  • 21. Data: 2015-12-01 14:24:47
    Temat: Re: OLED idzie pod strzechy
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.12.2015 um 13:13 schrieb J.F.:

    > Ale energia jest ta sama czy swieci 100% przez 5ms, czy 50% przez 10ms ...

    Oku jest naprawdę wsio rawno czy energia jest transmitowana CW czy w
    impulsach. Robiłem badania (nie opublikowane, to tylko do użytku
    własnego) na temat progu detekcji promieniowania podczerwonego 880nm i
    940nm LEDów. Znaczy nie monochromatyczne, ale spektrum mniej więcej
    +-30nm. Próbowałem z wypełnieniami 1%, 10%, 50% i 100%, f od 100 do
    1000Hz. Próg był różny (bardzo) między osobami, ale dla danej osoby próg
    detekcji był w granicach 10% dla różnych wypełnień impulsu. Dopiero jak
    częstotliwość była niska (rzędu 10-20Hz) zauważalność była większa dla
    wypełnienia 50%, ale to chyba oczywiste.

    Waldek

  • 22. Data: 2015-12-01 15:27:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 1 Dec 2015 13:13:01 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale energia jest ta sama czy swieci 100% przez 5ms, czy 50% przez
    10ms

    To dlaczego ludzie się skarżą?

    --
    Marek

  • 23. Data: 2015-12-01 17:18:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    >To dlaczego ludzie się skarżą?

    A skarza sie ?
    Mowimy o S4..6, oswietleniu LED, czy PWM ?

    Jednym moze dokuczac miganie, akurat S4 ma chyba dosc wysoka, ze
    100Hz, to nie powinno.
    Innym efekt stroboskopowy - o ile im sie telefon rusza.

    Niektorzy sa wrazliwi na projektory DLP - te lusterkowe, w ktorych
    obrazy kolorowe sa wyswietlane kolejno po sobie.
    Tu jestem sobie w stanie wyobrazic jakas wrazliwosc ... ale OLED tak
    nie dzialaja.

    W sumie, to te OLED z PWM swieca chyba podobnie jak LCD ze zmniejszona
    jasnoscia tez PWM, a wczesniej jak CRT ... moze efekt placebo, czy
    raczej anty-placebo ?

    J.

  • 24. Data: 2015-12-02 09:38:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 1 Dec 2015 17:18:59 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A skarza sie ?

    No przecIeż napisał ktoś w tym wątku, że " dziękuje" za oled pwm w
    sgs bo go razi.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2015-12-02 10:14:47
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.12.2015 um 17:18 schrieb J.F.:
> [...]
    >
    > W sumie, to te OLED z PWM swieca chyba podobnie jak LCD ze zmniejszona
    > jasnoscia tez PWM, a wczesniej jak CRT ... moze efekt placebo, czy

    100Hz to za mało. Receptory jasności w oku "widzą" tę częstotliwość,
    dlatego może być problematyczne.

    Waldek

  • 26. Data: 2015-12-02 10:14:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Tue, 1 Dec 2015 17:18:59 +0100, "J.F."
    >No przecIeż napisał ktoś w tym wątku, że " dziękuje" za oled pwm w
    >sgs bo go razi.

    Hm, tez Marek napisal, ale email faktycznie inny.

    Trzeba by sie spotkac i zobaczyc - co go razi.

    J.

  • 27. Data: 2015-12-02 10:59:26
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
    trada.pl...
    > On Tue, 1 Dec 2015 17:18:59 +0100, "J.F."
    >
    > Hm, tez Marek napisal, ale email faktycznie inny.
    >
    > Trzeba by sie spotkac i zobaczyc - co go razi.

    Jak to co mnie razi? Światło!

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 28. Data: 2015-12-02 11:15:12
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
    trada.pl...
    > On Tue, 1 Dec 2015 11:14:20 +0100, "J.F."

    > Ale energia jest ta sama czy swieci 100% przez 5ms, czy 50% przez 10ms

    Tyle, że czas świecenia ma wpływ na "automatykę" oka, tzn. średnicę źrenicy,
    która ma swoją bezwładność i przy PWM nie jest prawidłowo dostrojona
    do impulsów światła o pełnej mocy źródła.
    Zauważ, że np. dla PWM o wypełnieniu 50% źrenica "dostroi" się tak jak do
    stałego światła o mocy o połowę mniejszej, czyli światło padające na siatkówkę
    będzie o 100% za mocne. I to (w telefonach, laptopach) choć oka nie wypali, to
    jednak oślepia i to z łatwością daje się zauważyć!

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 29. Data: 2015-12-02 11:25:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >która ma swoją bezwładność i przy PWM nie jest prawidłowo dostrojona
    >do impulsów światła o pełnej mocy źródła.

    Zrozum, ze sugeruje, ze przez te 10ms automatyka nie zadziala, ani ten
    sensor na siatkowce nie zadziala - on bedzie sobie zbieral swiatlo,
    poziom substancji chemicznych bedzie rosl, jakis sygnal wyjsciowy
    wyzwoli adekwatny do poziomu.
    Rozne badania to potwierdzaja, chocby to co Waldemar tu pisze.

    Nie zauwazam.

    J.

  • 30. Data: 2015-12-02 11:26:04
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

    > 100Hz to za mało. Receptory jasności w oku "widzą" tę częstotliwość, dlatego może
    być problematyczne.

    To przecież zależy od bezwładności źródła światła. W CRT 100 Hz migotanie
    jest niezauważalne (bez biegania wzrokiem po ekranie), bo luminofor ma
    długi czas poświaty, ale już w ekranach z podświetleniem LED, który nie ma
    takiej bezwładności, nawet 150 Hz jest łatwo zauważalne, dlatego w laptopach
    dają przynajmniej 200 Hz.

    --
    Pzdr.
    Marek