  • 11. Data: 2017-06-14 12:46:04
    Temat: Re: Płonący elektryk
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze:

> [...]
    > warunkach normalnych[20][21]."
    >
    > Zakładając, że akumulatory w takim samochodzie są gabarytowo duże:
    >
    > http://tnij.at/140061
    >
    > zapewne dość łatwo je uszkodzić. Obstawiam, że tak właśnie było w
    > przypadku Hammonda... a zaliczył tylko parę kozłów.
    > Sensacje dopiero pewnie będą jak zacznie się produkcja na większą skalę
    > a ludzie będą tracić samochody po stłuczkach.
    >
    > Sam jestem ciekaw czy producenci w kwestii zapłonu takich ogniw podejmą
    > dodatkowe kroki.
    > Ta technologia na chwilę obecną wydaje mi się bardziej niebezpieczna od

    Ale w takich akumulatorach nie używa się metalicznego litu, ale sole
    litowe w dodatku rozpuszczone w rozpuszczalnikach organicznych. Równie
    dobrze mógłbyś dowodzić łatwopalności H2O - w końcu mieszanka tlenu z
    wodorem jest maksymalnie niebezpieczna... :-)
    W tym konkretnym samochodzie był akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy,
    który jest bezpieczniejszą odmianą akumulatora litowo-jonowego.
    T.

  • 12. Data: 2017-06-14 12:51:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >szkole podstawowej.
    >Teraz w szkołach nie robi się już doświadczeń?

    Coraz mniej.
    A teraz to bedzie ciekawie, bo chemia byla w gimnazjum, a w
    podstawowkach nie bylo sal chemicznych.

    Dodaj do tego przepisy - odczyniki musza miec date waznosci, chocby to
    byla sol kuchenna,
    przeterminowanych trzymac nie wolno, wyrzucic nie wolno - trzeba
    zutylizowac, za pieniadze oczywiscie ..
    i co - jedne wyrzucac, a nowe kupowac ?
    Zaraz dyrektor powie, ze on na to nie wyraza zgody, bo najwyrazniej
    niepotrzebne sa.

    A pokazywali ci w szkole, jak sod reaguje z woda ? Mnie chyba nie.

    A cez czy rubid ? Takie rzeczy, to tylko na youtube :)

    J.

  • 13. Data: 2017-06-14 12:54:29
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > Teraz w szkołach nie robi się już doświadczeń?

    Teraz mamy czasy, że eksperymenty robi się w domowym zaciszu, pod
    nieobecność rodziców lub z kolegami pod klatką;-)
    A potem dziarsko publikuje się wyniki z komentarzem na jutubie.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ho1sf-BJqOI
    https://www.youtube.com/watch?v=zHG_FEkZUsg

  • 14. Data: 2017-06-14 13:03:50
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > W tym konkretnym samochodzie był akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy,
    > który jest bezpieczniejszą odmianą akumulatora litowo-jonowego.
    > T.

    Przyznaję nie zagłębiałem się w szczegóły a bazuje na ogólnikach
    podawanych w mediach.
    Czyli jest lepiej niż zakładałem.
    Jak zachowa się bezpieczniejsza odmiana akumulatora litowo-jonowego po
    roztrzaskaniu?

  • 15. Data: 2017-06-14 13:19:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 14 Jun 2017 11:07:48 +0200, Maciek napisał(a):

    > Ta technologia na chwilę obecną wydaje mi się bardziej niebezpieczna od
    > zbiornika z benzyną.

    Ludzie jeżdzą z bombami które dla niepoznaki nazywają "butlami z gazem"
    i jakoś nie słychać żeby wylatywali w powietrze.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 16. Data: 2017-06-14 13:22:45
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-06-14 o 13:03, Maciek pisze:

> [...]
    > podawanych w mediach.
    > Czyli jest lepiej niż zakładałem.
    > Jak zachowa się bezpieczniejsza odmiana akumulatora litowo-jonowego po

    Opisywano w mediach przypadki wybuchających baterii Li-Ion w telefonach,
    ale to było spowodowane głównie padem elektroniki i przeładowaniem, a
    nie rozszczelnieniem. Piszą w źródłach, że w takich akumulatorach muszą
    być odpowiednie zabezpieczenia, dzięki którym unika się przeładowania. W
    przypadku tego auta po wypadku nie napisano o przyczynach. Może
    zadziałał jak spawarka po uszkodzeniu i zapaliła się tapicerka? Druga
    sprawa - to auto to jeżdżący prototyp - w takich modelach wszystko się
    może zdarzyć i po to są testowane, żeby uniknąć przykrych niespodzianek
    w przyszłosci.
    T.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One

  • 17. Data: 2017-06-14 13:29:32
    Od: "T." <k...@i...pl>

    > Ludzie jeżdzą z bombami które dla niepoznaki nazywają "butlami z gazem"
    > i jakoś nie słychać żeby wylatywali w powietrze.

    Co ciekawe - w butli LPG jest 1,5 atm (bar) - mniej niż w oponie. W CNG
    to już ponad 200 atm. W ogniwach wodorowych to już 700 atm (70 MPa) - tu
    butla musi być naprawdę wytrzymała...

    http://glowny-mechanik.pl/2015/08/20/jak-rozwiazano-
    problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai
    /

    T.

    Ps. Przy okazji znalazłem ciekawostkę - w USA jest 130 tys. pojazdów na
    CNG (w Polsce nieco ponad 3 tys.), I mają tam 1300 stacji CNG.

  • 18. Data: 2017-06-14 15:17:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 14 Jun 2017 12:54:29 +0200, Maciek

    > Teraz mamy czasy, że eksperymenty robi się w domowym zaciszu, pod
    > nieobecność rodziców lub z kolegami pod klatką;-)
    > A potem dziarsko publikuje się wyniki z komentarzem na jutubie.

    Teraz mamy czasy, że się publikuje wiekszość na YT. Głupoty się robiło od
    zawsze. My dla przykładu wysadzaliśmy asfalt najpierw siarą a potem prochem
    własnej roboty, zadymialiśmy saletrą pół osiedla i jeszcze pare innych
    ciekawych rzeczy by się znalazło do kompletu. Aż cud, że wszyscy do dzisiaj
    żyją. :P

    W szkole to niby kiedyś się tak dużo ekspeymentów prowadziło? Ja byłem w
    średniej z rozszeżoną chemią i też jakoś szału z eksperymentami nie było --
    poza standardowym mieszaniem w kolbach gdzie się zmieniał kolorek płynu nic
    nie wybuchało. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2017-06-14 15:20:01
    Od: Maciek <n...@x...pl>

> [...]
    > nie rozszczelnieniem. Piszą w źródłach, że w takich akumulatorach muszą
    > być odpowiednie zabezpieczenia, dzięki którym unika się przeładowania.

    Tak jest ale właśnie chodzi o zachowanie podczas rozszczelnienia.
    W samochodzie przy tak dużej powierzchni akumulatora przy wypadku może
    to następować dość często.

    > W przypadku tego auta po wypadku nie napisano o przyczynach. Może
    > zadziałał jak spawarka po uszkodzeniu i zapaliła się tapicerka?

    Może. No i tak naprawdę kolejna kwestia do rozwiązania, już jedno ogniwo
    potrafi mieć niezły power.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One

    Piszą, że siedzi tam LiFePO4. No i to jest jakiś trop, poglądowo:

    https://youtu.be/XZf2pKzBErk?t=2m16s

    Nie tak źle ;-)

    Fajnie byłoby zobaczyć test przekoszonego akumulatora z takiego samochodu.

  • 20. Data: 2017-06-14 16:02:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-13 o 20:44, RadoslawF pisze:
    > A miało być tak bezpiecznie. :(
    > http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2017/06/gw
    iazda-top-geara-miala-powazny-wypadek-1

    Zwykłe też się palą