    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 15 Apr 2015 16:19:41 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Dokręcanie kół - skrajny debilizm ?
    From: k...@g...com

    W dniu czwartek, 16 kwietnia 2015 00:40:55 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

    > Takie 100Nm to jest "dość mocno", dokręcając ręcznie, krótkim kluczem :)
    > Jak ktoś kto waży 80kg, staje na 25cm kluczu, to dokręca już 200Nm.
    >
    > Przeciętny pneumat na maksa dokręca jakieś 600-1000Nm i z obserwacji
    > wychodzi że takim właśnie momentem dokręcone są śruby przez większość
    > gumiarzy.

    Nie wiesz nie pisz. To są klucze udarowe. Przykręcają albo odkręcają bo specjalnej
    konstrukcji młotki dobijają i robią siłę. Jesteś w stanie wbić małego gwoździa
    dociskając go dużym młotkiem do deski. Nie jesteś. Ale jesteś w stanie wbić dużego
    gwoździa śmiesznie małym młotkiem jak będziesz nim uderzał w gwoździa. Pojedyncze
    uderzenie młotka w kluczu udarowym ma niewielką energię. Ale że takich uderzeń jest
    kilkanaście-kilkadziesiąt na sekundę to siła z jaką jest dokręcana śruba jest bardzo
    duża. Klucze udarowe niezastąpione są przy odkręcaniu zapieczonych śrub i nakrętek.
    Mala energia i w związku z tym mały moment obrotowy chroni śrubę przed urwaniem. Duża
    ilość uderzeń o niewielkiej energii jest za to w stanie poluzować i odkręcić
    praktycznie każdą śrubę lub nakrętkę. W produkcji, czyli tam gdzie się tylko dokręca,
    nie używa się mechanicznych kluczy udarowych. Używa się kluczy mechanicznym o
    ustawionym momencie dokręcania. Żeby pracownikowi nie urwał taki klucz rąk robi się
    go z dużym ramieniem. Często są to klucze z wstępnym dociągnięciem mechanicznym a
    pracownik ręcznie dokręca do momentu aż klucz w jakiś sposób zasygnalizuje
    osiągnięcie odpowiedniego momentu. Amen.