  • 21. Data: 2018-04-04 05:49:06
    Temat: Re: Przeróbka na termowizję
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Moge tylko zgadywac.
    >
    > Fotodioda dziala dzieki zlaczu p-n, tam trzeba ~0.7V, ale ... 1200nm
    > to 1eV.

    Brzmi rozsądnie ale nie wyjasnia MZ maksimum. Poza tym, z tego co widzę, te
    fotodiody mają któtszy zakres od około 200nm Co sie dzieje dla jeszcze
    krótszych fal? Od tych 1200nm w dół Si nie przepuszcza światła. Ok, to
    zrozumiałe, jakby nie pochłaniał to nie byłoby interakcji, ale ciekawe
    dlaczego taki a nie inny zakres.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2018-04-04 06:07:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-03, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:

    > A krzem ma trochę szerszą przerwę niż 1eV, i stąd maksimum czułości przy
    > nieco krótszej fali.

    Tyle że z tego co widzę to goły krzem nie pochłania niczego przy 950nm
    za to pochłania jak smok koło 400-500nm.

    >>> http://www.internationalcrystal.net/opt_silc.jpg

    To jest jakies dziwne spektrum, ale nie mogę znaleźć porzadnego ani dla
    krzemu ani dla domieszkowanego krzemu.
    http://jss.ecsdl.org/content/1/2/R80/F11.large.jpg

    Z tym, że to co pokazuje spektrum IR to są częstotliwości rezonansowe,
    więc moze efekty są po prostu pare rzędów wielkości większe.

    > Możesz nieco jaśniej?

    Zastanawiamy sie nad zaleznością pochłaniania światła przez krzem a
    czułością spektralną forodiody.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2018-04-04 07:58:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Tyle że z tego co widzę to goły krzem nie pochłania niczego przy 950nm
    > za to pochłania jak smok koło 400-500nm.

    Skąd te dane? Wszystkie widma krzemu, jakie widziałem, mówią, że
    transmisja przy falach krótszych niż 1100nm jest bliska zeru.

> [...]
    > więc moze efekty są po prostu pare rzędów wielkości większe.

    > Zastanawiamy sie nad zaleznością pochłaniania światła przez krzem a

    Akurat ten fragment dotyczył absorbcji w czystym krzemie, nie diody.
    Absorbcji (albo transmisji, łatwo przeliczyć) nie transmitancji!

    P.P.

  • 24. Data: 2018-04-04 09:09:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, =?UTF-8?B?UGF3ZcWCIFBhd8WCb3dpY3o=?= <p...@w...up.wroc> wrote:

    > Skąd te dane? Wszystkie widma krzemu, jakie widziałem, mówią, że
    > transmisja przy falach krótszych niż 1100nm jest bliska zeru.

    Transmitancja. Spektrum jest ponizej.

    > Akurat ten fragment dotyczył absorbcji w czystym krzemie, nie diody.
    > Absorbcji (albo transmisji, łatwo przeliczyć) nie transmitancji!

    No chyba wiem o czym gadam z JF.

    AbsorPcja i transmitancja.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2018-04-04 09:33:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    > 1200nm to 1eV.
    >A krzem ma trochę szerszą przerwę niż 1eV, i stąd maksimum czułości

    A czemu do przewodzenia diody wystarcza 0.7V ?
    Te dwa dodatkowe zlacza z metalem ?

    >O jakim wybijaniu elektronów piszesz? Ze stanu podstawowego do pasma
    >przewodnictwa? To w całej objętości.

    >???
    >Jakie złącze? Jaka transmitancja?

    Jak jest fotodioda, to jest zlacze p-n.
    Swiatlo musi przejsc przez warstwe krzemu i pewnie jeszcze jakas
    warstwe metalizacji.

    Podobnie zreszta w druga strone przy LED - zlacze swieci, ale swiatlo
    musi sie jeszcze wydostac z krystalu, ktory wcale przezroczysty nie
    jest ...

    >Możesz nieco jaśniej?

    Wezmiesz 1um warstwe krzemu i sie np okaze ze
    -dla 1000nm transmitancja wynosi 99.99%
    -900 nm 99.95%
    -800 nm 99.90
    -700 nm 99.5

    Zbadamy 1mm warstwe, to powinno wyjsc:
    -1000 nm - 90%
    - 900nm - 60%
    - 800nm - 36%
    - 700nm - 0.6%

    Tzn - absolutnie nie twierdze, ze tak jest, chcialem tylko pokazac, ze
    ostra granica na jednym wykresie nie musi sie przekladac na rownie
    ostrą na drugim.

    Nawiasem pytajac - czy podobnie nie jest z CO2 ?
    Jak sie spojrzy na dane absorpcji, to mi wychodzi, ze niewazne czy
    jest go 0.02% czy 0.05% w powietrzu - i tak cale IR w odpowiednim
    pasmie zatrzyma.
    Ale moze chodzi o sasiednie pasma, w ktorych przepuszcza.
    Tzn przepuszcza np 99% przy grubosci metr ...

    J.

  • 26. Data: 2018-04-04 09:51:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nawiasem pytajac - czy podobnie nie jest z CO2 ?
    > Jak sie spojrzy na dane absorpcji, to mi wychodzi, ze niewazne czy
    > jest go 0.02% czy 0.05% w powietrzu - i tak cale IR w odpowiednim
    > pasmie zatrzyma.

    Teraz ja nie rozumiem. Zdecydowanie jest bardzo silna zależność pomiedzy
    stezeniem CO2 a pochłanianiem np. w okolicach 2350nm - na to normalnie
    się zwraca uwagę robiąc standardowe FTIR bo ten pik jest bardzo silny i
    izolowany.

    > Ale moze chodzi o sasiednie pasma, w ktorych przepuszcza.
    > Tzn przepuszcza np 99% przy grubosci metr ...

    Ale ze jak, uśrednione? W zakresie 500-4000nm CO2 ma 3 dość wąskie
    zakresy pochłaniania, w tym najbardziej wyraźny przy w ww. Jak to
    "scałkować" po tym zakresie to faktycznie może wyjść pomijalnie. To dość
    prosta cząsteczka i ma ograniczoną ilość możliwości wygibasów.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2018-04-04 09:59:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Transmitancja. Spektrum jest ponizej.

    Transmisja! Transmitancja to operatorowa :-)
    A z przedstawionego widma wynika, że przy falach krótszych niż 1000nm
    transmisja wynosi zero.

    > No chyba wiem o czym gadam z JF.
    >
    > AbsorPcja i transmitancja.

    Używane są oba terminy, apsorbcja i absorpcja. Natomiast zdecydowanie
    nie transmitancja. Transmitancja to funkcja.

    P.P.

  • 28. Data: 2018-04-04 10:17:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, =?UTF-8?B?UGF3ZcWCIFBhd8WCb3dpY3o=?= <p...@w...up.wroc> wrote:

    > Transmisja! Transmitancja to operatorowa :-)
    > A z przedstawionego widma wynika, że przy falach krótszych niż 1000nm
    > transmisja wynosi zero.

    Tak, dlatego wkleilem tez to drugie widmo. To nie ma prawa być zero bo
    jakim cudem Si-Si miałoby pochłaniać w zakresie ciągłym? Rezonuje w tak
    szrokim zakresie? To sie nie zdarza.

    > Używane są oba terminy, apsorbcja i absorpcja. Natomiast zdecydowanie
    > nie transmitancja. Transmitancja to funkcja.

    Paweł, aż sie upewniłem bo mi sie takie rzeczy regularnie pierniczą, a w
    dodatku absorbowac ale absorpcja nie ułatwia życia, ale sam zobacz:

    https://sjp.pwn.pl/sjp/absorpcja;2548647.html
    2. <<pochłanianie energii fal elektromagnetycznych, promieniowania
    korpuskularnego lub drgań sprężystych przez ośrodek, w którym się one
    rozchodzą>>

    https://sjp.pwn.pl/slowniki/transmitancja.html
    transmitancja [łac.] (współczynnik przepuszczalności światła), stosunek
    natężenia światła przepuszczonego przez dany ośr. do natężenia światła
    padającego;

    https://sjp.pwn.pl/sjp/transmisja;2578529.html
    transmisja
    1. <<bezpośrednia relacja z jakichś wydarzeń, przekazywana przez telewizję lub radio;
    też: przekazywanie takiej relacji>>
    2. <<przesyłanie na odległość dźwięków, obrazów lub innych sygnałów za pośrednictwem
    fal elektromagnetycznych>>
    3. <<przekazywanie energii silnika innym urządzeniom>>

    Nie ma j. polskim czegos takiego jak absorbcja:

    https://sjp.pwn.pl/szukaj/absorbcja.html
    Czy chodziło Ci o: aborcja, absorbancja, absorpcja

    Teraz juz zapamietam na długo, bo jakbym nie zaczął wyszukiwac to tez
    bym napisał absorbcja. Najpierw pomyślałem, cholera, może ta w masie
    jest przez b, a optyczna przez p ale google mnie naprostowało.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2018-04-04 10:22:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-04-04 o 09:33, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > A czemu do przewodzenia diody wystarcza 0.7V ?
    > Te dwa dodatkowe zlacza z metalem ?

    Raczej domieszkowanie, ale trzeba by zapytać elektroników :-)

    > Jak jest fotodioda, to jest zlacze p-n.

    OK, wcześniej dyskusja dotyczyła krzemu, stąd nieporozumienie.

> [...]
    >
    > Tzn - absolutnie nie twierdze, ze tak jest, chcialem tylko pokazac, ze
    > ostra granica na jednym wykresie nie musi sie przekladac na rownie ostrą

    To widmo wygląda jak narysowane od palca, nie z aparatu. Sądząc z
    wartości transmisji (nie transmitancji!) przy kilku mikrometrach jest to
    widmo kilkumilimetrowej warstwy krzemu. Na takim widmie spadek do zera
    przy około 1100nm jest dość łagodny, w zakresie koło 100nm.
    Krzem powinien spełniać prawo Lamberta-Beera, więc absorbancja (czasem
    zwana ekstynkcją) powinna zależeć liniowo od grubości warstwy. A
    przeliczenie na transmisję to żaden problem, A=-logT.

> [...]
    > zatrzyma.
    > Ale moze chodzi o sasiednie pasma, w ktorych przepuszcza.
    > Tzn przepuszcza np 99% przy grubosci metr ...

    Parę lat temu to zmierzyłem. Pół metra przepuszcza 64% w głównym paśmie
    koło 2300cm-1. Jest jeszcze drugie pasmo przy dłuższej fali, o
    intensywności mniej więcej połowy tego pierwszego. Jakby nie liczyć,
    kilkanaście metrów atmosfery pochłania praktycznie całość promieniowania
    w zakresie absorbcji CO2.

    Pozdrawiam
    P.P.

  • 30. Data: 2018-04-04 10:39:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Tak, dlatego wkleilem tez to drugie widmo. To nie ma prawa być zero bo
    > jakim cudem Si-Si miałoby pochłaniać w zakresie ciągłym? Rezonuje w tak
    > szrokim zakresie? To sie nie zdarza.

    Mówisz o tym?
    http://jss.ecsdl.org/content/1/2/R80/F11.large.jpg
    Tu w ogóle nie ma zakresu UV i widzialnego (Pisałeś "Tyle że z tego co
    widzę to goły krzem nie pochłania niczego przy 950nm
    za to pochłania jak smok koło 400-500nm". Nie wycinaj fragmentów do
    których odnosi się dyskusja!).
    Absorbcja w zakresie widzialnym i okolicach spowodowana jest wzbudzeniem
    elektronowym, to nie jest absorbcja oscylacyjna.

> [...]
    > bym napisał absorbcja. Najpierw pomyślałem, cholera, może ta w masie
    > jest przez b, a optyczna przez p ale google mnie naprostowało.

    Jestem chemikiem, spektroskopią zajmuję się zawodowo. NIGDY nie
    słyszałem terminu "transmitancja" dotyczącego kwestii o których mówimy.
    Co do absorbcji i absorpcji zgoda, jest tu bałagan w nazewnictwie.

    P.P.