  • 31. Data: 2018-08-09 16:27:47
    Temat: Re: Obciążenie sieci przez klimatyzację
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Coś za coś. Można też kupić klimator (nie klimatyzator), który
    >chłodzi
    >przez odparowanie wody.

    I sie zastanawiam czy nie lepiej.

    >No właśnie... :(

    >Ja mam podłączony tylko wylot (tzn. podłączony jak podłączony, jak
    >jest na
    >dworze gorąco to wyrzucam rurę a jak jest chłodno, to chowam rurę i
    >wtedy
    >mogę otworzyć drugie okno). Klima ciągnie "oba powietrza" (i do
    >skraplacza
    >i do parownika) ze środka.

    >Jakby to było moje mieszkanie, to podłączyłbym na stałe albo kupiłbym
    >splita. Ale nie jest :)

    Moze trzeba model z dwiema rurami :-)

    >A gdyby tak ciągnąć do parownika z dworu a do skraplacza ze środka?
    >Miałoby to sens? Wtedy byłby od razu przewiew, tylko co z
    >wydajnością?

    IMO - znikomy. I tak ciagniesz powietrze z dworu, wiec roznica tylko
    taka, ze dmuchalbys do srodka schlodzonym,
    a nie zasysal gorące gdzies w drugim koncu.

    A czemu do skraplacza brac schlodzone powietrze ze srodka ?
    Tu ma sens rozdzielenie obszarow - parownik chlodzi wnetrze,
    skraplacz odprowadza cieplo na zewnatrz.
    Wymiana powietrza tylko w minimalej ilosci.
    Chyba, ze przez rekuperator.

    >Zasysa przez lekko uchylone drzwi, ale drzwi są z drugiej strony
    >pokoju
    >niż okno.

    >U mnie w sypialni daje. Mieszkania nie schłodzi, ale też nie mam
    >wymiany
    >powietrza między sypialnią a resztą mieszkania. Włączę klimę, otworzę
    >drzwi, a i tak w sypialni jest zimno a w reszcie mieszkania gorąco.
    >Może
    >jakby wiatrak postawić w korytarzu :)

    sprobuj.
    Albo w innych pokojach postawic klimatory wodne.

    J.

  • 32. Data: 2018-08-09 16:47:23
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 9 sierpnia 2018 08:58:23 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:

    > Splity tak mają, ale czy tak jest najwydajniej? Wydaje mi się że większa
    > wymiana ciepła w skraplaczu będzie zachodziła, gdy ogrzewane będzie przez
    > niego zimniejsze powietrze (schłodzone z wewnątrz) niż cieplejsze.
    >
    > Z drugiej strony nie po to chłodzę powietrze, żeby było zabierane do
    > ogrzania w skraplaczu...

    dlatego klimatyzatory czy w ogolnosci pompy ciepla coraz gorzej dzialaja (mniejsze
    COP) im nizsza roznica temperatur po stronie "zdalnej".

    Te przenosne klimatyzatory powinny miec w praktyce dwa krocce i wkladki dookienne z
    dwoma otworami.

    Jak chcesz zoptymalizowac to mozesz krociec wlotowy podpiac pod powietrze w piwnicy.
    O ile masz takowa.
    To pomoze w dwojnasob, zwiekszy sprawnosc klimatyzatora, a rura troche ostudzi
    pomieszczenie (niewiele ale zawsze cos).

  • 33. Data: 2018-08-09 17:58:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Klimatyzator przenosny oczywiscie zaciaga z zewnatrz gorace powietrze. Te co mam
    maja wyloty schladzanego powietrza ok 30x15 centymetrow a goracego 6x10 centymetrow.
    Turbiny dla goracego i zimnego takie same. Gorace musi przepchnac do komina przez
    karbowana rure. Na oko na kazde 10m? schlodzonego przypada 0,8-1m? uzytego do
    schlodzenia. Bariera przy klimatyzatorach przenosnych jest mala ilosc powietrza do
    chlodzenia chlodnicy w klimatyzatorze. Zrobienie wiekszej dziury do wyrzucania
    goracego powietrza spowoduje wiekszy naplyw goracego z zewnatrz.

  • 34. Data: 2018-08-09 20:15:54
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    s...@g...com wrote:

    > dlatego klimatyzatory czy w ogolnosci pompy ciepla coraz gorzej dzialaja
    > (mniejsze COP) im nizsza roznica temperatur po stronie "zdalnej".

    Różnica między stroną zewnętrzną a wewnętrzną?

    No cóż, to u mnie nie ma żadnej (bo oba wloty są w środku), a działa :)

    > Te przenosne klimatyzatory powinny miec w praktyce dwa krocce i wkladki dookienne z
    dwoma otworami.

    Hmm, jest z tyłu możliwość podłączenia drugiej rury, ale w zestawie była
    tylko jedna (można dokupić rurę osobno).

> [...]
    > To pomoze w dwojnasob, zwiekszy sprawnosc klimatyzatora, a rura troche ostudzi
    pomieszczenie (niewiele ale zawsze cos).

    Nie mam, to mieszkanie na piętrze w bloku. Jakbym miał swój dom i piwnicę,
    to miałbym splita za oknem :)

  • 35. Data: 2018-08-09 20:21:10
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > I sie zastanawiam czy nie lepiej.

    Znajomy kupił i twierdzi, że tylko wyrzucił pieniądze. Ja nie mam
    doświadczenia.

    > Moze trzeba model z dwiema rurami :-)

    Można i do tego drugą rurę dokupić :)

    > A czemu do skraplacza brac schlodzone powietrze ze srodka ?

    No właśnie... tak jest domyślnie.

    > Tu ma sens rozdzielenie obszarow - parownik chlodzi wnetrze,
    > skraplacz odprowadza cieplo na zewnatrz.
    > Wymiana powietrza tylko w minimalej ilosci.

    Czyli tak jak w standardowym splicie.

    > Chyba, ze przez rekuperator.

    Czyli w sumie kolejna pompa ciepła.

    > sprobuj.
    > Albo w innych pokojach postawic klimatory wodne.

    To już raczej na odwrót, jakiś klimator w sypialni. Sypialnia jest mała
    a duży pokój, jak nazwa wskazuje, duży :)

  • 36. Data: 2018-08-09 21:15:52
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 06.08.2018 22:44, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Klima nie pyta o średnią. Włączam, kiedy mi jest za ciepło a nie
    > całkuję temperaturę z całego miesiąca.
    Ale to całkowanie powinna w jakimś tam zakresie zapewnić konstrukcja
    budynku. Ja tam się nie znam na budownictwie, ale akurat mieszkam w
    budynku, gdzie jest normalny, betonowy strop i nieużytkowy strych. Mury
    są dosyć grube, do tego dycha styropianu na wierzchu.
    Przy umiejętnym wietrzeniu sama ta konstrukcja zapewnia komfort cieplny
    od wiosny do jesieni. Problem się robi jeżeli temperatura nawet nad
    ranem nie spada poniżej 20 stopni - ale takich dni w tym roku było
    raptem kilka dopiero i to przeplatane rankami, kiedy zanotowano 15, a
    nawet ostatnio 11 stopni.

    --
    Mirek.

  • 37. Data: 2018-08-09 21:28:32
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    ja mam tak:

    klimatyzator jednobryłowy, stoi w piwnicy, prawie pod sufitem. wywala
    zimne powietrze klapką u góry. więc na górę zrobiłem mu wychwyt zimnego
    powietrza i rurą na parter. natomiast gorące powietrze wydmuchuje na
    zewnątrz. a więc: klimatyzator ciągnie do środka powietrze o
    temperaturze jakieś 21stopni, na wyjściu ma 6 stopni a to co
    wydmuchuje.... nie da się tam długo stać.
    Problemy. czapka wychwytująca była najpierw z worka foliowego. niestety
    tak cholernie się pociła że wszystko było utopione. więc zrobiłem ją ze
    stryropianu (xps). teraz jest dobrze, ale rura (80cm) też się poci.
    wydmuchiwane powietrze ciepłe jest bardzo wilgotne. jak dmuchałem na
    piwnicę, to raz że podłoga się pociła a dwa, klimatyzator pocił się
    jeszcze bardziej i dawał 11 stopni na wyjściu. urządzenie daje radę
    utrzymać 25 stopni w około 70metrowym lokalu. ale schłodzić - niema szans.

    ToMasz

  • 38. Data: 2018-08-09 22:48:38
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 9 sierpnia 2018 13:15:56 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:

    > Różnica między stroną zewnętrzną a wewnętrzną?

    W tym przypadku zewnetrzna to ta ciepla ktora oddaje cieplo.
    Zazwyczaj znajduje sie poza budynkiem.

    Dla scislosci trzeba powiedziec ze dla pomp ciepla ta strona czasem chlodzi. Ale to
    inna historia.

    > No cóż, to u mnie nie ma żadnej (bo oba wloty są w środku), a działa :)

    U ciebie strona zewnetrzna jest w tym samym urzadzeniu ale dzieki rurze wyrzuca
    gorace powietrze na zewnatrz. Takie troche oszukanie. Ale wszystko jest na swoim
    miejscu.

    > Hmm, jest z tyłu możliwość podłączenia drugiej rury, ale w zestawie była
    > tylko jedna (można dokupić rurę osobno).

    Standard. Ale jest pole do poprawy.

    pomieszczenie (niewiele ale zawsze cos).

    > Nie mam, to mieszkanie na piętrze w bloku. Jakbym miał swój dom i piwnicę,
    > to miałbym splita za oknem :)

    To tylko ci zasugeruje zrobienie jednej rzeczy:
    Mniejsze rachunki za prad i lepsza sprawnosc calosci bedzie jak ten klimatyzator
    podepniesz do okna od strony polnocnej. Ona zazwyczaj jest chlodniejsza.

    Jak podepniesz od poludnia to szczegolnie jak mieszkasz wysoko masz szanse na
    zasysanie cieplego powietrza nagrzanego od elewacji.

    No i polecam skolowanie sobie drugiego krucca i weza, albo przeciecie tego co masz na
    pol o ile wystarczy.

  • 39. Data: 2018-08-09 23:28:55
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 9 sierpnia 2018 13:21:12 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:

    > Znajomy kupił i twierdzi, że tylko wyrzucił pieniądze. Ja nie mam
    > doświadczenia.

    Znajomy dobrze mowi.

    Klimator moze sie sprawdzic w klimacie suchym. U nas nie bardzo...

    > No właśnie... tak jest domyślnie.

    Bo te klimatyzatory sa robione i sprzedawane tanio.
    A ludzie i tak ich nie lubia bo sie rury szwedaja.
    I do tego trzeba zaciagac powietrze jak najchlodniejsze. A zazwyczaj lepiej jest je
    zaciagac wentylacja czy z klatki schodowej niz zza okna.
    I pewnie dlatego jest jak jest.

    > Czyli w sumie kolejna pompa ciepła.

    Rekuperator to nie pompa ciepla.

  • 40. Data: 2018-08-12 01:46:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Tuesday, August 7, 2018, 8:06:33 AM, you wrote:

    > Dużo wydajniejszy jest ten tryb ogrzewania od zwykłej farelki?

    Mniej-więcej 3-krotnie.

    --
    Best regards,
    RoMan