  • 321. Data: 2017-01-22 07:21:13
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-01-22 o 04:17, Adam Wysocki pisze:

    > Btw, nie wiecie, czy teletekst w DVB-T jest nadawany i czy jest możliwość
    > jego odbioru, jak TV jest podłączony do dekodera cyfrowo (bo domyślam się,
    > że jak przez component albo nawet RF, to się da)?

    teletext jest cyfrowy i wewnętrzny dekoder telewizora sobie z tym radzi
    tak samo dobrze jak dekoder dla starego analogowego TV podpiety pod
    eurozłącze jakiś model MANTY. Dekodowanie jest w dekoderze nie w TV.
    W/g mnie to nie jest już ten sam analogowy sygnał txt tylko cyfrowy.
    --
    pzdr, j.r.

  • 322. Data: 2017-01-22 09:09:30
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2017-01-19 o 19:43, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    >Zgadza się, niepotrzebnie tylko wyszedłem z tym MP3. Jeszcze trzeba by
    >ustalić, co rozumiemy przez Hi-Fi, bo płyta CD wprowadziła standard 22050
    >Hz, ale Hi-Fi zaczyna się już OIDP od 16 kHz.

    Gdy powstawało zaczynało się od 12,5khz... co nie zmienia faktu, ze pasmo
    radiowe 10khz nie starczy na HiFi, nawet przy dobrej kompresji.

  • 323. Data: 2017-01-22 13:45:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 22 Jan 2017 03:02:32 +0000 (UTC), g...@s...invalid (Adam
    Wysocki) wrote:
    > Będzie jak z WAP-em (tym, co przez jakiś czas był w komórkach)...

    Do dziś łezka się w oku mi kręci, jak wspomnę korespondencję (koło
    roku 2000) z jakimś przedstawicielem W@P konsorcjum z USA, który
    nakazywał mi usunięcie ze swojej strony napisu "W@P" (jako linka do
    strony w wersji wap) bo to była ich zastrzeżona nazwa super hiper
    technologi, warta miliony $ i nikt nie miał prawa tego użyć....
    Nie mam pojęcia po co wymyślono taki koszmarek jak wap, skoro htmlem
    też można było zrobić lekkie strony, kompatybilne ze wszystkim..

    --
    Marek

  • 324. Data: 2017-01-22 15:13:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Czyli wpływ jest, więc co konkretnie na co wpływa?

    Z grubsza wszystko na wszystko. A konkterniej, to zaczyna się od
    Słońca, jego promieni, które padają na górne warstwy atmosfery, to
    i owo jonizują, elektrony hulają w podskokach, coś przewodzi, coś
    nie, z tego się robią różne oddziaływania na falę elektrmagnetyczną,
    a my obserwujemy efekt końcowy w postaci zmian propagacji. Mechanizmu
    można się domyślać, można badać dokładniej -- i wiele książek o tym
    napisano. W kilku zdaniach trudno.

    > Jeśli to prawda, czego broń Boże nie chcę zaprzeczać, to miałem na
    > myśli, aby mieć źródło, na które mógłbym się powołać, gdyby kiedyś
    > doszło z kimś do podobnej rozmowy. Jedno źródło mam, teraz pozostaje mi
    > znaleźć drugie, że jak mi ktoś powie "A", to chciałbym to potwierdzić,
    > albo udowodnić, że jednak "B". Może załamanie, wiele fal też się
    > w jonosferze załamuje, zamiast odbijać, jak w światłowodzie,

    Propagacji fal długich bliżej może być do światłowodu jednomodowego,
    niż do takiego, jak się rysuje w podręcznikach szkolnych, gdzie promień
    światła obija się o ściany (jak konduktor pijany).

    > spotkałem się z tym (wg opisu), ze albo się odbija jak kąt padania
    > równy kątowi odbicia, albo przygina, miękko, bez kantów. Nie da
    > się jednak zaprzeczyć, ze jonosfera ma tu swoje do powiedzenia,
    > zdecydowanie, nie wyglądało mi to na ruchy powietrza.

    Jonosfera to też powietrze poniekąd. Które nie musi się całe ruszać,
    by była w nim fala. Fala jonizacji chociażby.

    > Natomiast zdecydowanie dało sie wyczuć, że minimum przelatuje po
    > całym widmie odbieranego sygnału. Więc na 200% propagacja wielodrożna.

    ...która nie musi być związana z odbiciami jonosferycznymi.

    > Natomiast o propagacji a-la falowód (co IMHO nie wyklucza takowej
    > dla LW) wyczytałem, że dla pasma 70cm i chyba krótszych, tworzą się,
    > nie pomnę od czego, coś właśnie jak falowody, chyba przez zmiany
    > w troposferze (niech mnie ktoś skoryguje, jeśli kłamię), występuje,
    > jak to nazwano, superrefrakcja,

    Ja bym tego falowodem nie nazwał. Ani światłowodem. To prawie to samo,
    co fatamorgana -- efekt dużego gradientu własności fizycznych powietrza.

    > Czymże jednak wytłumaczyć... wiele lat temu, siedząc przy radiu
    > (ale BCL, nie HAM) i robiąc coś, nie pomnę co, słyszę raptem, jak
    > spiker prowadzący ocieka sraczką z wrazenia i mówi coś w stylu
    > "słychać nas najdalej na świecie". Co się okazało - zadzwonił jakiś
    > gościu z Meksyku, że właśnie słucha Jedynki na długich, to jeszcze
    > była komuna, lata 80, po stanie wojennym już, na pewno istniał wtedy
    > jeszcze Konstantynów.

    Wytłumaczyć falą powierzchnową wspomaganą rzeczonym falowodem
    jonosferycznym.

    > Na pewno nie była to fala przyziemna, a jednak skutecznie poszło,
    > bo to odległość ok. 12000 km.

    Na pewno nie była przyziemna, tylko przyoceaniczna. Założyć można,
    że jeśli akurat trafiły się tak dobre warunki do jej propagacji,
    to i po drodze na Azorach słychać było dobrze.

    > Londyn, Chorwacja, Wołgograd, znów Londyn, gdzieś w Grecji,
    > Moskwa, w samochodzie, w Rumuni...

    Gdy za gąbińskich czasów jeździłem po takich miejscach, to Jedynkę
    słychać było zawsze. Im dalej od kraju, to sygnał nieco słabszy,
    ale zawsze stabilny i przewidywalny. Nic nadzwyczajnego.

    --
    Jarek

  • 325. Data: 2017-01-22 15:51:16
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    W dniu 19.01.2017 o 19:15, Tomasz Wójtowicz pisze:

    >Odrobinę mniej, bo kanał na AM (w radiofonii) ma 9 a nie 10 kHz.

    Co gorsza 40kbit nie zajmie 10khz, a znacznie wiecej - nie wiem jak sobie
    policzyliscie

  • 326. Data: 2017-01-22 16:30:17
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-22 o 13:45, Marek pisze:

> [...]
    > Nie mam pojęcia po co wymyślono taki koszmarek jak wap, skoro htmlem też
    > można było zrobić lekkie strony, kompatybilne ze wszystkim..

    Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze...

    1. Techniczne tumany w jedwabnych garniturach odkrywają Internet.
    2. Myślą sobie - fajnie by było mieć "Internet w komórce".
    3. Idą do inżynierów.
    4. Inżynierowie sobie myślą: zróbmy kosmiczną specyfikację absurdalnie
    prostej rzeczy, to zarobimy miliony proporcjonalne do objętości
    specyfikacji.
    5. Inżynierowie zrobili.
    6. Garnitury zapłaciły i się podniecają papierem, który dostali, który
    ma być przepustką do "bilionów dolarów" z tytułu m-commerce.

    Potem komentarz 6-miesięcy po uruchomieniu WAP-u, kiedy klapa WAP-u
    stała się jasna:

    "Nikt nie chce wydawać setek dolarów w sklepie internetowym na produkt,
    który widzi na czarno-białym ekraniku wielkości znaczka pocztowego."

  • 327. Data: 2017-01-22 17:19:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-22 o 07:21, jacek pisze:

> [...]
    > eurozłącze jakiś model MANTY. Dekodowanie jest w dekoderze nie w TV.
    > W/g mnie to nie jest już ten sam analogowy sygnał txt tylko cyfrowy.

    W DVB to jest osobny strumień (oznaczenie DVB-TXT) nadawany wraz ze
    strumieniami video, audio i epg danego kanału. Co gorsza, właśnie przez
    konieczność kompatybilności z wyjściem Composite (nadawanie teletekstu w
    czasie wygaszania pionowego), to strumień DVB-TXT musi mieć tak małą
    przepustowość. Gdyby nie to, teletekst mógłby oferować znacznie więcej.