  • 11. Data: 2013-02-14 13:20:39
    Temat: Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości
    >Antena ferrytowa wykazuje się dość dużą kierunkowością. Już sam ten
    >fakt dyskwalifikuje ją do stosowania w radiokomunikacji ruchomej,
    >chyba że będziesz biegał w tzw. łowach na lisa.

    Hm, ja tam nie wiem, ale sporo nadajnikow TV nadaje w polaryzacji
    poziomej, dipol elektryczny nadaje wtedy kierunkowo, a przeciez emisja
    dociera do _szerokiego_ grona sluchaczy ..

    J.

  • 12. Data: 2013-02-14 13:30:49
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Hm, ja tam nie wiem, ale sporo nadajnikow TV nadaje w polaryzacji
    > poziomej, dipol elektryczny nadaje wtedy kierunkowo, a przeciez emisja
    > dociera do _szerokiego_ grona sluchaczy ..

    Wszyscy ci odbiorcy mają jednak antenę nakierowaną na nadajnik.
    Nadajnik TV nie biega po okolicy, nie musisz więc posiadac swojej anteny
    odbiorczej na maszcie obrotowym.

    Marek

  • 13. Data: 2013-02-14 13:41:50
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    >

    > Wszyscy ci odbiorcy mają jednak antenę nakierowaną na nadajnik.
    > Nadajnik TV nie biega po okolicy, nie musisz więc posiadac swojej anteny

    Dodam jeszcze, że to twoje szerokie grono odbiorców to ci, którzy są w
    zasięgu wiązki anteny nadawczej. Pozostali odbierają od przypadku do
    przypadku z odbić albo z poziomem sygnału o niedostatecznej sile.
    Anteny nadawcze TV i radiowe są o różnej szerokości wiązki po to, aby nie
    występowały interferencje z innymi nadajnikami.
    Lepiej jest zastosowac antenę kierunkową o większym zysku skierowaną w jakiś
    obszar bo sygnał na tym pożądanym obszarze będzie lepszy a i interferencji z
    innymi nadajnikami nie będzie.
    To samo dotyczy takze np. WiFi. Ludziska walą sektorówki na jakieś tam
    strony świata które ich interesują a ich klienci dla jak najwyższego poziomu
    sygnału anteny swoje ustawiają sobie nie jakoś tam tylko w kierunku anteny
    nadawczej.

    Marek

  • 14. Data: 2013-02-14 13:57:20
    Od: RR <m...@w...pl>

    > Nie sprawdzi się - ma kierunkową charakterystykę.

    Można nią obracać. Wirująca antena ferrytowa. Gdybyś musiał skonstruować
    wszechkierunkowy miniaturowy odbiornik z anteną, a długość fali nie
    sprzyjałaby miniaturyzacji? ;-)
    Albo zestaw anten ferrytowych sprzęgniętych z odpowiednią korekcją fazy?
    Albo zestaw odbiorników.

  • 15. Data: 2013-02-14 13:59:00
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > Nie sprawdzi się - ma kierunkową charakterystykę.

    Jeśli to cudo by odbierało w ogóle, można dalej pomyśleć nad dwoma
    antenami w formie krzyża pracującymi równolegle.

    Marvin

  • 16. Data: 2013-02-14 14:03:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > Hm, ja tam nie wiem, ale sporo nadajnikow TV nadaje w polaryzacji
    > poziomej, dipol elektryczny nadaje wtedy kierunkowo, a przeciez emisja
    > dociera do _szerokiego_ grona sluchaczy ..

    Masz małą wyobraźnie - antena nadawca dla pojaryzacji poziomej składa
    się z wielu anten mocowanych wokół masztu i odpowiednio polaryzowanych
    - w efekcie masz bezkierunkową charakterystykę.
    Albo instaluje nadajnik blisko skraju obszaru, tak, żeby główna,
    kierunkowa wiązka pokryła większośćobszaru. A reszta, blisko -
    dostanie polem rozproszonym, z listków bocznych i odbić.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2013-02-14 14:07:33
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-14 13:59, Marvin pisze:

    > Jeśli to cudo by odbierało w ogóle, można dalej pomyśleć nad dwoma
    > antenami w formie krzyża pracującymi równolegle.

    A nawet dwa niezależne odbiorniki - łącznie z głośnikami.
    Będzie akustyczna kontrola kierunkowa. ;-)

  • 18. Data: 2013-02-14 14:17:35
    Od: RR <m...@w...pl>

    A tu fotka:
    http://pokazywarka.pl/2mcke7/
    Niestety, nie da się użyć rdzenia z anten długo-średniofalowych.

  • 19. Data: 2013-02-14 14:40:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
    Hello J.F,

    >Masz małą wyobraźnie - antena nadawca dla pojaryzacji poziomej składa
    >się z wielu anten mocowanych wokół masztu i odpowiednio
    >polaryzowanych
    >- w efekcie masz bezkierunkową charakterystykę.

    Ale to brzmi analogicznie, jak cewka nawinnieta na toroidzie :-)

    J.

  • 20. Data: 2013-02-14 15:09:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > Ale to brzmi analogicznie, jak cewka nawinnieta na toroidzie :-)

    Ale nie ma rdzenia, który zamknąłby pole magnetyczne wewnątrz...

    --
    Best regards,
    RoMan