  • 11. Data: 2019-02-13 12:37:13
    Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 13 Feb 2019 12:02:25 +0100, w <q40tg3$47u$1@node1.news.atman.pl>, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

    > Zdecyduj się, jak najwolniej, czy jednak 70km/h?

    Z punktu widzenia samego zużycia paliwa to jak najwolniej.
    Biorąc pod uwagę koszty ew. zużycia silnika (które trudno wycenić) to jednak
    70km/h.

  • 12. Data: 2019-02-13 12:38:25
    Od: Marek <t...@f...pl>

    Załóżmy,

    > Optymalna (dla zużycia paliwa) prędkość to 60-80 km/h. Mniejsza dla brył
    > nieopływowych, większa dla opływowych.

    Wydaje mi się, że najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym biegu, bo silnik
    zżera
    najmniej paliwa na km w porównaniu z niższymi biegami. Pozostaje tylko kwestia
    optymalnej
    prędkości (obrotów silnika), która zapewni najmniejsze zużycie paliwa na km.
    Tak więc jazda z prędkością 60-80 km/h wymaga włączenia 4 lub 5-tego biegu, a to
    już wiąże się z większym zużyciem paliwa na km, więc jest nieekonomiczne.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 13. Data: 2019-02-13 12:42:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >jadę sobie kilka godzin ekspresówką moim benzynowym TSI i tak się
    >zastanawiam, z jaką prędkością
    >najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie. Jak jadę np.
    >110 km/h, to na 6 biegu
    >silnik ma 2400 obr/min, a jak 150 km/h to trochę ponad 3000 km/h. W
    >pierwszym przypadku jest
    >mniejszy opór powietrza, co przekłada się na mniejszą stratę energii,
    >ale silnik pracuje z mniejszym
    >momentem obrotowym, więc nie wykorzystuję maksymalnie jego mocy.

    Ale po co ci wykorzystywac moc maksymalnie ?
    Do jazdy 110 potrzebujesz jakis 30KM ..

    >W drugim przypadku występuje większa
    >strata energii z powodu większego oporu powietrza, ale silnik na
    >wyższych obrotach pracuje bardziej
    >wydajnie.

    A to niekoniecznie.

    Potrzebujesz taki wykresik dla swojego silnika

    https://www.motor-talk.de/bilder/missverstaendnis-tu
    rbo-die-downsizing-seuche-und-wieso-ich-skyactive-to
    ll-finde-g76091885/1-4-tsi-bsfc-2-i208719146.html

    Tu jest sprawnosc czyli zuzycie paliwa na 1kWh wyprodukowana.

    Jak widac - optymalna praca tego silnika to ok 2000-3700 rpm, i dosc
    duze obciazenie, na poziomie ~75% maksimum.

    Ale nie potrzebujesz takiej mocy, ktora przy tym powstaje.

    110km/h wymaga jakiejs mocy, na tym wykresie to bedzie hiperbola ... a
    skrzynia biegow pozwoli wybrac kilka punktow z tej hiperboli.
    O - spojrz na 120km/h - masz tam dwa punkty.

    Niestety - ta hiperbola bedzie omijala obszar optymalnej pracy ...
    Przy 120km/h tak na oko byloby to jakies 2000rpm ... ale
    potrzebowalbys 7-go biegu, albo 8-go.

    przy 150 km/h jest szansa trafienia optimum, ale znow przydalby sie
    7-my bieg.
    Bo jak widac na wykresie - przy 160km/h i 4500 rpm mamy ledwo
    250g/kWh.
    Tylko ze to jakies 90% maksymalnej sprawnosci, a moc potrzebna
    znacznie wieksza niz przy 120km/h.

    A w praktyce:
    -w teorii na takie dylematy mam komputer pokladowy, ktory pokazuje
    chwilowe spalanie,

    -w praktyce tak pomiar skacze (diesel), ze nic z tego nie mozna
    wywnioskowac,
    za duzo pagorkow po drodze.

    -bedziesz oszczedzal paliwo, a potem caly zysk wydasz na remont
    silnika,

    -co kto lubi, ja tam wole 150 niz 110, a diesel nie pali przy tym
    jakos znacznie wiecej.

    -kup se diesla lub LPG :-)

    > Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej
    > ekonomicznie? Załóżmy,
    >że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie
    >spieszy.

    Ja tam np nie lubie na autostradzie zjezdzac na prawy pas, wiec wole
    szybciej :-)

    Ale oszczednie ... 90 miedzy tirami ?

    Tylko jeszcze komputerek pokladowy, zeby dobrac odpowiednia
    odleglosc - bo tam aerodynamika czyni cuda :-)

    J.

  • 14. Data: 2019-02-13 12:44:24
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-02-13 o 11:42, Marek pisze:

    >   Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej
    > ekonomicznie? Załóżmy,
    > że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie spieszy.

    Zdefiniuj lepiej:
    Bo nie wykańczając przed terminem silnika trzeba jechać na
    najmniejszych ekonomicznych obrotach na najwyższym biegu.
    W benzyniakach to najczęściej w okolicy 2 tyś obrotów.
    Jak nie twój samochód lub masz w dupie silnik a liczy się
    tylko spalanie to na tym samym silniku w okolicach 1-1,2 tyś
    obrotów. Takie ustawienia lubią mieć "ekologiczne" pojazdy
    z automatyczną skrzynią biegów.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2019-02-13 12:56:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-02-13 o 12:37, r...@k...pl pisze:

    > Z punktu widzenia samego zużycia paliwa to jak najwolniej.

    Nie wydaje mi się, aby przejechanie przez 20 godzin na 1 biegu 100km
    zużyło mniej benzyny niż jazda przez godzinę 100km/h.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2019-02-13 13:25:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie wydaje mi się, aby przejechanie przez 20 godzin na 1 biegu 100km
    >zużyło mniej benzyny niż jazda przez godzinę 100km/h.

    I dobrze Ci sie wydaje.

    Moj dieselek pali na wolnych obrotach ok 1.2l/h

    Zakladajac ze na jedynce tez tyle spali, to mamy 1.2l/7km ~= 17l/100
    km.
    Dodanie gazu to jeszcze gorszy wynik.

    Na dwojce tez chyba wyjdzie kiepsko, musze sprawdzic trojke.

    Ba, czasem to sie zastanawiam, czy dojezdzanie na luzie do swiatel ma
    sens - bo przy 50km/h to wychodzi ~3.5l/100

    J.

  • 17. Data: 2019-02-13 13:30:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-02-13 o 13:25, J.F. pisze:

    > Zakladajac ze na jedynce tez tyle spali, to mamy 1.2l/7km ~= 17l/100 km.
    > Dodanie gazu to jeszcze gorszy wynik.
    >
    > Na dwojce tez chyba wyjdzie kiepsko, musze sprawdzic trojke.

    Na chłopski rozum najmniejsze spalanie będzie przy optymalnych obrotach
    na najwyższym biegu (ewentualnie do sprawdzenia, jak na to wpływa opór
    powietrza i jezdni).

    > Ba, czasem to sie zastanawiam, czy dojezdzanie na luzie do swiatel ma
    > sens - bo przy 50km/h to wychodzi ~3.5l/100

    Chyba nie ma, z tego, co wiem, jeśli silnik jest na biegu i hamuje się
    silnikiem, to w ogóle nie spala paliwa, a jak na luzie - to wiadomo, że
    coś bierze.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2019-02-13 13:43:04
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.02.2019 o 13:25, J.F. pisze:

    > I dobrze Ci sie wydaje.
    >
    > Moj dieselek pali na wolnych obrotach ok 1.2l/h

    Dużo jakoś albo samochód duży - fabia mi pali 0.7 l/h (plus 0.5 l/h
    klima w upał).

    Ale to jest 1.7 l/100 przy 70 km/h i 0.85 l/100 przy 140 km/h.
    Czyli jadąc dwa razy szybciej oszczędzasz 0.85 l/100 na opory silnika,
    ale zużycie na popychanie samochodu do przodu rośnie pewnie z 4 l/100 do
    8 l/100 (albo i bardziej, opór powietrza rośnie 4 razy), więc
    sumarycznie masz 5.7 kontra 8.85...

    MJ

  • 19. Data: 2019-02-13 13:49:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-13 o 12:36, r...@k...pl pisze:

    > Różnica przy tej prędkości między 5 a 6 jest pomijalna.

    A skąd wiesz, jakie są przełożenia w samochodzie pytającego?
    A skąd wiesz, jaka jest charakterystyka silnika?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2019-02-13 13:52:21
    Od: p...@g...com

    --Dużo jakoś albo samochód duży - fabia mi pali 0.7 l/h (plus 0.5 l/h klima w upał).

    1.9 cdti 120km bierze 0,9 l/h wg kompa