  • Data: 2018-08-22 16:21:55
    Temat: Re: Dlaczego w polskich fabrykach jest brudno?
    Od: Marek Panek <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 21.08.2018 11:18, Marcin Debowski wrote:

    > MZ to wszystko jest dość proste, jak ludziom zalezy aby było czysto, to
    > będzie czysto. To jest kwestia kultury pracy czy szerzej, społęcznej.
    > Najlepiej to widac po przemysłowych labach, zajmujących się chemią, np.
    > opracowywanie powłok. Farby chlapią i brudzą a może być czysto. Tylko,
    > ze trzeba miec nawyk sprzątania syfu, który się samemu narobilo.
    >
    > Nb. długo jako chemik wyznawałem zasadę, że chemik powinien pracowac bez
    > fartucha. Potem dotarło do mnie, że ten faruch to niekoniecznie ma mnie
    > chronić przed własnym niechlujstwem i błędami.

    W 1972 jako student odbywałem praktykę w Telpodzie. Akurat wdrożyli
    technologię układów (elektronicznych) tzw. grubowarstwowych (O ile
    pamiętam f-my Sprague). Wszystko było jak z podręcznika - klima
    chodziła, pracownicy chodzili jak w zegarku - odziani w stroje prawie
    cirurgiczne, maseczki na twarzach - nic tylko kręcić film reklamowy! Dwa
    lata pózniej, już jako opiekun praktyki studenckiej znowu zawitałem do
    Telpodu. I co: klima sobie, okna otwarte na oścież, motylki w środku
    fruwają, śluzy powietrzne poblokowane - drzwi podparte klinami, by były
    stale owarte, o maseczkach nie ma mowy, stroje ogólnorobocze,
    wyszmelcowane, na podłodze zaschnięte błoto i piach, na stanowiskach
    resztki pokarmów. Znowu pytam: no i co? Ano nico - grunt, że w
    większości tabelek w administracji większość "ptaszków" jest na swoich
    miejscach. Kto by tam się przejmował uzyskiem, wydajnością, czy
    dochodem. Grunt, że wskazniki wymyślone przez administrację ieżeli nawet
    nie ida w góre, to stoją w miejscu.
    Po co te wspominki: w wielu miejscach, nie tylko stricte przemysłowych
    można zauważyć podobny mechanizm - nawet dzisiaj
    pzdrw