  • 11. Data: 2016-10-24 18:21:38
    Temat: Re: Prowadzenie masy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2016-10-24 o 16:54, MiSter pisze:
> [...]
    >>> jednofazowy (macierz 2x2 = 4, nie 3x3 = 9):

    >Dlaczego nie? Naczytałeś się ludowych mądrości, że cyklokonwerter
    >może tylko _obniżać_ częstotliwość?

    Jesli ma byc w powyzszym schemacie, to musialby by chyba byc te
    tyrystory/triaki wylaczane.
    Choc wydaje mi sie, ze i przy zmniejszaniu czestotliwosci dobrze by
    bylo wylaczac kiedy przyjdzie pora, a nie gdy prad sam zaniknie.

    Swoja droga ... spojrzcie na ten schemat ... jesli chce puscic
    zasilanie z jednej fazy wejsciowej, powiedzmy na krotko w koncowce
    polokresu,
    to musze tez otworzyc jeden lub dwa inne tyrystory, aby prad mial
    gdzie plynac.
    Czy te pozostale sie potem zamkna ? Na ich fazie zasilanie wcale nie
    spada wlasnie do zera, tylko narasta.

    >Przy zasilaniu 230V wystarczy, żeby silnik był zwymiarowany tak, że
    >przy f=50Hz U=115V na przykład. Wówczas da się go pogonić do 100 Hz.

    W starych pralkach byl silnik indukcyjny z jednym dodatkowym
    uzwojeniem do wirowania.
    Tylko jednym, za to o mniejszej ilosci biegunow niz robocze.

    I tak mi chodzi po glowie, ze jesli silnik rozkrecimy na uzwojeniach
    "prania", a potem zasilimy tylko to jednofazowe "szybkie", to
    indukcyjny juz sie dalej rozkreci do szybszych obrotow nawet na jednej
    fazie.
    No ale regulacji predkosci wirowania nie ma ... chyba ze odczepami na
    tym jednym uzwojeniu.

    J.

  • 12. Data: 2016-10-24 18:39:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik franciszek.wenerski napisał w wiadomości
    użytkownik J.F. napisał:

    >uC już pewnie na dwuwarstwowej i solidnej. Aj, takich czasów

    Na tej samej. No ale jesli uC uzywany zgodnie z przeznaczeniem, to
    linie portow sie powoli zmieniaja.

    >dożyliśmy gdzie eeprom pada przed przekaźnikiem czy triakiem.
    >Mówili: Panie 10mln odczytów i zapisów... a tu dupa.

    eeprom tam faktycznie jest. Maly, szeregowy I2C.
    I sie tak zastanawiam - po co ?

    Program storownika musi byc w ROM, programy pralki tez w ROM moglyby
    byc.
    Wola miec mozliwosc update tych programow prania ? A moze na inne
    kraje inna zawartosc ?
    A moze ... zrobili w ROM interpreter jakiegos jezyka, chocby Bascom
    czy jakies wlasne ala PLC, i teraz moga do dowolnych celow uzywac, bo
    program na tych kilkuset bajtach w EEpromie dowolny ?

    A moze zapamietuja tam faze prania, zeby po zaniku napiecia i
    przywrocenia, czy zadzialaniu watchdoga, moc dokonczyc ?

    No chyba ze ... zapamietuja ilosc wykonanych pran/czas pracy zeby po
    odpowiednim czasie spalic silnik :-)

    >I nie jeden procek, a dwa. Pierwszy pstryka diodami, odczytuje
    >eeprom,
    >klepie przekaźnikami, a drugi obsługuje obroty silnika. Silnik
    >230AC, a piszczy tak ładnie jak DC popędzany PWMem, kręci się
    >wolno i szybko, jak oni to zrobili?

    a) silnik jest jednak DC, popedzany PWM, ponoc popularne rozwiazanie.
    I ma te zalete, ze po paru latach szczotki sie koncza i trzeba
    nowa pralke kupic :-)

    b) falownik do silnika AC to nie jest cos bardzo skomplikowanego.

  • 13. Data: 2016-10-24 19:55:15
    Od: f...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > eeprom tam faktycznie jest. Maly, szeregowy I2C.
    > I sie tak zastanawiam - po co ?

    Jest tu podobno kolega co pisze takie softy.
    Po mojemu cykle prania, binarka wyraźnie miała 10-12 podobnych segmentów.

    > a) silnik jest jednak DC,

    Na 100% AC, kierunek pewnie na przekaźnikach,
    a prędkość? Nie wiem.
    Po kilkugodzinnej walce poszło to na śmieci, chodliwy towar zresztą
    15 minut i amator z wózkiem wiezie (kapitalizm nędzy...).

    > I ma te zalete, ze po paru latach szczotki sie koncza i trzeba
    > nowa pralke kupic :-)

    Po 10 latach szczotki zużyte może w 1/3, to akurat zrobili dobrze.

    > b) falownik do silnika AC to nie jest cos bardzo skomplikowanego.

    E, falownik?. Zdjęcie nie moje, jeżeli coś to za prędkość podejrzewam
    pacjenta na radiatorze i pstrykanie fazą, niekoniecznie cięcie sinusoidy,
    a bardziej np. 5 pełnych okresów sinusa, albo 10.
    Jeżeli PWM, to duże przepięcia by były.
    http://obrazki.elektroda.net/73_1213982008.jpg

  • 14. Data: 2016-10-24 20:06:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik franciszek napisał w wiadomości
    użytkownik J.F. napisał:

    >Jest tu podobno kolega co pisze takie softy.
    >Po mojemu cykle prania, binarka wyraźnie miała 10-12 podobnych
    >segmentów.

    Ale co - nie nalezalo tego w ROM zapisac ?

    >Na 100% AC, kierunek pewnie na przekaźnikach,
    >a prędkość? Nie wiem.

    Jak pisales - piszczy.

    >Po 10 latach szczotki zużyte może w 1/3, to akurat zrobili dobrze.

    Nie znasz sie - zle zrobili.

> [...]
    >sinusoidy,
    >a bardziej np. 5 pełnych okresów sinusa, albo 10.

    Te prostokaty po prawej to przekazniki ?

    Faktycznie, nie widze tu miejsca na falownik ... ale ten jeden
    tranzystor/triak to chyba za maly jak inne rozwiazania ...

    J.

  • 15. Data: 2016-10-24 20:26:08
    Od: f...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > Ale co - nie nalezalo tego w ROM zapisac ?

    W eepromie bardziej uniwersalnie, jak zworki konfiguracyjne na pcb.

    > Jak pisales - piszczy.

    Tak jak tramwaj, a właściwie identycznie tylko ciszej.

    > Te prostokaty po prawej to przekazniki ?

    Omrona, rzucili się z jakością:)

    > Faktycznie, nie widze tu miejsca na falownik ... ale ten jeden
    > tranzystor/triak to chyba za maly jak inne rozwiazania ...

    Inny producent, też piszczy.
    https://youtu.be/XhsEmbhs_eI

    Silnik podłączony pod 230AC chodzi ciszej niż tu średnich obrotach.

  • 16. Data: 2016-10-24 21:03:45
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-24 o 18:11, Elektrolot pisze:

    > Używając Twojej retoryki - jeśli twierdzisz, że cyklokonwerter może
    > podwyższać częstotliwość to naczytałeś się fantasy.

    No ja się domyślam, że w latach 70. tyrystory GTO i tranzystory IGBT to
    było fantasy. Ale mamy rok 2016 i one kurwa istnieją! Wyjmij głowę z
    40-letniego zamrażalnika marki Mińsk.

  • 17. Data: 2016-10-24 21:12:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    >No ja się domyślam, że w latach 70. tyrystory GTO i tranzystory IGBT
    >to było fantasy. Ale mamy rok 2016 i one kurwa istnieją! Wyjmij głowę
    >z 40-letniego zamrażalnika marki Mińsk.

    Tyrystory zwykle dalo/daje sie wylaczac drugim tyrystorem.
    To stosowano wlasnie gdzies w latach 70.
    A kto wie czy nie wczesniej
    https://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_cu
    rrent#Mercury_arc_valves

    Choc opisu by wynikalo, ze sie wylaczyc nie daly ... i mogly tylko
    zasilac silniki synchroniczne ? Dziwne to troche..

    J.

  • 18. Data: 2016-10-24 21:13:05
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-24 o 18:11, MiSter pisze:

    > A skąd wiesz że się naczytałem?

    A co, z palca wyssałeś?

    > A mogą _podwyższać_ częstotliwość? Ciekawe, szczególnie jak są zbudowane
    > na tyrystorach i zasilane z jednej fazy :)

    No sam sobie odpowiedziałeś - nie mogą być zbudowane na konwencjonalnych
    tyrystorach. Stąd właśnie wzięła się ta mądrość ludowa - cyklokonwertery
    pojawiły się w latach 70. na konwencjonalnych tyrystorach, dlatego mogły
    tylko obniżać częstotliwość. Ale mając zawór, który może przerywać
    przepływ prądu (GTO, IGTB) można spokojnie jedną fazę wejściową kroić
    sekwencyjnie na 3 fazy wyjściowe.

    Przy 3 fazach zasilających to by działało dość płynnie, przy 1 fazie też
    byłoby możliwe, tylko byłyby przestoje w momencie przejścia przez zero,
    które wpływałyby na obniżenie średniego momentu obrotowego.

    > A widziałeś taką pralkę, z takim silnikiem i cyklokonwerterem? Ile
    > kosztowała?

    Przecież nie o to chodzi. Pytanie było jak to można zrobić, a nie, jak
    to jest zrobione w konkretnej pralce, skoro żadne oznaczenie modelu nie
    padło.

  • 19. Data: 2016-10-24 21:20:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-24 o 18:21, J.F. pisze:
> [...]
    > plynac.
    > Czy te pozostale sie potem zamkna ? Na ich fazie zasilanie wcale nie

    Jak przestanie płynąć prąd, to się zamkną. Napięcie nie odgrywa tu roli.

> [...]
    > juz sie dalej rozkreci do szybszych obrotow nawet na jednej fazie.
    > No ale regulacji predkosci wirowania nie ma ... chyba ze odczepami na

    Zgadza się, tak robiono przed epoką falowników. I nie było możliwości
    regulacji prędkości wirowania, za to można było wirować w obie strony.

    Stare pralki z regulacją wirowania po prostu miały silnik szeregowy
    komutatorowy - wysoka prędkość obrotowa uzyskiwana przez osłabienie
    wzbudzenia (też rozruch początkowy na pełnym wzbudzeniu) i przy kilku
    stopniach osłabienia uzyskiwane były różne prędkości wirowania. Tamte
    silniki miały chyba jeszcze uzwojenie bocznikowe do stabilizacji
    prędkości obrotowej.

  • 20. Data: 2016-10-24 21:26:16
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-24 o 18:06, Elektrolot pisze:

    > Przy falowniku i sterowaniu skalarnym, też musieliby utrzymywać stały
    > stosunek U/f.

    ... i przy sterowaniu wektorowym również, tylko w tym przypadku f odnosi
    się do prędkości obrotowej silnika, bo częstotliwość przeskoków wektora
    przestrzennego jest oczywiście dużo większa.

    Po prostu niezachowanie U/f zmienia silnik asynchroniczny w piec
    indukcyjny do topienia klatki.