek pisze:
    > napęd elektryczny nie będzie już niezbędny.
    A co z normą?

    Robert

  • 35. Data: 2019-03-01 11:36:53
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > A co z normą?
    Też mnie to zaskoczyło. Jak się dowiem, to napiszę.
    Jacek

  • 36. Data: 2019-03-01 14:30:17
    Od: 4...@g...com

    Mam nadzieje ze na urzadzeniu znajdzie sie podziekowanie dla JF w formie trwale
    przymocowanej tabliczki. On pierwszy poradzil sznurek.

  • 37. Data: 2019-03-01 18:49:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-01 o 14:30, 4...@g...com pisze:
    > Mam nadzieje ze na urzadzeniu znajdzie sie podziekowanie dla JF w formie trwale
    przymocowanej tabliczki. On pierwszy poradzil sznurek.

    Najczęstsze motywacje wolontariuszy:

    chęć zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego;
    potrzeba kontaktu z ludźmi lub nawiązania nowych znajomości;
    chęć bycia potrzebnym;
    chęć spłacenia dobra, które kiedyś od kogoś się otrzymało (zobacz także:
    filantropia, humanitaryzm);
    chęć zdobycia nowych umiejętności oraz doświadczeń zawodowych i życiowych;
    pobudki religijne

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wolontariat

    WM

  • 38. Data: 2019-03-01 20:21:04
    Od: 4...@g...com

    W zwiazku z tym WM uwazasz ze podziekowanie w formie tabliczki sie nie nalezy?

  • 39. Data: 2019-03-01 20:40:51
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-01 o 20:21, 4...@g...com pisze:
    > W zwiazku z tym WM uwazasz ze podziekowanie w formie tabliczki sie nie nalezy?

    W Twoim systemie wartości tabliczka jest na ważnym miejscu, obok dóbr.
    Są ludzie, dla których ważniejsze są inne rzeczy niż pomniki.

    WM

  • 40. Data: 2019-03-01 20:44:17
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 01.03.2019 o 14:30, 4...@g...com pisze:
    > Mam nadzieje ze na urzadzeniu znajdzie sie podziekowanie dla JF w formie trwale
    przymocowanej tabliczki. On pierwszy poradzil sznurek.
    Sznurek to tam był od 1960 roku, potem założyli żyłkę w ramach postępu
    technicznego.
    Jacek