  • 91. Data: 2010-02-17 15:14:13
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:slrnhnl3e9.j4n.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

> [...]
    > awaria mogła sprawić, że hamowało lewe przednie i prawe tylne koło
    > (albo odwrotnie). W tym momencie wyznawcom Teorii Niestabilnego
    > Hamowania powinny włosy stanąć dęba. Jednak nic z tych rzeczy, które
    > (jak mniemam) sobie wyobrażają, w takiej sytuacji nie następowało.
    > Ot, po prostu spadek ogólnej siły hamowania. A swoją drogą można
    > zrobić interesujący eksperyment na takich Teoretykach. Uszkodzić
    > hamulec w jednym z kół ich samochodów i zapytać, *które* koło nie
    > hamuje. Ciekawe, czy poprawnych odpowiedzi będzie mniej czy więcej

    Te dwa obwody mają służyć utrzymaniu sprawności hamowania
    przy WYCIEKU płynu hamulcowego z któregoś koła a nie zapobiegać
    problemowi gdy jakiś tłok w cylinderku zacisku się zapiecze i nie rusza...
    Zauważ, że gdy unieruchomisz jeden tłok to ciśnienie w obwodzie
    będzie nadal zmieniać się wraz z naciskaniem pedału hamulca, a wiec
    drugi zacisk, ten z pracującym cylinderkiem będzie pracować poprawnie,
    mimo iż jest w tym samym obwodzie co ten zepsuty...

    Co do wycieku to ja miałem przygodę kiedyś w swoim starym nissanie
    gdy pękła mi sprężyna w mcpersonie w przednim kole i przy jej usuwaniu
    przesunąłem nieco uchwyt giętkiego przewodu hamulcowego aby mi
    przy robocie nad sprężyną nie przeszkadzał. Po robocie zapomniałem
    go odgiąć spowrotem w poprawne położenie i po przejechaniu kilkuset
    metrów wąż pękł przy pierwszej próbie hamowania bo ocierał o oponę
    koła i się po prostu natychmiast przetarł. Spowodowało to nagłą
    utratę płynu w przednim lewym kole i zero hamowania. Noga na pedale
    hamulca szła bez żadnego wysiłku do podłogi @ 40km/h nie było hamulców
    wcale. Ratowałem się aby nie wjechać w stojące na czerwonym świetle
    auta zjeżdzając na pobocze i ciągnąc hamulec ręczny.... Na szczęście
    obyło się bez stłuczki ani lawety - z tak uszkodzonymi hamulcami
    zawróciłem i dodryndałem się te kilkaset metrów do domu hamując
    już tylko hamulcem ręcznym przy minimum prędkości...
    Ciekawe czy mój nissan miał dwa osobne obwody hamowania - pewnie
    nie miał, bo jeśli miał to w ogóle nie było mowy o hamowaniu nogą
    a więc system jest w praktyce bezużyteczny... :-) To była dwudrzwiowa
    Sentra '94.

  • 92. Data: 2010-02-17 18:28:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Feb 2010 09:14:13 -0600, Pszemol wrote:
> [...]

    >nie miał, bo jeśli miał to w ogóle nie było mowy o hamowaniu nogą
    >a więc system jest w praktyce bezużyteczny... :-) To była dwudrzwiowa

    IMO mial, bo to bardzo stary pomysl.
    Tylko tak jakos z praktyki mi wychodzi ze te dwa obwody faktycznie nie
    dzialaja.

    J.

  • 93. Data: 2010-02-17 18:47:00
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszcz?dny?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010 21:59:47 +0100, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >Gwarancja to jedno, oczekiwany czas zycia to drugie (drugie>pierwsze). Co
    >do gwarancji zreszta, to kazdy producent (w USA) chce sprzedawac w tez w
    >Kaliforni, a tam rzadzi CARB, ktory sobie wymyslil minimalny czas
    >gwarancji, jaki producent MUSI udzielic na battpack w tym stanie.

    Ale jak udzieli, to musi tez realizowac.

    Ja bym tam raczej poczytal male druki - jaka pojemnosc baterii
    gwarantuja po tych 8 latach. Bo bym sie nie zdziwil gdyby tylko
    polowe.

    J.

  • 94. Data: 2010-02-17 19:09:58
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Feb 2010 14:54:22 +0100, Piotr \"Curious\" Slawinski
    napisał(a):

    > 1)sprawnosc 'przesylu' energii wynosi ~5% (realnie to ~10%) tylko w
    Genialna sprawnosc. W wiaderkach elektrony nosisz?

    > 2)sprawnosc silnika elektrycznego to nie 90% , a 40-70%, w zaleznosci od
    > wykonania i obrotow. 90% mozna uzyskac tylko w laboratorium albo
    > uzywajac duzych przelozen (wiec straty na przelozeniu...)
    Kolejne rewelacje.

    > 3)koszt produkcji baterii - zdaje sie ponad 90% kosztu wytworzenia
    > akumulatora olowiowego to koszt jego.. formowania (czyli wstepnego
    > ladowania) . ten koszt - to energia zuzyta w tym procesie. inne
    > technologie nie sa wcale duzo tansze, aczkolwiek trzeba przyznac ze
    > zaleta jest ze akumulatora mozna uzyc w zasadzie 'dowolnego' , tzn.
    > jesli mieszkasz w kraju w ktorym jest tani lit - jezdzisz na litowkach.
    Lit to maks 3% ceny akumulatora. Bez watpienia cena litu ma zasadniczy
    wplyw na cene ogniwa :D

    > tak czy siak nie ma akumulatora idealnego - w najlepszym przypadku
    > wytrzymuja 1000, w najgorszym - tylko 1-2 cykle... czyli albo zmieniamy
    Dobrze, ze takie A123 o tym nie wiedza i zyja dluzej.

    Pozwole sobie podeslac ten post kilku osobom, niech tez maja troche
    radosci.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 95. Data: 2010-02-17 19:13:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010 09:33:13 -0600, Pszemol wrote:
    >Pominąłeś bardzo istotną kwestię...
    >Poza finansami, które dziś przy obecnych cenach paliw
    >płynnych dają wymierną korzyść finansową dla użytkownika
    >takich samochodów musisz wziąć pod uwagę że w samochodzie
    >ze silnikiem spalinowym MUSISZ spalać paliwa kopalne...
    >Czy to jest benzyna czy olej napędowy - wkrótce się one
    >skończą... Produkcja paliw płynnych które byłyby alternatywą
    >dla paliw kopalnych jest bardzo droga i energo-żerna (alkohol
    >czy olej roślinny do diesli).

    Tak nie do konca.
    W zasadzie mozna sobie wyobrazic synteze paliw benzynopodobnych.
    Ze droga ? Jak ropy zabraknie to zaplacimy ile trzeba, pod warunkiem
    ze pradu czy innej energii nie zabraknie.

    Mozna syntezowac z wegla kopalnego, mozna pomyslec o weglu z
    organicznych odpadow, mozna sie pokusic o synteze z CO2. Mozna
    pomyslec o czyms bezweglowym - moze na krzemie, moze amoniak czy
    hydrazyna. Mozemy tez spalac wodor.
    Mozna tez zuzyc ta energie do ogrzewania stacjonarnego, a uwolnione
    paliwa przerobic na postac silnikowa.

    Choc tu oczywiscie wszedzie bedzie chec zeby obejsc niska sprawnosc
    silnika spalinowego i przejsc na ogniwa paliwowe. Lub akumulatory.

    J.

  • 96. Data: 2010-02-17 19:16:46
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    A jeśli nawet więcej, to wymiana ogniw powinna być wliczone w cenę
    auta (wysoką póki co). Idea supercap mi się podoba, fajny pomysł, ale
    nie przy tej masie samochodów. Wozić 75kg tyłek w 1000kg aucie, przy
    ciągłym hamowaniu w mieście TO JEST MARNOWANIE ENERGII. Należałoby się
    skupić na zmniejszeniu masy aut.

  • 97. Data: 2010-02-17 19:27:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > IMO mial, bo to bardzo stary pomysl.
    > Tylko tak jakos z praktyki mi wychodzi ze te dwa obwody faktycznie nie
    > dzialaja.

    No biorąc pod uwagę efekty jakich ja doświadczyłem to też muszę
    przyznać, że nie działa - zwłaszcza gdy mam pedał hamulca na podłodze.

    A niedawno wymieniałem sobie w toyocie camry 1995 płyn hamulcowy
    poprzez spuszczanie go w tylnym kole najpierw i dolewanie do zbiorniczka
    i jestem pewny, że sa dwa obwody na krzyż, bo przy odkręceniu prawego
    tylnego odpowietrznika spadał poziom z innej połówki zbiorniczka niż
    po odkręceniu lewego tylnego. Powtórzenie operacji na przednich kołach
    potwierdziło skrzyżowanie układów. W tym aucie jednak mi się awaria
    hamulców nie zdarzyła nigdy i już nie zdarzy, bo go sprzedałem... :-)

  • 98. Data: 2010-02-17 19:30:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Tak nie do konca.
    > W zasadzie mozna sobie wyobrazic synteze paliw benzynopodobnych.
    > Ze droga ? Jak ropy zabraknie to zaplacimy ile trzeba, pod warunkiem
    > ze pradu czy innej energii nie zabraknie.

    No właśnie o to chodzi, że synteza paliwa płynnego nie ma
    sensu z użyciem prądu - lepiej już zasilić tym prądem samochód.

> [...]
    >
    > Choc tu oczywiscie wszedzie bedzie chec zeby obejsc niska sprawnosc
    > silnika spalinowego i przejsc na ogniwa paliwowe. Lub akumulatory.

    I o tej zalecie samochodu elektrycznego poza aktualnymi
    kosztami jego eksploatacji pisałem.

  • 99. Data: 2010-02-17 20:51:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jan Górski napisał:

> [...]
    > samochodów. Wozić 75kg tyłek w 1000kg aucie, przy ciągłym hamowaniu
    > w mieście TO JEST MARNOWANIE ENERGII. Należałoby się skupić na

    Ten supercap, co to według obietnic EEStor już dawno powinniśmy używać,
    ma masę coś ponad 100 kg, czyli niewiele więcej niż bak z paliwem.
    Gdyby to nie była tylko idea, to można z samochodu wydłubać silnik,
    skrzynię biegów i jeszcze jakies wałki. A wtedy to i blachy dadzą się
    sporo odchudzić, bo nie muszą tego żelastwa dźwigać. Wychodzi jakieś
    500 kg na całkiem sensowny miejski pojazd.

    W ogóle przy upakowaniu energii deklarowanej przez EEStor, całkiem
    sensownie wygląda idea napędzania czymś takim... samolotów. Może nie
    międzykontynentalnych, bardziej regionalnych, ale takich o zupełnie
    normalnych rozmiarach.

    --
    Jarek

  • 100. Data: 2010-02-17 21:08:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Feb 2010 13:30:44 -0600, Pszemol wrote:

    >No właśnie o to chodzi, że synteza paliwa płynnego nie ma
    >sensu z użyciem prądu - lepiej już zasilić tym prądem samochód.

    Pod warunkiem ze wymysla odpowiednie akumulatory. A jak nie wymysla ..
    to moze sie okazac ze to calkiem nieglupi pomysl, nawet mimo strat.

    No chyba ze w miedzyczasie ktos wpadnie na inny lepszy pomysl -
    wymiana akumulatorow na stacji ladowania, ogniwa paliwowe, a moze np
    jednorazowe baterie litowo powietrzne, ale w recyklingu pradem ..

    A moze po prostu powiesic dwa druty nad drogami, albo zmienic drogi na
    zelektryfikowane tory :-)

    J.