  • 31. Data: 2019-08-23 11:24:13
    Temat: Re: Burza na Giewoncie
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-23 o 09:57, J.F. pisze:
    > To teraz pomysl co bedzie, jak zblizysz telefon do ukladu regulacji mocy
    > lasera, respiratora, czy np gdzies w samolocie w czasie ladowani ...
    >
    > Niby wspoczesny sprzet powinien byc odporny, ale czy jest ...

    OIDP limity wymaganej odporności (sprzętu domowego - 3V/m) są mniej
    więcej takie jak pole z komórki może osiągnąć w odległości 1m od niej.
    Czyli, urządzenie, które przejdzie pozytywnie badania odporności ma
    prawo mieć problemy gdy jest bliżej niż 1m od komórki. Prawdopodobnie
    producent komórki powinien w instrukcji napisać, jak należy sobie z tym
    problemem radzić - zwiększyć odległość.

    Limity przemysłowe (10V/m) są zapewne takie jak pole z komórki w
    odległości 30cm od niej.

    Nie przypuszczam, aby limity dla sprzętu medycznego były wyższe.

    > Ale z drugiej strony - pamietasz tych turystow, co weszli na Morskie Oko
    > i zazadali, aby TOPR ich zwiozl ...

    Może 4 dni wspinaczki, zakładanie kolejnych obozów, zbyt krótkie pobyty
    w obozach - brak aklimatyzacji ich wykończyły...
    P.G.

  • 32. Data: 2019-08-23 11:25:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    SW3 wrote:

    > Na razie nie ma precyzyjnych prognoz miejsc uderzeń piorunów więc żeby
    > nikt nie zarzucił RCB, że piorun uderzył a ostrzeżenia nie było, to będą
    > musieli wysyłać ostrzeżenia przed każdą (możliwą) burzą.

    Niech sobie wysyłają, problem w tym, że tych bezwartościowych bzdur nie
    idzie zablokować.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2019-08-23 11:28:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A mogl postawic gromnice i sie pomodlic. Kopara mi opadla.

    A nie mógł?
    Wypowiedź jak najbardziej zgodna z misją tej TV :)
    P.G.

  • 34. Data: 2019-08-23 11:35:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-23 o 09:45, J.F. pisze:
    > A tak swoja droga - ciekaw jestem czy z telefonu da sie iskre uzyskac,
    > ale trzeba by fachowca, ktory by zrobil odpowiednia antene odbiorcza.
    > Bo te 2W to nie jest malo ...

    To co już tu kilka razy pisałem o tym immobilizerze co niby działał
    (cykało), ale samochód nie odpalał i zadzwonienie z telefonu (trzymanego
    na kolanach na miejscu kierowcy - czyli ze 20 cm od immobilizera)
    pomagało według mnie świadczy o tym, że między zetkniętymi stykami, ale
    z brakiem kontaktu (zabrudzenie) powstawała (mała) iskra, która
    przepalała brud.
    P.G.

  • 35. Data: 2019-08-23 11:46:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-22 o 19:15, J.F. pisze:

    > Hm, a krzyz nie powinien ochronic tego lancucha na zasadzie piorunochronu ?

    Podobno aby ustalić, gdzie może uderzyć piorun trzeba sobie wyobrazić
    piłkę o średnicy 20m. Tam, gdzie ona może dotknąć tam może uderzyć.
    Jak oprzeć taką piłkę o krzyż na Giewoncie to chyba dość blisko dotknie
    skał.
    P.G.

  • 36. Data: 2019-08-23 12:01:30
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 23.08.2019 o 09:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "mk"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > No wlasnie nie wiem - ale ladunek dosc duzy, a granit izoluje.
    > To powinien sie chyba ladunek dluzszy czas utrzymywac ?

    Raczej nie (cokolwiek to też znaczy, bo i Ty operujesz rozmytymi
    określeniami). Pojemność własna krzyża nie będzie zbyt duża. Wyładowanie
    atmosferyczne ma kilka faz, zanim dojdzie do wyładowania głównego. Jeśli
    nie byłoby odprowadzania ładunku od krzyża, to skończyłoby się na
    niewielkiej iskrze i wyładowanie by ustało z powodu braku różnicy
    potencjałów. Jeśli krzyż nie oddałby ładunku, to ze względu na niewielką
    pojemność powstałby na nim taki potencjał, że z łatwością doszłoby do
    przebić w jego okolicy.

    W czasie burzowej pogody daje się obserwować ognie św. Elma. Nie wiem,
    czy zjawisko to występuje na krzyżu na Giewoncie, ale obstawiam, że
    również. Wystąpienie ogni św. Elma przy braku odprowadzania z krzyża
    ładunków oznaczałoby, że wcześniej czy później doszło by do takiej
    różnicy potencjałów między krzyżem, a okolicą, że nastąpiłoby
    wyładowanie od krzyża do jakiegoś okolicznego punktu, co do którego
    uziemienia nie ma wątpliwości, a do takich zjawisk raczej nie dochodzi.

    Jeśli robiłeś eksperymenty z elektrycznością statyczną, to wiesz że w
    pierwszy lepszy dzień cholernie ciężko takie się przeprowadza --
    odrobina wilgoci niweczy wszystko.

    pzdr
    mk

  • 37. Data: 2019-08-23 12:14:49
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 23.08.2019 o 11:25, Piotr Wyderski pisze:

    > Niech sobie wysyłają, problem w tym, że tych bezwartościowych bzdur nie
    > idzie zablokować.

    IMHO powinna być możliwość konfiguracji progu ostrzeżeń przez
    użytkownika w takiej usłudze w zależności od podejmowanych przez nas
    czynności. Zupełnie inne ryzyka niesie dla nas burza, gdy spędzamy czas
    w domu w mieście, a inne gdy planujemy przemierzanie szlaku przez
    szczyty gór.

    pzdr
    mk

  • 38. Data: 2019-08-23 12:19:42
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 23.08.2019 o 11:19, Piotr Wyderski pisze:
    > Natomiast mnie przeraża inny aspekt tej sprawy:
    > zginęło 5 osób, wydarzenie raczej niepowtarzalne w perspektywie dekady,
    > a histeria jest ogólnonarodowa. Tymczasem w czerwcu zastępy niebieskie
    > zasiliło 120 topielców, w lipcu 71, a w sierpniu 41 (and counting).
    > Statystyki mistrzów kierownicy nawet mi się nie chce szukać. I co? I nic...

    Dokładnie to samo w tej sprawie krąży mi po głowie. :-(

    pzdr
    mk

  • 39. Data: 2019-08-23 12:31:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 23 sierpnia 2019 12:14:46 UTC+2 użytkownik mk napisał:

> [...]
    > czynności. Zupełnie inne ryzyka niesie dla nas burza, gdy spędzamy czas
    > w domu w mieście, a inne gdy planujemy przemierzanie szlaku przez

    I co wychodząc z domu status w telefonie bys zmieniał na "na zewnątrz"?
    Ile wy tych ostrzeżeń dostajecie ze to takie kłopotliwe dla Was?
    Ja w tym roku chyba nie więcej jak 5 dostałem

  • 40. Data: 2019-08-23 12:58:14
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 23.08.2019 o 12:31, Kris pisze:

    > I co wychodząc z domu status w telefonie bys zmieniał na "na zewnątrz"?

    Być może tak. I tak przed wejściem na szlaki sporo tablic
    ostrzegawczych, a skoro już są, można by zamieścić na nich odpowiednią
    przypominajkę.

    Być może próg powinien zależeć od regionu. Być może w pewnych warunkach
    mógłbym zezwolić odpowiedniej aplikacji na automatyczne wykrywanie mojej
    aktywności i położenia.

    > Ile wy tych ostrzeżeń dostajecie ze to takie kłopotliwe dla Was?
    > Ja w tym roku chyba nie więcej jak 5 dostałem

    Problem w tym, że RCB i IMGW takiego ostrzeżenia tym razem nie wydały.
    Tłumaczą się, że ta burza nie spełniała parametrów warunków do wysłania
    ostrzeżenia (dodatkowo w IMGW coś przebąkują o nieprzewidywalności
    niektórych zjawisk, a dziennikarze powtarzają).

    Jakbyś miał dostawać ostrzeżenia adekwatne do zagrożenia w górach, to
    nie dostałbyś pięciu, ale 150...

    Uznaję, że istnieje szereg ryzyk wokół nas, niektóre z nich zadziwiająco
    łatwo akceptujemy (np. jazda samochodem) i niewiele z tym robimy.
    IMHO taka sytuacja powinna skłaniać do analizy, czy oby wszystko działa
    jak należy...

    pzdr
    mk