eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 15 Jun 2017 14:00:51 -0700 (PDT)
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 21:08:37 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Dzięki :-D Jak tak dalej pójdzie, to wrócę do piły ręcznej :-D

    Przesadzujesz :)
    Po prostu narzędzia CNC są zrobione w konkretny sposób a ty zacząłeś od połowy i nie
    widzisz skąd sie takie zachowanie bierze :)

    > Wszystko mi jedno.

    To nie wszystko jedno.
    Jesli chcesz ciąć współbieżnie to musisz ciąć górną krawędź od prawej a dolną od
    lewej.
    I wtedy korzystasz z tego samego gkodu

    Jak chcesz ciąć obie krawędzie od lewej to jedna robisz jednymgkodem a druga drugim.

    https://www.tormach.com/g40_g41_g42.html

    > Ja tylko chcę wyciąć kształty w PCB :-) Sęk w tym, że
    > wychodzą różne w zależności od zastosowanego kodu G41 lub G42. Więc nie
    > do końca one mają odniesienie tylko do współbieżności.

    Ależ mają.
    Zamień sobie poczatek i koniec przy cięciu to ci się odwróci.

    Gkod nie ma wiele wspólnego z samym projektem tego co ma być wyciete. Gkod
    odwzorowuje tylko kształt po którym ma poruszać się narzędzie.
    Poczytaj.

    > Strasznie się sprawa komplikuje, a miało być prościej z CNC :-) W
    > przypadku PCB sądzę, że możemy ograniczyć się do 2 kształtów:
    > 1) Samej płytki PCB
    > 2) Otworów w niej o różnych kształtach.
    >
    > Praktycznie zawsze wycinam jednym narzędziem: pilnik 2mm.

    Mi tam sie nie komplikuje :)
    Ja sobie robie poprawne bazy i trzema frezami robie plytke w 30minut (przy czym samej
    mojej pracy w tym jest jakies 5minut). Ale ja nie celuje w maciupkie smd.
    Jestem starej daty i lubie przewlekane jednostronne plytki :)

> [...]
    >
    > W opisie G02 i G03, który mi poleciłeś znalazłem tylko jedno zdanie o
    > kompensacji narzędzia:
    >
    > If cutter radius compensation is active, the motion will differ from the
    > above; see Cutter Compensation.
    >
    > W tym zdaniu jest odsyłacz do G41 i G42 i kółko się zamyka bo w opisie
    > posługują się bliżej nie zdefiniowaną dla krzywych zamkniętych stroną
    > lewą i prawą. Czytałem ten opis mnóstwo razy zanim zadałem pytanie w tym
    > miejscu. Tak na marginesie: pod pojęciem otworu w PCB nie mam na myśli
    > koła. Kształty nawet zazwyczaj nim nie są. Prędzej prostokąt.

    No to testuj i czytaj, Nawet jak nie zrozumiesz to przynajmniej będziesz wiedział że
    aby wyciąc prostokąt to trzeba okresliny zestaw gkodów uzyć :)

    Ale IMHO prościej sobie odpowiedni warsztat zbudować. Przy czym pochwalam Twoje
    drążenie tematu bo to znaczy ze mądrzejesz :)

    Cała prawość i lewość bierze sie z wspol/przeciw bieżności pracy frezem. No i z faktu
    ze ciecie to tak naprawde wektor. Ma miejsce poczatku cięcia i końca. Dla samego
    cięcia to niezbyt istotne ale dla ruchu jest krytyczne.

    Nie sadze aby celowe bylo klarowanie ci tu powyższego akapitu. Tyle to ty wiesz. Ale
    chyba nie do końca ci sie sprawa w głowie ułozyła. :)
    Ułozy sie, poćwicz i podumaj.

    > Hmmm... właśnie tak od pewnego czasu zastanawiam się czy gerberowskiego
    > pliku nie zasysać do programu typu SimplyCam lub tego, który sam
    > używasz. Wtedy temat się sam rozwiąże. Ciekaw jestem jak poradził sobie
    > programista takiego softu z kompensacją za pomocą G41/G42 skoro działają
    > one jakoś (pseudo)losowo przy krzywych zamkniętych?

    Który programista? Bo ten co w sterowniku to zaimplementował to po prostu miał to
    wpisane w dokumentacji i przerobił na ruch. Przy czym tego twojego softu nie znam
    więc moze to co opisujesz (bo nie filozofowalem nad Twoim opisem) to po prostu bug i
    tak miało nie być :)

    > Miałbym prośbę do Ciebie. Spróbuj zaprojektować prostokątne cięcie,
    > powiedzmy 20x30mm a w nim kwadrat 10x10. Kompensacja grubości narzędzia:
    > 2mm. Ciekaw jestem G-kodu jaki z programu wyjdzie. Czy w związku z
    > nieprzewidywalnym działaniem G41/G42 programista unika ich na rzecz
    > zmian współrzędnych w prostych kodach G00...03.

    Tak jak pisalem, programy sobie kompensacje robią same (no g42, g42...).

    A prociem Panu:
    http://imgur.com/a/rf5qB

    ( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
    ( plmiscelektronika 6/15/2017 10:49:42 PM )
    ( T0 : 2.0 )
    ( CUTVIEWER )
    ( FROM/0,0,5 )
    ( Select dummy tool to avoid warnings )
    ( TOOL/MILL,1,0,20.0,0 )
    ( STOCK/BLOCK,,,,,, )
    G21 G90 G91.1 G64 G40
    G0 Z3.0
    ( T0 : 2.0 )
    ( Tool Taper coming soon )
    ( TOOL/MILL,2.0,0.0,0.0,0 )
    T0 M6
    ( Profile1 )
    G17
    M3 S1000
    G0 X0.0 Y-1.0
    G0 Z1.4
    G1 F300.0 Z0.0
    G1 F800.0 X30.0
    G3 X31.0 Y0.0 I0.0 J1.0
    G1 Y3.9969
    G1 X39.5564
    G3 X40.5564 Y4.9969 I0.0 J1.0
    G1 Y14.9969
    G3 X39.5564 Y15.9969 I-1.0 J0.0
    G1 X31.0
    G1 Y20.0
    G3 X30.0 Y21.0 I-1.0 J0.0
    G1 X0.0
    G3 X-1.0 Y20.0 I0.0 J-1.0
    G1 Y0.0
    G3 X0.0 Y-1.0 I1.0 J0.0
    G0 Z3.0
    M5
    M30

    A robia to aby móc zrobić takie coś na ten przyklad:
    http://imgur.com/a/JeJU9

    g41/g42 jest/było potrzebne kiedyś. Kiedy frezy sie zuzywały, narzędziowiec je
    ostrzył, mierzył średnice i dawał frezerowi.
    A frezer wciągał program z papierowej dziurkowanej taśmy, szukał gdzie jest g41/g42 i
    wpisywał tam nową dokładną średnice freza. I puszczał program.

    Taki był uwczesny usecase.

    Dzisiejsze CAM-y raczej stukają g0-3 a nie jakies tam fikusne fanaberie :)