eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... › Re: [Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja...
    From: MF <n...@n...noproblem.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja...
    Date: Mon, 10 Feb 2020 17:51:31 +0000

    On 09/02/2020 21:41, kk wrote:
    > Jadę se bus-pasem bo mogę.
    >
    > A tu nagle światła. Ale nie takie kolorowe tylko ... takie jak dla
    > autobusów. Nad moim pasem. A nad sąsiednimi pasami ... kolorowe. I te
    > kolorowe świecą na czerwono a moje ... pionowa kreska. I teraz ... mogę
    > jechać czy nie mogę? Bo te światła są dla autobusów a ja po bus-pasie
    > mogę, ale autobusem nie jestem. A te czerwone ... są nad sąsiednim pasem
    > a nie moim.
    >
    > Czyli żadne nie są dla mnie?
    >
    > Może mnie żadne światła nie obowiązują i mogę se jechać co by tam nie
    > świeciło?

> [...]

    Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych
    <http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2310> mówi co następuje:
    § 49. 1. Znaki:
    1) D-11 ,,początek pasa ruchu dla autobusów",
    2) D-12 ,,pas ruchu dla autobusów"
    oznaczają odpowiednio początek lub kontynuację pasa ruchu przeznaczonego
    tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych pojazdów wykonujących
    odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.
    2. Umieszczony na znakach D-11 lub D-12 napis lub symbol pojazdu
    oznacza, że na pasie ruchu oznaczonym tym znakiem jest dopuszczony ruch
    pojazdu określonego tym napisem lub symbolem.
    § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi
    pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na
    regularnych liniach, poruszającymi się po wydzielonych dla nich pasach
    ruchu, są barwy białej.

    Co do stosowania się (lub nie) sygnalizacji do pojazdów, innych niż
    autobusy i tratatata, które mają prawo korzystać z buspasów, w kraju
    demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp §
    102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się
    stosować. Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony
    dawały mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie
    ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla
    sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla
    niego jest pionowa pałka.

    --
    MF