  • 291. Data: 2017-01-20 20:17:38
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (Bardzo wszystkich przepraszam, klawiatura mi nagle pierdolca dostala,
    zniknely pliterki, a alt-s mnatychmiast wysyla...)

    > Taka mi do głowy przyszła myśl dziwna. W zakresie fal długich ostało
    > się w Europie ledwie kilka stacji. Więcej już nigdy nie będzie.
    > W 1948 roku w Kopenhadze na konferencji państwa spierały się o te
    > dobra rzadkie, każdy chciał uzyskać dla siebie częstotliwość, kawałek
    > pasma pociętego na dziewięciokilohercowe plasterki. No to może by
    > teraz te kanały poszerzyć, skoro już nikt sąsiadowi w szkodę nie
    > lezie i nie zakłóca?

    Może byc problem wieczorem... byłem w październiku '93 nad morzem, bodajże w
    Krynicy Morskiej, radio grające program pierwszy często trzeba było obracać,
    by się dopasować do odbić w jonosferze. Zaniki i wpływy były bardzo mocne,
    od odbioru bardzo dobrego, aż do nieczytelnego. Cykl zmian był
    kilku(nasto)minutowy, dokładnie nie mierzyłem. Musiałby być jakiś dobry kod
    z dobrą matrycą RSC, aby to stabilnie grało. BTW.
    Tu sporo jest:
    http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
    Tu jednak mniej, ale też coś jest:
    http://websdr.sp3pgx.uz.zgora.pl:8901/
    I tu cokolwiek jest:
    http://websdr.suws.org.uk/
    Lorana dobrze slychac:
    http://cambs-sdr.no-ip.org:8901/
    Malo jest:
    http://remoteradio.changeip.org:8073/
    I tu Lorana dobrze slychac jak i nieco wiecej stacji, BBC to chyba po 5 kHz
    w bok wyciaga, duzo gory slychac:
    http://remoteradio.changeip.org:8073/

    Jak sie wsluchac, to slychac wahania sygnalu na niektorych stacjach LW.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 292. Data: 2017-01-20 20:53:03
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM (Chyba wYłączyła?)
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Bywa, ze elektronika odcina ladowanie po rozladowaniu ogniwa.
    > Trzeba sie dostac do zaciskow ogniwa.

    Zwykle, jak coś-tam jeszcze żyło, to po 1-2 minutach załapywało ładowanie i
    szło... ale rzeczywiście, tak często nie miałem problemów wychlanych do zera
    aku.

    > Ale karte uzywasz w jakims smartfonie, wiec micro/nano, adapterek masz ...
    > ale w ktorej szufladzie ?

    Nano, mam w swojej karcie
    https://images83.fotosik.pl/304/08e83f199067bd10.png
    , wraz z adapterami.
    Ostatecznie, kawałek taśmy scotch i podklejamy.

    > P.S. My tu gadu gadu, a we Wloszech lawina jakis hotel zasypala, z ludzmi.
    > Ciekaw jestem jak to wyglada ... budynku chyba nie zawalilo, to chyba
    > pokoi w calosci nie zasypalo ?

    Nie byłem, nie widziałem, ale skoro tam ktoś zginął (o ile mi się relacje
    nie pomyliły), to musiało być ostro.

    > Amunicji do kalasza ?

    Strzelać do poziomek i leśnych jagód chyba...
    Ja tak wolę recznie zebrać, a umyć też trzeba, żeby lisie szczyny zmyć...

    > Oni tak dalego chyba nie mysla ... ale zostana cale sklepy i magazyny
    > zostana do wykorzystania.
    > Oczywiscie trzeba pole zaczac uprawiac, jesli to ma potrwac dluzej.

    Ano właśnie. Zapasy kiedyś się skończą. A Słońce raczej nie przewiduje chyba
    zgaśnięcia w ciągu najbliższego miliarda lat?

    > No i oczywiscie zarna jakies kupic, zapas opalu, siekiery, pily, kowadlo,
    > mlotki, miech kowalski, zapas zlomu ... no i stare ksiazki dla rolnikow,

    I przede wszystkim mieć w głowie to coś, co sprawi, że nie rzucimy tego w
    pizdu po 10 minutach jazdy pługiem. Filtry nie będą wiecznie filtrować
    powietrza, a odciąganie wody z przeproszeniem, z odchodów i szczyn, to chyba
    nie bardzo...? Musi też być co zasiać... Oby drzewa i trawy przetrwały, nie
    daj Boże, aby to był jedynie modligroszek (abryna - gorsze kurestwo niż
    rycyna, nie mylić z olejem rycynowym), czy difenbachia, może jeszcze
    rącznik, jeśli ktoś umie się z nim obchodzić? Pozostaje robić zdrowe sałatki
    z pokrzywy.

  • 293. Data: 2017-01-20 21:29:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > W podaniu o zezwolenie na używanie anteny należało jako motywację
    > wpisać zainteresowanie technikami łączności satelitarnej, rozpatrywane
    > było to przez MO, SB czy zbliżone kręgi.
    Ja składałem wniosek/podanie czy coś takiego w PAR aby nabyć antenę i
    odbiornik satelitarny. Dopiero po otrzymaniu zgody mogłem nabyć sprzęt.
    Sprzedawca wymagał tego papierka.

    Robert

  • 294. Data: 2017-01-20 21:31:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Może byc problem wieczorem... byłem w październiku '93 nad morzem,
    > bodajże w Krynicy Morskiej, radio grające program pierwszy często
    > trzeba było obracać, by się dopasować do odbić w jonosferze.

    To chyba nie jest problem natury ogólnej, tylko specyfika kierunkiwych
    anten w Solcu i miejsca odbioru. Przeważnie długofalowe transmisje
    bywaja bardzo stabilne.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie, bardzo trzeszczy w lecie.
    Stryjek myśli sobie: "Ano wiem, co zrobię,

  • 295. Data: 2017-01-20 21:50:32
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > To chyba nie jest problem natury ogólnej, tylko specyfika kierunkiwych
    > anten w Solcu i miejsca odbioru. Przeważnie długofalowe transmisje
    > bywaja bardzo stabilne.

    1993 nie było jeszcze Solca. To było 2 lata po przełączeniu
    Konstantynowa do polaryzacji poziomej i PR1 był wówczas nadawany z Raszyna.

  • 296. Data: 2017-01-20 21:58:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > 1993 nie było jeszcze Solca. To było 2 lata po przełączeniu
    > Konstantynowa do polaryzacji poziomej i PR1 był wówczas nadawany
    > z Raszyna.

    Nie spojrzałem na datę. Raszyn w ogóle marnie docierał na obrzeża
    kraju, więc tym bardziej zrozumiałe te kłopoty w odbiorze.

    --
    Jarek

  • 297. Data: 2017-01-20 22:51:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To chyba nie jest problem natury ogólnej, tylko specyfika kierunkiwych
    > anten w Solcu i miejsca odbioru. Przeważnie długofalowe transmisje
    > bywaja bardzo stabilne.

    No, akurat wtedy szło z Raszyna raczej.
    Zasadniczo stabilnie, ale dobra jonosfera wszystko pomiesza, nawet fale
    długie.
    Rzecz nie jest w tym, że poziom sygnału siada jako taki, tylko trzeba się
    przekierowywać - zachodzą zjawiska propagacji wielodrożnej (pamiętajmy też o
    strefie martwej), gdzie idące różnymi torami odbicia, w ramach ruchów
    jonosfery (ona nigdy nie stoi), raz się nakładają, raz znoszą, stąd
    przekręcenie radia może po prostu przytłumić jedną z wiązek - równoległe
    ustawienie anteny ferrytowej w stosunku do wiązki, daje jej najsłabszy
    odbiór (jakby nie spojrzeć, jest to odmiana antany ramowej - i mogę to
    wykazać - gdzie tylko proporcje są inne, no i rdzeń w środku), dając więcej
    szans drugiej, ot, cała filozofia. A skoro drogi wiązek zmieniają się,
    proporcje między nimi, to i radiem kręcić trzeba.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Propagacja_fal_radiowy
    ch
    Jako krótkofalowiec, muszę mieć o tym jakieś pojęcie...

    A stryjek, ten od radia, jakby wiedział parę prostych rzeczy, to nie
    pozbywałby się odbiornika.

  • 298. Data: 2017-01-20 23:04:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Nie spojrzałem na datę. Raszyn w ogóle marnie docierał na obrzeża
    > kraju, więc tym bardziej zrozumiałe te kłopoty w odbiorze.

    Spoko, rzecz także w tym, że między Raszynem, a Krynicą Morską, jest trochę
    pagórkowatości wszelakich, a tej, jak wiadomo, nie tylko światło, ale nawet
    fale radiowe nie lubią, choć różnie różne.
    Dlatego tak silny był wpływ jonosfery. Dobry praktyk na słuch wyczuje, z
    czym ma do czynienia, lub co to może być, słysząc zniekształcenia odbioru
    jakie zachodzą. Krótkofalowcy na słuch są w stanie rozpoznać, że fala
    radiowa, którą odebrali, przeleciała przez biegun - ma wtedy bardzo
    charakterystyczne zniekształcenie. Jadąc pojazdem, wyczuwam, czy, na 2
    metrach (innych nie praktykowałem, ale spoko, człowiek de facto całe życie
    się uczy, od niedawna mam inne pasma poza 2m i przy okazji oblukam),
    odebrana stacja idzie przyziemnie, czy troposferycznie. Choć w obu
    przypadkach sygnał faluje (co jest z powodu propagacji wielodrożnej), ale
    jednak inaczej...

  • 299. Data: 2017-01-20 23:14:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > No, akurat wtedy szło z Raszyna raczej.
    > Zasadniczo stabilnie, ale dobra jonosfera wszystko pomiesza, nawet
    > fale długie.

    To fala z grubsza kilometrowa, na przyzwoitych odległościach raczej
    się ugina na powierzchni Ziemi, niż od czegoś odbija. A w dalszych
    dystansach jonosfera od góry bardziej za ścianę falowodu robi.

    > Jako krótkofalowiec, muszę mieć o tym jakieś pojęcie...

    E, no, my to o falach długich! Co krótkofalowiec o tym może wiedzieć?!

    Jarek

    --
    Člověk měl prázdný břich však víry byl pln
    uši měl otlačené od krátkých vln

  • 300. Data: 2017-01-20 23:37:08
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To fala z grubsza kilometrowa, na przyzwoitych odległościach raczej

    225 kHz - 1333 metry około.

    > się ugina na powierzchni Ziemi, niż od czegoś odbija. A w dalszych
    > dystansach jonosfera od góry bardziej za ścianę falowodu robi.

    No i w tym właśnie sęk - falowód, więc idzie fala przyziemna, jeszcze, oraz
    fala odbita. I ślicznie się mieszają.

    > E, no, my to o falach długich! Co krótkofalowiec o tym może wiedzieć?!

    Jakby nie wiedział, egzaminu państwowego by nie zdał.
    Poza tym - taki PDF -
    http://www.swiatradio.com.pl/virtual/download/dlugie
    _fale.pdf, który coś o
    tym gada.
    Może nie wiedzieć wszystkiego, nie da się, ale podstawy znać powinien.