  • 11. Data: 2016-12-03 11:12:31
    Temat: Re: [OT] sukces tylko w zjednoczeniu europy
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Robert Zemła" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:58429247$0$644$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    a_uwolnic_rola_przecinka_w_tekscie_43737.html

    > Hmm przepraszam. Powinno być PRINT "10 / 10" Miało być zaakcentowaniem dla
    > Twojej poprzedniej wypowidzi :-)

    Ale nie, nie, nie tego się domagam wyklarowania!
    Już cytuję sporne zdanie, oto ono:
    ...wrzucam cytat z posta:
    <ctrl-c>
    Użytkownik "Mariusz" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Nie lepsze ZX Spectrum przynajmniej polskie ...

    Podkręć jasność, nie można wyłapać sensu zdania... Tu gdzieś musi być
    przecinek/kropka, tylko gdzie?

    <ctrl-v>

    A chodzi dokładnie o:
    > Nie lepsze ZX Spectrum przynajmniej polskie ...

    I tego (równoważnika) zdania za ch...iny nie mogę rozkminić, gdzie w nim
    przecinek, a jeśli, to jeden, czy dwa, jak mam je czytać?
    To jest "Uwolnić, nie można powiesić", czy "Uwolnić nie można, powiesić"?
    Kasujemy przecinek i jest "Uwolnić nie można powiesić" - nierozkminialne.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 12. Data: 2016-12-03 12:00:17
    Od: w systemie siła 'PO/EU <N...@g...pl>

    co Wy pierdolicie, jakby dał przecinek to by grantu nie dostał!

  • 13. Data: 2016-12-03 12:45:14
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "w systemie siła 'PO/EU" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:o1u8ka$e7c$1@node2.news.atman.pl...
    > co Wy pierdolicie, jakby dał przecinek to by grantu nie dostał!

    Pierdolisz, to ty Lolek, pielęgniarkę oddziałową.

  • 14. Data: 2016-12-03 16:06:24
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 03.12.2016 o 12:45, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "w systemie siła 'PO/EU" <N...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:o1u8ka$e7c$1@node2.news.atman.pl...
    >
    > Pierdolisz, to ty Lolek, pielęgniarkę oddziałową.

    http://feministka.blogujaca.pl/files/2012/02/Pan-Pie
    l%C4%99gniarka.jpg

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2016-12-03 16:18:18
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości

    > http://feministka.blogujaca.pl/files/2012/02/Pan-Pie
    l%C4%99gniarka.jpg

    A... Teraz wszystko jasne...

  • 16. Data: 2016-12-03 16:50:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Dec 2016 01:22:11 +0100, HF5BS napisał(a):
> [...]
    > sobie wtedy, mnożąc elemeny działania przez 10 i o tyleż dzieląc wynik,

    Hm, jesli w C64 nie spieprzyli czegos mocno, to wynik nie powinien
    bardzo odbiegac od 0.2. Co jak co, ale odleglosci powinny sie liczyc
    dosc dobrze.

    Nawiasiem mowiac - wspolczesne procesory, zgodne z IEEEcostam, czyli
    8087, to liczb dziesietnych tez nie przechowuja dokladnie.
    Dokladnie do jest 0.5, 0.25, 0.125 itd, a takie 0.2 ma nieskonczone
    rozwiniecie binarne.

    J.

  • 17. Data: 2016-12-03 19:26:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Hm, jesli w C64 nie spieprzyli czegos mocno, to wynik nie powinien
    > bardzo odbiegac od 0.2. Co jak co, ale odleglosci powinny sie liczyc

    No, tak bardzo nie odbiegał. Ale czegoż wymagać od liczby zaledwie
    5-bajtowej? Problem był głównie w tym, że właśnie granica 0.2 była podziałem
    między obszarami. Wynik poniżej 0.2 zaliczał obiekt do położonego w
    sąsiednim obszarze. Najlepsze, że spowodowało to w końcu zaliczenie
    położenia, do obszaru, który nie istnieje. Mimo, że wyliczona odległość nie
    była specjalnie różniąca się od właściwej. Musiałem zastosować wybieg, gdzie
    cząstki odejmowania pomnożyłem najpierw przez 10, wykonałem odejmowanie i
    wtedy wynik podzieliłem przez 2, co już dało oczekiwane 0.2.

> [...]
    > 8087, to liczb dziesietnych tez nie przechowuja dokladnie.
    > Dokladnie do jest 0.5, 0.25, 0.125 itd, a takie 0.2 ma nieskonczone

    I chyba o to rozwinięcie można się potłuc... Czy to nie z tego powodu
    pierwsze Pentiumy robiły błąd, chyba w jakiejś liczbie zmiennoprzecinkowej?
    Coś mi po głowie chodzi, że w NT4 komenda pentnt.exe badała właśnie tę
    sprawę, czy procek ma błąd w strukturze, czy nie. Nie pamiętam, w jaki
    sposób ten błąd obchodzono, zdaje mi się, że wyłączano/odłączano jednostkę
    ALU, bądź jej część odpowiedzialną za błąd i obliczenia robiono programowo,
    już poprawną procedurą. Albo wymieniano procek... no, nie pamiętam.
    W każdym razie, wykonanie tej komendy u mnie daje rezultat taki:
    <ctrl-c>
    Microsoft Windows XP [Wersja 5.1.2600]
    (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

    C:\>pentnt
    The floating point hardware in this system does not
    exhibit the Pentium floating point division error.

    C:\>exit
    <ctrl-v>

  • 18. Data: 2016-12-03 19:44:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Dec 2016 19:26:45 +0100, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > sąsiednim obszarze. Najlepsze, że spowodowało to w końcu zaliczenie
    > położenia, do obszaru, który nie istnieje.

    Ok, ale to glownie swiadczy o kiepskim zdefniowaniu zadania :-)

    > I chyba o to rozwinięcie można się potłuc...

    Mozna, bo wychodzi np 0.1999999999999

    > Czy to nie z tego powodu
    > pierwsze Pentiumy robiły błąd, chyba w jakiejś liczbie zmiennoprzecinkowej?

    Nie, tam faktycznie byl blad, ale dopiero po 16 bitach znaczacych i
    tylko w niektorych liczbach. Dla wiekszosci ludzi blad nieistotny i
    niezauwazalny, ale niektorym moze np zaliczyc polozenie do
    nieistniejacego obszaru :-)
    A innym samolot spadnie, no ale to juz bardzo malo prawdopodobne.

    A ja tu o zwyklym rozwinieciu binarnym - nie da sie w tym systemie
    zapisac 0.2 dokladnie, bedzie zapamietane w przyblizenu.
    Ale to tylko ostatni bit - 24-ty, 48-my, czy 64-ty mantysy, wiec sporo
    cyfr dzietnych dokladnie.

    J.

  • 19. Data: 2016-12-03 22:38:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-03 19:26, HF5BS wrote:
    > I chyba o to rozwinięcie można się potłuc... Czy to nie z tego powodu
    > pierwsze Pentiumy robiły błąd, chyba w jakiejś liczbie
    > zmiennoprzecinkowej?

    Nie. Problemy z zapiszem liczb dziesiętnych w formie binarnej mantysy
    pochodzi z IEE754. Pozostałe systemy kodowania (jak Motoroli) cierpią na
    podobne problemy. Rozwiązano to wprowadzając dziesiętna mantysę w
    IEEE754-2008. Obecnie czekamy na hardware który to zaimplementuje.
    Współczesne algorytmy stosują różne sztuczki aby nieciekawe rozwiniecia
    pokazać "lepiej" stąd pozorna poprawa jakości.

    Bug w Pentium dotyczył dzielenia i nie ma nic z tym wspólnego. Ma
    natomiast dużo wspólnego z dziadostwem QA:

    https://www.cs.earlham.edu/~dusko/cs63/fdiv.html

  • 20. Data: 2016-12-04 00:42:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Współczesne algorytmy stosują różne sztuczki aby nieciekawe rozwiniecia
    > pokazać "lepiej" stąd pozorna poprawa jakości.

    Wolałbym wszakże, aby to było choć trochę przewidywalne, bo wtedy mógłbym po
    prostu odpowiednio zmodyfikować algorytm działania programu, by albo obejść
    ewentualny błąd, albo chociaż zminimalizować jego skutki.

    > Bug w Pentium dotyczył dzielenia i nie ma nic z tym wspólnego. Ma
    > natomiast dużo wspólnego z dziadostwem QA:
    >
    > https://www.cs.earlham.edu/~dusko/cs63/fdiv.html

    Cóż rzec, nie myli się tylko ten, co nic nie robi.