  • 31. Data: 2018-04-04 10:42:23
    Temat: Re: Przeróbka na termowizję
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Teraz ja nie rozumiem. Zdecydowanie jest bardzo silna zależność pomiedzy
    > stezeniem CO2 a pochłanianiem np. w okolicach 2350nm

    To nie są nanometry! To liczba falowa, odwrotność długości fali
    wyrażonej w centymetrach. Wielkość standardowo stosowana w spektroskopii
    IR. Wygodna, bo proporcjonalna do energii kwantu.

    P.P.

  • 32. Data: 2018-04-04 10:51:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, =?UTF-8?B?UGF3ZcWCIFBhd8WCb3dpY3o=?= <p...@w...up.wroc> wrote:

    > To nie są nanometry! To liczba falowa, odwrotność długości fali
    > wyrażonej w centymetrach. Wielkość standardowo stosowana w spektroskopii
    > IR. Wygodna, bo proporcjonalna do energii kwantu.

    No jasne, że nie nanometry cholera.

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2018-04-04 11:07:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, =?UTF-8?B?UGF3ZcWCIFBhd8WCb3dpY3o=?= <p...@w...up.wroc> wrote:
    > Jestem chemikiem, spektroskopią zajmuję się zawodowo. NIGDY nie
    > słyszałem terminu "transmitancja" dotyczącego kwestii o których mówimy.
    > Co do absorbcji i absorpcji zgoda, jest tu bałagan w nazewnictwie.

    Wrzuć w google:
    transmitancja absorbancja site:.edu.pl

    To jest kalka z angielskiego i w angielskim zdecydowanie sie tego tak
    używa jak podałem, a jak widzisz słownik PWN też tak podaje. Pewnie się
    z czapy nie wzięło.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2018-04-04 11:13:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-04-04 o 09:33, J.F. pisze:

    >Raczej domieszkowanie, ale trzeba by zapytać elektroników :-)

    Elektronik to ja :-(

    >OK, wcześniej dyskusja dotyczyła krzemu, stąd nieporozumienie.

    p jest z krzemu, n jest z krzemu, ba - niemal z idealnie czystego
    krzemu :-)

    >To widmo wygląda jak narysowane od palca, nie z aparatu. Sądząc z
    >wartości transmisji (nie transmitancji!) przy kilku mikrometrach jest
    >to widmo kilkumilimetrowej warstwy krzemu. Na takim widmie spadek do
    >zera przy około 1100nm jest dość łagodny, w zakresie koło 100nm.
    >Krzem powinien spełniać prawo Lamberta-Beera, więc absorbancja
    >(czasem zwana ekstynkcją) powinna zależeć liniowo od grubości
    >warstwy. A przeliczenie na transmisję to żaden problem, A=-logT.

    Absorbancja to logarytmiczna ?
    Wiec powyzej przeliczylem, i widac ze w przykladzie o 700nm mozna
    jednocznie powiedziec, ze prawie idealnie przepuszcza, oraz prawie
    idealnie absorbuje (*).
    :-)

    (*) - no bo przeciez nie "absorpuje" :-)

    >Parę lat temu to zmierzyłem. Pół metra przepuszcza 64% w głównym
    >paśmie

    pol metra powietrza, czy pol metra CO2 ?

    >koło 2300cm-1. Jest jeszcze drugie pasmo przy dłuższej fali, o
    >intensywności mniej więcej połowy tego pierwszego. Jakby nie liczyć,
    >kilkanaście metrów atmosfery pochłania praktycznie całość
    >promieniowania w zakresie absorbcji CO2.

    No wlasnie ... to moze chodzi o te pasma obok, gdzie sie mowi, ze
    przepuszcza, bo metr tlumi np tylko 1%, a 99% przechodzi ...

    J.

    Pozdrawiam
    P.P.

  • 35. Data: 2018-04-04 11:32:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-04-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Teraz ja nie rozumiem. Zdecydowanie jest bardzo silna zależność
    >pomiedzy
    >stezeniem CO2 a pochłanianiem np. w okolicach 2350nm - na to
    >normalnie
    >się zwraca uwagę robiąc standardowe FTIR bo ten pik jest bardzo silny
    >izolowany.

    Jak mierzysz na dystansie metra, to wysokosc piku zalezy od stezenia.
    A jak mierzysz na dystansie 10km, to juz nie zalezy, bo czy metr
    pochlonie 10%, 1% czy 0.1% fali, to juz zadna roznica - 10km nie
    przejdzie prawie nic :-)

    >Ale ze jak, uśrednione? W zakresie 500-4000nm CO2 ma 3 dość wąskie
    >zakresy pochłaniania, w tym najbardziej wyraźny przy w ww. Jak to
    >"scałkować" po tym zakresie to faktycznie może wyjść pomijalnie. To
    >dość
    >prosta cząsteczka i ma ograniczoną ilość możliwości wygibasów.

    No wlasnie chodzi o to, ze przy grubej warstwie nie interesuja nas
    pasma, w ktorych CO2 wyraznie pochlania, bo w nich na pewno wszystko
    zatrzyma,
    tylko te, przy ktorych prawie wszystko przepuszcza -
    tzn z naciskiem na "prawie", bo to "prawie" sie nagle staje bardzo
    istotne.

    I wchodzimy w obszary wykresu, ktory badacze "krotkodystansowi"
    niekoniecznie dokladnie zmierzyli.

    J.

  • 36. Data: 2018-04-04 12:06:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    cm-1 :) kurde, nie jest to mój dzień na takie dyskusje

> [...]
    > A jak mierzysz na dystansie 10km, to juz nie zalezy, bo czy metr
    > pochlonie 10%, 1% czy 0.1% fali, to juz zadna roznica - 10km nie

    Nie wiem, ale to, że coś pochłąnia w danym, waskim zakresie MZ nie oznacza,
    że pochłania poza tym zakresem, a przynajmniej nie jest oczywiste jak
    bardzo pochłania.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2018-04-04 12:47:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-04-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    >oznacza,
    >że pochłania poza tym zakresem, a przynajmniej nie jest oczywiste jak

    Ale wlasnie o to chodzi - wydaje mi sie, ze jak juz mowa o efekcie
    cieplarnianym, to nagle te pozostale zakresy staja sie bardzo istotne.

    A te podstawowe przestaja, bo w nich pochlanianie jest na tyle duze,
    ze stezenie juz nie ma wplywu.

    J.

  • 38. Data: 2018-04-04 13:00:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > cieplarnianym, to nagle te pozostale zakresy staja sie bardzo istotne.
    >
    > A te podstawowe przestaja, bo w nich pochlanianie jest na tyle duze,

    No to zerknij tu:
    http://ice-age-ahead-iaa.ca/1/incoming_solar_irradia
    tion1.jpg

    i tu:
    http://www.barrettbellamyclimate.com/userimages/Sun2
    .jpg

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2018-04-04 13:28:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-04-04 o 11:13, J.F. pisze:
> [...]
    > :-)
    >
    > (*) - no bo przeciez nie "absorpuje" :-)

    > pol metra powietrza, czy pol metra CO2 ?

    Rzeczywiście, niejasno napisałem. Pół metra powietrza z ulicy Norwida,
    blisko osi grunwaldzkiej.

    > No wlasnie ... to moze chodzi o te pasma obok, gdzie sie mowi, ze
    > przepuszcza, bo metr tlumi np tylko 1%, a 99% przechodzi ...

    Spece od klimatu tłumaczą to "teorią wielu szyb". Nie chodzi tu
    wyłącznie o absorbcję.

    P.P.

  • 40. Data: 2018-04-04 18:46:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    >
    > To jest kalka z angielskiego i w angielskim zdecydowanie sie tego tak
    > używa jak podałem, a jak widzisz słownik PWN też tak podaje. Pewnie się

    Podłamałeś mnie ;-)
    Przejrzałem trochę publikacji i książek, w tym te, które już czytałem.
    Jesteśmy totalnymi burdelarzami, zeby jeszcze jakiś dochód z tego był...
    Każdy pisze, jak chce. Nawet w dwóch odnośnikach do widm krzemu podanych
    w tym wątku raz jest "transmission", a drugi raz "transmittance".

    P.P.