  • 21. Data: 2019-06-16 21:21:20
    Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-12 17:27, J.F. wrote:

    > Kto nie uczyl sie Fortranu, ten nie zna zycia :-)

    O przepraszam ! Ja sie uczylem Agolu/Simuli!

    PS: No dobra.. Fortranu też ;)

    AK

  • 22. Data: 2019-06-16 21:40:41
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-12 16:54, Cezary Grądys wrote:
> [...]
    .pdf

    > Nie ma co przesadzać, liczby zmiennoprzecinkowe po to powstały, żeby je
    > używać. Trzeba tylko porównywać je zakładając pewną dopuszczalną
    > tolerancję.

    No dooobra.
    Zamieszcze tu po raz 473 w ciagu 20 lat podstawową formułkę
    (Ba! KANON!), bo przy takiej wiedzy "mlodego pokolenia" znow
    zaczną nam przychodzic ponaglenia o pilną zapłatę 0.00PLN.

    a == b -> fabs(a - b) <= EPS
    a != b -> fabs(a - b) > EPS
    a < b -> (a - b) < -EPS
    a > b -> (a - b) > EPS
    a <= b -> (a - b) <= EPS
    a >= b -> (a - b) >= -EPS

    PS: Oczywiscie EPS moze miec rozna nature i wartosci zaleznie np.
    od domeny (numeryka, finanse itp). Np. Moze byc bezwzgledne, ale
    czesto bywa wzgledne, a w numeryce to juz w ogole...
    Np. w optymalizacji moze byc dynamiczne (np zalezne nie tylko
    od wartosci ale i innych cech funkcji, np gradientu) i sztuka
    sama w sobie jest je dobierac/szacowac np w slabo zbieznych algorytmach
    czy gdy np. funcja jest baaardzo stroma. No ale to juz zupelnie inna
    "para kaloszy".

    PS0: Oczywiscie w niektorych "higienicznych" przypadkach (np. szukanie
    wartosci maksymalnej) dopuszczalne jest zwykłę >, ale to nie
    łamie/przeczy w/w regułom.

    AK

  • 23. Data: 2019-06-16 21:43:50
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-13 15:37, Pszemol wrote:
    > "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> wrote in message

    > Faktem jest, że gdy zmienne nie skaczą dynamicznie od e-15 do e+15 to
    > warto znaleźć zakres wariacji mierzonej zmiennej, oczekwianą dokładność
    > i zamiast na float operować na long integer * 10000 na przykład...

    1. ile masz takich przypadkow w zyciu (owszem, fraktale).
    2. przy dzisiejszych koprocesorach ? Na pewno warto ?
    /Kiedys zdecydowanie tak, wiec absolutnie podejscia nie potępiam/.

    AK

  • 24. Data: 2019-06-16 22:10:11
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    > Musialbym sobie przypomniec ... ale przy okazji Assemblera raczej nikt
    > nie poruszal takiego watku.

    Pierwsze publikacje o Asemblerze x86 pomijały 386 i koprocesor.
    W takiej "Asembler nie tylko dla orłów" Grzegorza Michałka
    (Intersoftland 1997) jest opisany 386 (i 486) z koprocesorem. I co
    prawda nie rozwodzi się tam nad dokładnością obliczeń, ale... Podaje
    jako jeden z możliwych błędów/wyjątków: "Utrata precyzji"/"Błąd
    precyzji" - bit 6 rejestru stanu koprocesora.

    > Przy C predzej, ale to gdzies na pograniczu.

    Tak czy owak nie powinno się pomijać kilku słów komentarza, podczas
    omawiania typów zmiennoprzecinkowych, na temat potencjalnych problemów
    przy ich stosowaniu.

  • 25. Data: 2019-06-17 09:21:05
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 16 Jun 2019 21:43:50 +0200, AK wrote:

    > 1. ile masz takich przypadkow w zyciu (owszem, fraktale).
    > 2. przy dzisiejszych koprocesorach ? Na pewno warto ?
    > /Kiedys zdecydowanie tak, wiec absolutnie podejscia nie potępiam/.

    Koprocesory nie mają tu nic do rzeczy - na 386SX też dało się korzystać z
    float, mimo braku FPU. Oczywiście kosztem wydajności, ale nie o tym
    przecież mówimy.

    Float/Double ze swojej natury nie zapewnia dokładności i dlatego to je
    skreśla w większości zastosowań w których ludzie intuicyjnie z nich
    korzystają (głównie: liczenie pieniędzy). Fakt - są sytuacje kiedy float
    *może* być dobrym rozwiązaniem: fraktale, przetwarzanie grafiki lub
    dźwięku i generalnie wszystko, co nie wymaga ścisłego wyniku. Ale to -
    przynajmniej z mojego punktu widzenia - specjalistyczne wyjątki.

    Mateusz

  • 26. Data: 2019-06-17 09:39:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mateusz Viste wrote:

    > Prawdziwi programiści nie używają liczb zmiennoprzecinkowych.

    Prawdziwi programiści nie używają liczb zmiennoprzecinkowych bezmyślnie.
    A żeby to móc robić "zmyślnie" mają co najmniej półroczny zaawansowany
    wykład z analizy numerycznej. Oczywiście zdarzają się i tacy, co byli
    za mądrzy na studia i użeranie się z profesorami-debilami, dzięki czemu
    m.in. Pszemol ma fun.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2019-06-17 09:43:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AK wrote:

    > No dooobra.
    > Zamieszcze tu po raz 473 w ciagu 20 lat podstawową formułkę
    > (Ba! KANON!), bo przy takiej wiedzy "mlodego pokolenia" znow
    > zaczną nam przychodzic ponaglenia o pilną zapłatę 0.00PLN.

    [ciach formułki]

    I nie mówcie mi, że na macie NaNa, bo w każdej chwili mieć możecie!
    (sprawdzić, czy nie ksiądz).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2019-06-17 09:48:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AK wrote:

    > 1. ile masz takich przypadkow w zyciu (owszem, fraktale).

    Z okolic "numerków", to filtry Hogenauera chyba tylko. Tam przepełnienia
    stałoprzecinkowe i ich wzajemna kompensacja
    są podstawą całej sztuczki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2019-06-17 09:53:42
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 17 Jun 2019 09:39:08 +0200, Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > wykład z analizy numerycznej. Oczywiście zdarzają się i tacy, co byli za
    > mądrzy na studia i użeranie się z profesorami-debilami, dzięki czemu

    Wszystko się zgadza, z tym że wniosek "był na studiach = wie co robi"
    jest co najmniej nietrafiony. De facto studia - przynajmniej w sektorze
    IT - to nic więcej jak strata czasu. Nie gwarantują one ani wiedzy, ani
    pomyślunku, a zarówno to pierwsze jak i drugie można bez problemu nabyć
    poza murami uczelni.

    Mateusz

  • 30. Data: 2019-06-17 12:59:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > IT - to nic więcej jak strata czasu. Nie gwarantują one ani wiedzy, ani
    > pomyślunku, a zarówno to pierwsze jak i drugie można bez problemu nabyć

    Studia w ogóle niczego nie gwarantują, bo nie od tego są. Mają tylko za
    zadanie zmusić delikwenta do nauki rzeczy, których bez przymusu sam by
    się nie nauczył. Między innymi właśnie "numerków". Rzetelny kurs analizy
    numerycznej z realną opcją wylotu w przypadku niezaliczenia
    nieco się różni od poczytania sobie ballady o floacie do podusi.
    Dokładnie tak samo w przypadku algorytmiki i złożoności obliczeniowej. A
    przynajmniej tak było w moich czasach.

    Pozdrawiam, Piotr