-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin2!goblin.stu.neva.r
u!aioe.org!.POSTED.GWIe2Po1xieDK6R504XHpA.user.gioia.aioe.org!not-for-mail
From: MF <n...@n...noproblem.invalid>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: [Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja...
Date: Tue, 11 Feb 2020 07:34:03 +0000
Organization: Aioe.org NNTP Server
Lines: 71
Message-ID: <4...@k...wujka.marcina>
References: <r1puaq$l7n$1@news.icm.edu.pl>
<7...@k...wujka.marcina>
<r1s9di$vf1$1@news.icm.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: GWIe2Po1xieDK6R504XHpA.user.gioia.aioe.org
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Complaints-To: a...@a...org
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:68.0) Gecko/20100101
Thunderbird/68.4.1
Content-Language: pl-PL
X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
X-Mozilla-News-Host: news://news.chmurka.net
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2671836
[ ukryj nagłówki ]On 10/02/2020 19:03, kk wrote:
>> Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
>> Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych
>> <http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2310> mówi co następuje:
>> § 49. 1. Znaki:
>> 1) D-11 ,,początek pasa ruchu dla autobusów",
>> 2) D-12 ,,pas ruchu dla autobusów"
>> oznaczają odpowiednio początek lub kontynuację pasa ruchu
>> przeznaczonego tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych
>> pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.
>> 2. Umieszczony na znakach D-11 lub D-12 napis lub symbol pojazdu
>> oznacza, że na pasie ruchu oznaczonym tym znakiem jest dopuszczony
>> ruch pojazdu określonego tym napisem lub symbolem.
>
> No i do tego jest ustawa o elektromobilności, która umożliwia
> korzystanie z bus-pasów przez elektryki.
Zgadza się. Do tego PORD, bodajże art. 148a ust. 1.
>> § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi
>> pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na
>> regularnych liniach, poruszającymi się po wydzielonych dla nich pasach
>> ruchu, są barwy białej.
>
> Tak więc nie dla elektryków :-)
Otóż to, 100% racji. Tak samo nie dla taksówek, mikrobusów do transportu
niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich ani nie dla tych jednośladów,
którym też wolno po buspasach (mam nadzieję, że nic nie pomyliłem w
kwestii uprawnionych niebędących autobusami czy pojazdami wykonującymi
odpłatny przewóz osób *na regularnych liniach*).
>> Co do stosowania się (lub nie) sygnalizacji do pojazdów, innych niż
>> autobusy i tratatata, które mają prawo korzystać z buspasów, w kraju
>> demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp
>> § 102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się
>> stosować.
>
> Nie wydaje mi się by orzecznictwo mogło zmieniać obowiązujące prawo.
Jeżeli przyjmiemy, że istnieje luka prawna, bądź że stosowanie prawa
zgodnie z jego literą nie jest możliwe bądź prowadzi do zagrożenia, wtedy...
>> Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony dawały
>> mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie
>> ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla
>> sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo
>> dla niego jest pionowa pałka.
>>
>
> Ja na gruncie prawa pytam. I tak mi się widzi, że po tym pasie elektryki
> jeżdżą zgodnie z przepisami ogólnymi. Czyli mogłem sobie jechać mimo
> czerwonego na sąsiednim pasie oraz zakazu wjazdu dla autobusów na moim.
Na gruncie prawa nie mam nic do zarzucenia Twojemu wnioskowi. Ale...
W opisanej sytuacji pozioma kreska na sygnalizatorze dla autobusów z
dużym prawdopodobieństwem powiązana jest z zielonym światłem dla
pojazdów na kierunku kolizyjnym z Twojej lewej strony. Również na
gruncie prawa zielone światło oznacza, że ci na kierunkach kolizyjnych
mają czerwone. Twoja racja jest twojsza, a racja przejeżdżającego na
zielonym jest jegsza (jegosza?). Podobno w Rosji jest tak, że większy ma
rację, a im jest większy, tym jego racja jest większa, więc osobiście
nie życzę Ci w opisanej sytuacji spotkania z dużą ciężarówką prowadzoną
przez Rosjanina. Ale ciekawe byłoby sprawdzenie tego w praktyce. Jak
chcesz, poświęć się raz i zastosuj swoją interpretację prawną,
zobaczymy, co sąd powie na to (chyba że ten drugi przyjmie mandat bez
gadania).
--
MF
Następne wpisy z tego wątku
- 11.02.20 22:31 kk
- 12.02.20 10:13 cyklista
- 12.02.20 10:26 Cavallino
- 12.02.20 13:56 t-1
- 12.02.20 19:15 kk
- 12.02.20 19:45 kk
- 12.02.20 22:54 MF
- 15.02.20 14:44 kk
- 17.02.20 09:07 cyklista
Najnowsze wątki z tej grupy
- Seat Altea MPI 102 KM Czy tym da się jeździć?
- Odkrywanie ameryki - auta gnija.
- ile pali hybryda
- no plans to put the hard shoulder back
- Tak a propo oznakowania na S8
- Nowa inwigilacja
- nakupcie sobie Borygo
- Samochód w ogniu
- Jak uszkodzona sonda lambda wpływa na dawkowanie paliwa?
- Michelin ucieka z Perły Północy
- Motodziennik #272 Zaspani aktywiści na mostach i Mediolan w Polsce
- P0 jusz żondzi
- Taryfikator mandatów
- A w USA benzyna kosztuje 3 złote. I co na to Tusk? ;-)
- nadchodzi plebs
Najnowsze wątki
- 2024-04-26 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-04-26 Berlin => IT Network Engineer <=
- 2024-04-26 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-04-26 Warszawa => Senior PHP Developer (Symfony) <=
- 2024-04-26 Białystok => Business Development Manager - obszar bezpieczeństwa IT
- 2024-04-26 Bieruń => Administrator i wdrożeniowiec Lotus Notes/Domino <=
- 2024-04-26 Warszawa => Product Owner/ Product Manager <=
- 2024-04-26 Warszawa => International freight forwarder <=
- 2024-04-26 Gdańsk => Senior Software Engineer PHP (BillPro) Kontraktor <=
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-26 steve balmer o iphonie w 2007
- 2024-04-25 Wrocław => Java Developer <=
- 2024-04-25 Kraków => AI Specialist <=
- 2024-04-25 Berlin => Solution Architect (secure communication and IoT solutions)
- 2024-04-25 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=