  • 11. Data: 2018-02-07 14:11:11
    Temat: Re: Nauka programowania FPGA
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > Przeciwnie. Naukę lepiej zacząć od czegoś o większych zasobach.

    W pełni popieram, okres nauki to nie czas na pałowanie się
    z ograniczeniami sprzętowymi platformy. Na tym etapie im
    mniej problemów, tym lepiej. I potem też: ile kosztuje godzina
    Twojego czasu, a ile zaoszczędzisz na większym układzie?
    Jeśli nie klepiesz płytki w milionach, to Ci się NRE nie zwróci.

    > Jak kupi EVB z FPGA, to niby dlaczego miałby to uszkodzić?

    Bo geniusz dał na płytce przełącznik, ale nie zabezpieczył go szeregowym
    opornikiem, a początkujący ustawił sobie dany pin jako wyjście. Przykład
    z praktyki własnej. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2018-02-07 14:21:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    s...@g...com wrote:
    >W pełni popieram, okres nauki to nie czas na pałowanie się
    >z ograniczeniami sprzętowymi platformy. Na tym etapie im
    >mniej problemów, tym lepiej.

    Hm ... mniejsza latwiej ogarnac.
    Ale CPLD to bardzo ograniczone FPGA, wiec tez bym nie polecal.

> [...]
    >szeregowym
    >opornikiem, a początkujący ustawił sobie dany pin jako wyjście.

    To jakies strasznie slaby uklad.
    IMO - powinien przezyc, prad wyjsciowy jest ograniczony :-)
    No ale moje doswiadczenie siega TTL a nie ukladow 10nm :-)

    J.

  • 13. Data: 2018-02-07 14:33:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Hm ... mniejsza latwiej ogarnac.

    Nie zgodzę się, bo ogarnianie to nie jest sytuacja zerojedynkowa.
    Na FPGA możesz zrobić to samo, co na CPLD, a jeśli jakiegoś zasobu
    nie używasz, bo go nie rozumiesz, albo nawet nie wiesz o jego
    istnieniu, to przecież nie przekreśla pozostałej części zdobytej wiedzy.
    Będziesz miał się czego douczyć, a na CPLD nie. :-)

    > Ale CPLD to bardzo ograniczone FPGA, wiec tez bym nie polecal.

    CPLD jest świetne do pozbycia się z płytki jakiejś drobnej logiki
    sklejającej układ do kupy, ale jeśli projektujesz go od zera na FPGA,
    to tej logiki i tak nigdy by tam nie było. IMHO CPLD nie nadają się
    do zastosowań amatorskich z dokładnie tego powodu, a nie
    trudności/obudowy/kosztu. Można od razu walnąć z nieco grubszej rury
    i zapomnieć o tego typu problemach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2018-02-07 14:58:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    >do zastosowań amatorskich z dokładnie tego powodu, a nie
    >trudności/obudowy/kosztu. Można od razu walnąć z nieco grubszej rury

    Hm, skoro amator celuje w uP z pewna iloscia logiki, to ta ilosc
    bedzie niewielka, choc moze niekoniecznie az taka drobna.
    Zmiesci sie w FPGA, i sa szanse, ze sie zmiesci w CPLD ... wiec mozna
    wybrac tansze/mniejsze/latwiejsze :-)

    Wybierac duze FPGA, zeby w srodku zrobic troche logiki i uP, to mi sie
    wydaje nieekonomiczne :-)
    Ale ceny spadaja :-)

    uP z niewielkim dodatkowym FPGA na pokladzie bylby swietny.
    Tylko to narzekanie, ze BGA sie trudno lutuje :-)

    Dodaj do tego czas inicjalizacji - CPLD zazwyczaj dziala od razu,
    FPGA w zaleznosci od wersji potrafi wymagac pewnego czasu na
    skonfigurowanie.

    J.

  • 15. Data: 2018-02-07 14:59:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Wysocki wrote:

    > - "Układy FPGA w przykładach" (kurs, 4 części)
    > - Wprowadzenie do języka Verilog (książka)
    >
    > Polecacie któreś z tych dwóch?

    Powyższych pozycji nie znam, ale mam radę: odpuść sobie naukę
    Veriloga na etapie wstępnym. W ISE/Quartusie są graficzne edytory
    schematów, poklikaj sobie i zobacz, jak Ci to leży. Naucz się sprzętu
    i myślenia w nowych kategoriach. Dopiero z tym zabieraj się za
    modelowanie na poziomie tekstowym. W drugą stronę to IMHO strata
    czasu: nauczysz się pisać, ale nie będziesz rozumiał, co piszesz.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2018-02-07 15:06:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Wybierac duze FPGA, zeby w srodku zrobic troche logiki i uP, to mi sie
    > wydaje nieekonomiczne :-)

    W tanich FPGA nie masz znaczącej ilosci pamięci na chipie i się układ
    komplikuje o dodatkowe chipy, co zjada powierzchnię płytki i piny IO.

    > uP z niewielkim dodatkowym FPGA na pokladzie bylby swietny.
    > Tylko to narzekanie, ze BGA sie trudno lutuje :-)

    Dokładnie z tych powodów najbardziej podobają mi się hybrydy,
    np. PSoC5 i Zynq. PSoC jest w QFN i TQFP, więc do polutowania
    w domu. Jest też i takie rozwiązanie:

    https://shop.trenz-electronic.de/en/TE0722-02-DIPFOR
    Ty1-Soft-Propeller-with-Xilinx-Zynq-7010-and-16-MByt
    e-Flash

    > Dodaj do tego czas inicjalizacji - CPLD zazwyczaj dziala od razu, FPGA w
    > zaleznosci od wersji potrafi wymagac pewnego czasu na skonfigurowanie.

    Są FPGA z flashem w środku, są też konfigurowalne antifuse'ami.
    Ale to nie problem w zastosowaniach amatorskich.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2018-02-07 15:07:15
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

  • 18. Data: 2018-02-07 15:37:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Adam Wysocki wrote:

> [...]
    >Veriloga na etapie wstępnym. W ISE/Quartusie są graficzne edytory
    >schematów, poklikaj sobie i zobacz, jak Ci to leży. Naucz się sprzętu

    To nie lepiej jednak zaczac od VHDL/Veriloga, niz dalej trzaskac te
    schematy ?

    Chociaz ... moze sie przydac jak klient wymaga dokumentacji "prostej
    logiki" :-)

    J.

  • 19. Data: 2018-02-07 16:01:44
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 7 lutego 2018 15:37:28 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości grup

    > To nie lepiej jednak zaczac od VHDL/Veriloga, niz dalej trzaskac te
    > schematy ?

    W rozbudowanych projektach, gdzie FPGA jest wykorzystywane do kontrolowania różnych
    niezależnych układów np. kontroler USB,DDR RAM,Przetworniki AD/DA i cholera wie co
    jeszcze, uważam schemat za najlepsze narzędzie. Jeden rzut oka i wiadomo co jest co i
    jaki jest przepływ logiczny obrabianego sygnału. Jasne, że to samo da się zrobić w
    VHDL'u pisząc strukturalnie, ale nikt mi nie wmówi że taki projekt będzie
    przejrzysty. A znalezienie ewentualnego błędu zaczyna urastać do naprawdę dużego
    problemu. Strukturalny VHDL wykorzystuję jedynie w przypadku powielenia jakiegoś
    bloku funkcjonalnego na n-kanałów. Wtedy istotnie łatwiej i szybciej jest to zrobić w
    paru linijkach kodu, niż smarować na schemacie np. 64 klocki i łączyć je drutami.
    Ewentualne rozszerzenie liczby kanałów na 128, to w VHDL'u kwestia kilku sekund
    roboty. Natomiast VHDL jest znakomitym narzędziem do projektowania behawioralnego.
    Synteza stanów maszynowych na piechotę na bramki i przerzutniki, to nie tylko strata
    czasu, ale wręcz głupota.

  • 20. Data: 2018-02-07 21:10:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik stchebel napisał w wiadomości

> [...]
    >RAM,Przetworniki AD/DA i cholera wie co jeszcze, uważam schemat za
    >najlepsze narzędzie. Jeden rzut oka i wiadomo co jest co i jaki jest

    Hm, w czasach PLD to mi prosciej bylo zapisac rownania logiczne niz
    sie zastanawiac, co te bramki realizuja :-)
    Choc przyznaje, ze rejestry/latche byly nieczyste w zapisie.

    Kontroler DDR RAM ... a tego sie nie robi w FPGA ?
    I jak to narysowac :-)

    J.