    Subject: Re: Cięcie kabli
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Wed, 10 Feb 2016 22:27:46 +0100

    W dniu 2016-02-10 o 21:39, J.F. pisze:

    > Ale odkolkowania nadal nie widac.

    Generalnie wszystko co pokazuje ten film to okablowanie. Od 1:33 masz
    zbliżenie na ówczesną wersję łączówki, przez otwory poprzewlekane są
    pojedyncze pary. Wtedy nawet żyły lutowało się na przełącznicy, to dziś
    jest luksus i łączówki są zacinane.
    Kable układane są w korytkach i tunelach a dopiero przed
    zaciśnięciem/zawinięciem na łączówce kabel jest rozszywany.
    Tu masz pogląd jak wygląda mała współczesna przełącznica:
    http://tekom.lublin.pl/tl_files/tekomdesign/images/p
    001_1_02.jpg
    zamiast wydłubywać pojedyncze żyły szybciej przecinasz cały kabel, na
    przykład w dole skrzynki. Potem już bez pośpiechu się to wyciąga.

    > Ale potem trzeba go wyciagnac, a tego nie sfilmowali.

    Bo to potem jest najbardziej upierdliwa i najmniej spektakularna robota.

    > To moze jednak da sie jakos zrobic bez odcinania ?

    Pewnie że się da ale wtedy trwa do bardzo długo i długa jest przerwa w
    łączności. Ale koniec końców stare kable trzeba i tak z przełącznicy
    wycofać.

    > No - moze nie mieli dwoch kamer i tych od kolkow nie sfilmowali :-)

    Zauważ, że to film z lat 80-tych, same kable są na pewno jeszcze
    starsze. Nie wiem jaka to dokładnie przełącznica i nie wiem czego
    używali to rozłączania par. Kołki to współczesna technologia, dlatego
    tak to nazywam.

    > Ale ten rozsadny czas to sie na ile planuje ? kwadrans, godzina, trzy ?
    > Bo tu widac - minuta i zrobione :-)

    Minutę to oni odcinali całe kable, z opisu wynika że było ich 927, nie
    wiem ile par mają w tym konkretnym kablu, ale przyjmijmy że 50, to daje
    pojemność przełącznicy na ponad 46.000 par, czyli mniej więcej tylu
    abonentów. Nie mam pojęcia na jaką przerwę mogli sobie pozwolić w tym
    konkretnym wypadku ale teraz na szybko trzeba gdzieś po drugiej stronie
    przełącznicy te 46.000 par podłączać.

    > No wiesz, awaria telefonu zawsze moze sie zdarzyc, TP ostatnio szybka,
    > ale kiedys mozna bylo pare dni czekac na naprawe.
    >
    > Wiec angazowac 50 ludzi na 1 minutowa akcje to IMO taki sobie sens :-)

    Awaria pjedyńczego telefonu a wyłączenie prawie 50.000 abonentów, w
    każdym czasie i miejscu, to jest jednak inna skala. Tym bardziej, że do
    przecięcia kilku kabli filozofii nie potrzeba i o ile nie mieli ludzi z
    własnych zasobów, to można na godzinę zatrudnić 50 ludków na umowę
    śmieciową.