  • 101. Data: 2017-01-17 09:57:09
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:214b02e2-57e4-47d6-bb14-930b4fa58368@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 16 stycznia 2017 16:43:46 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Ale rzeczywiście taka niska sprawność tam jest?

    Cholera wie. Dawno temu bym sie spodziewal wzmacniacza klasy C, to on
    ma sprawnosc taka sama.
    Teraz cholera wie co zrobili - niby mozna jakims PWM.

    >wypromieniować sobie 2MW "ciągle" to by trzeba sie było napocić.

    Oj tam, chlodnica od samochodu moze 300kW rozproszyc, tylko wymaga
    200km/h :-)

    >Jakieś osiedle zimą grzeją?

    Sami sie pewnie grzeja.

    >A z tym zbieraniem to ja rozumiem. I dlatego napisałęm że tej
    >złotówki czy pięciu to na to akurat mi nie żal. przy innych
    >wymienionych bym sie nie zastanawiał i bym nie dał ;)

    Demokracje portfelowa wprowadzic ?
    Polityk mowi szczytne haslo i podaje konto do wplat :-)

    J.

  • 102. Data: 2017-01-17 09:58:47
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 stycznia 2017 20:04:06 UTC+1 użytkownik Luke napisał:
> [...]
    internetu musial by oferować "jakieś" proxy broadcastowe.

    > Nie proxy tylko https://en.wikipedia.org/wiki/IP_multicast, jeśli już.

    Multicast is dead.
    Dlatego napisalem w cudzysłowiu bo to wymaga podejscia rozproszonego.
    Łączysz sie do rmf a rmf wie gdzie masz isp i przekieruje cie do ichniego proxy.
    Ichnie proxy sciąga strumien raz z rmf i rozsyła do 10 klientów.

    To sporo łatwiejsze do zrobienia niż multicasty na cała polske w każdym isp, domu,
    tetheringu androidowym itp...

  • 103. Data: 2017-01-17 10:05:03
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 stycznia 2017 21:23:38 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > W szkole "bawiliśmy się" energią wolnodostępną. Generator wpięty do
    > dipola otwartego, a drugi dipol zasilał żaróweczkę z latarki.
    > Też się zastanawiałem co by było, gdyby takich dipoli-odbiorników było
    > kilka. Albo kilkadziesiąt. Albo tyle, ilu Chińczyków w Pekinie.

    Wpływa.
    Niezbyt mocno ale wpływa.
    W którymś młodym techniku widzialem jak sobie ktoś budował sobie generator i miał tam
    wskażnik mocy czy natężenia prądu.
    I jak włączał odbiornik to widział interakcję w nadajniku.

    Dodatkowo z tymi dipolami to jest tak że jak go uruchomisz to w jego sąsiedztwie
    spada natężenie pola. To OIDP jest związane z strefą fresnela. Ale w praktyce jak
    masz dwie anteny za blisko to jest szansa ze odbierają słabszy sygnał niż gdyby je
    rozsunąć...

  • 104. Data: 2017-01-17 10:08:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > O filtrowaniu nie wiedziałem.
    > Dzięki za info :)
    > Wydawało mi się, że cewka membrany i cewka "stojana" są zasilane w
    > przeciwfazie.

    Gdyby zasilić obie cewki tym samym przebiegiem (przeciwfaza obojętna),
    to by wyszedł układ mnożący, jak w watomierzu. Przy przejściu przez
    zero siła przyciągająca zerowa, a w innych momentach proporcjonalna
    do iloczynu sygnałów (w ptaktyce podniesienie funkcji do kwadratu).
    Głośnik zasilany sygnałem 440 Hz zapiszczy z częstotliwością 880 Hz.
    Nie o to nam chodzi.

    > Dziadkowie (moi i innych) mówili, jak to "dawniej" (przed wojną?)
    > rzeczywiście niektórzy ładowali akumulatory lub doświetlali chałupy
    > z dipola.

    A czym by przed wojną prostowali prąd z dipola do naładowania akumulatora?
    Detektorem galenowym? Diodą próżniową z katodą żarzoną pozyskaną energią?

    Chałupy oświetlano w latach siedemdziesiątych z nadajnika Polskiego Radia
    w Konstantynowie. Wieś była tak blisko masztu, a moc promieniowana tak
    duża, że świetlówki świeciły same, żarówki po dodaniu jakichś drutów,
    a siatka w płocie lub blacha w drzwiach od chlewika potrafiła gadać,
    grać i śpiewać. Zresztą po zawaleniu się masztu nie odbudowano go z tego
    powodu, że ludzie już nie chcieli tej darmowej energii, a normy ich
    w tej niechęci wspierały.

    > Zastanawialiśmy się, co się z energią nadawaną (promieniowaną) dzieje,
    > i jak na nią wpływają anteny odbiorcze.
    > Chyba na to nie ma wzorów do obliczeń. Są tylko ogólne wzory zasięg/moc
    > czy tłumienność w zależności od środowiska.

    Ten megawat rozprasza się po całej Europie, a moc maleje bardziej niż
    z kwadratem odległości. Dużo z tego nie da się wydipolować.

    --
    Jarek

  • 105. Data: 2017-01-17 10:15:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

    > Ale rzeczywiście taka niska sprawność tam jest?
    >
    > wypromieniować sobie 2MW "ciągle" to by trzeba sie było napocić.
    > Jakieś osiedle zimą grzeją? A co latem?

    W Konstantynowie woda chłodząca anody lamp nadawczych zasilała
    centralne ogrzewanie budynków stacji. Latem nie ma problemu
    rozproszyć. W Solcu są nadajniki tranzystorowe (chyba 256 sztuk),
    o wiele wyższej sprawności. Musi być dużo mniej odpadów niż 2 MW.

    --
    Jarek

  • 106. Data: 2017-01-17 10:25:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

> [...]
    > z strefą fresnela. Ale w praktyce jak masz dwie anteny za blisko
    > to jest szansa ze odbierają słabszy sygnał niż gdyby je rozsunąć...

    Też się bawiłem takimi nadajnikami. To były układy z jakąś pentodą
    (EF82?) pracujące w zakresie UKF. Nawet dało się zrobić pirackką
    transmisję do odebrania zwykłym radiem. Dipole nie dość, że blisko,
    to jeszcze względnie dobrze dopasowane. W przypadku fal długich
    nikt raczej nie planuje pozyskiwać wolnej energii ćwierćfalowymi
    dipolami. Więcej jej łapie (i marnuje) słup wysokiego napięcia,
    niż czyjaś przemyślana konstrukcja z drutu.

    --
    Jarek

  • 107. Data: 2017-01-17 10:31:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Adam napisał:

> [...]
    >do iloczynu sygnałów (w ptaktyce podniesienie funkcji do kwadratu).
    >Głośnik zasilany sygnałem 440 Hz zapiszczy z częstotliwością 880 Hz.

    Ale w obwodzie anodowym nie ma przescia przez zero.
    Za to nieliniowosc bedzie duza i powinny sie mieszac czestotliwosci
    ... ciekawe jakby to brzmialo.

    Hm, popatrzec po scalakach i zmontowac takowy, czy zasymulowac na
    komputerze :-)

    >Ten megawat rozprasza się po całej Europie, a moc maleje bardziej niż
    >z kwadratem odległości. Dużo z tego nie da się wydipolować.

    Ale postaw w poblizu wiele anten odbiorczych - razem spora moc odbiora
    ... i czy zmniejszy sie sygnal docierajacy do reszty Europy czy nie ?

    J.

  • 108. Data: 2017-01-17 10:36:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

    > Na słuchacza to pewnie niemało.
    > Ale nawet jak na te babinke wychodzi 1000pln to może lepiej jej za
    > to co innego zrobic? Zreszta pokrycie FM-em mamy chyba całkiem dobre.
    > Jakieś dziury są raczej w dolinach górskich a nie za końcach polski
    > w lasach...

    Ustanowić specjalną komisję, która postanowi, w jaki sposób najlepiej
    babci dogodzić mając na to tysiąc złotych? Jest wiele takich sytuacji,
    że idą na cos pieniądze, ale dopiero przeliczenie tego "na twarz" robi
    wielkie wrażenie. Pamiętam jak kiedyś sam jeden jechałem pociągiem
    złożonym z kilku wagonów ciągniętych przez parowóz. Chciałem kupić
    bilet u konduktora, ale mi nie sprzedał, bo nie miał wydać reszty.

    > Ale aby doświetlić te miejsca medialnie to chyba lepiej postawić
    > nadajniki gdzieś w krakowie i wrocławiu i stamtąd nadawać. Tyle że
    > to raczej nie jest powód istnienia tego nadajnika. IMHO to raczej
    > takie chwalenie sie ze możemy i nadajemy...

    A nawet musimy. Dyskusje, czy odbuować Konstantynów, czy budować nowy
    nadajnik w innym miejscu szybko się skończyły, gdy zawisła groźba
    odebrania częstotliwości i dania jej komu innemu.

    --
    Jarek

  • 109. Data: 2017-01-17 10:42:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >generator i miał tam wskażnik mocy czy natężenia prądu.
    >I jak włączał odbiornik to widział interakcję w nadajniku.

    Nawet mocno wplywa. To sie nazywa GDO (Grid Dip).
    https://www.youtube.com/watch?v=_HwIL6mqq_k

    Mniej wiecej od 4 minuty jest demonstracja.

    Tylko tu trudno mowic o antenie - to raczej indukcyjne sprzezenie
    obwodow.

    Swoja droga ... skad ten skok pradu zasilajacego/sygnalu - przeciez
    badany uklad rezonansowy teoretycznie strat nie przynosi.

    J.

  • 110. Data: 2017-01-17 10:45:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale w obwodzie anodowym nie ma przescia przez zero.

    W przypadku mnożenia wystarczy, że jeden czynnik przechodzi
    przez zero. Transformator głośnikowy te radia miały.

    > Za to nieliniowosc bedzie duza i powinny sie mieszac
    > czestotliwosci ... ciekawe jakby to brzmialo.

    Kijowo.

    > Ale postaw w poblizu wiele anten odbiorczych - razem spora moc odbiora
    > ... i czy zmniejszy sie sygnal docierajacy do reszty Europy czy nie ?

    Ja jako anteny do moich radyj detektorowych używałem rynny. Do głowy
    by mi nie przyszło, by stawiać osobna konstrukcję. Rynna z radiem,
    bez radia, czy z pozyskiwaczem energii -- zawsze jest taką samą rynną.

    --
    Jarek